www.profit.ro:
Municipalitatea Focșani a câștigat definitiv procesul în care a solicitat anularea și recalcularea mai multor facturi de consum de curent electric, în valoare cumulată de peste 3,5 milioane lei, pe care refuzase să le achite, cu argumentul că i se aplicaseră în mod nejustificat prețuri neplafonate, de ultimă instanță, și mai mult decât cvadruple față de cele care i s-ar fi cuvenit prin lege.
Pentru neplata acestor facturi, Focșaniul a fost la un pas, primăvara trecută, de întreruperea alimentării cu energie a iluminatului stradal, a clădirilor publice, a blocurilor ANL și a celor de locuințe sociale din municipiul vrâncean. După cum a relatat Profit.ro, s-a ajuns aici pe fondul haosului și confuziei provocate de multiplele modificări legislative succesive adoptate într-o perioadă scurtă de timp de autorități, care încercau să țină sub control criza energetică.
(…) pe 17 mai 2023, Focșaniul i-a intentat furnizorului 2 procese. În cel principal a cerut obligarea acestuia la stornarea facturilor menționate și la refacturarea consumului la preț plafonat, iar în cel de-al doilea – suspendarea efectelor notificării de deconectare și continuarea furnizării, până la soluționarea primei spețe. (…)
„Se poate constata că efectele debranșării municipiului Focșani de la furnizarea energiei electrice au implicații pentru întreaga comunitate. Prin urmare, funcționarea instituțiilor publice, iluminatului public și, nu în ultimul rând, furnizarea energiei pentru locuitorii unităților locative de tip ANL au consecințe semnificative, prin blocarea activității administrative a unui municipiu”, a fost argumentul judecătorilor.
Cele trei facturi, cu prețuri neplafonate, de ultimă instanță, prevedeau o sumă totală cumulată de plată de peste 3,5 milioane lei. „(Reclamanta – n.r.) a învederat că aceste facturi exorbitante riscă să pună municipiul Focșani și toate instituțiile subordonate în imposibilitatea de continuare a activității, ducând la un blocaj total. De asemenea, a precizat că toți chiriașii locuințelor ANL din proprietatea statului și aflate în administrarea municipiului Focșani, precum și chiriașii locuințelor din fondul locativ de stat al municipiului Focșani, care au venituri modeste, vor fi afectați iremediabil de plata facturilor la energie electrică și fiind în imposibilitate de a le achita”, se arată în documentele procesului.
În întâmpinarea sa, furnizorul a arătat că nu a putut să notifice municipiul Focșani cu privire la faptul că locurile sale de consum au ajuns în portofoliul FUI al companiei până nu a primit de la operatorii de distribuție lista cu toate locurile de consum transferate la FUI de la 1 septembrie 2022. (…)
Mai mult, furnizorul „a arătat că, în plus, deși reclamantul încearcă să justifice propria pasivitate prin faptul că Enel Energie Muntenia nu ar fi notificat Municipiul Focșani cu privire la preluarea în calitate de FUI, OUG nr. 119/2022 nu condiționează acordarea de facilități decât de respectarea condițiilor privind depunerea documentației, fără a prevedea vreo excepție pentru situații precum cea din speță”.
De asemenea, potrivit companiei, dat fiind că legislația plafonării prevede compensarea de către stat a diferențelor dintre costurile de achiziție din piețe și prețurile plafonate facturate clienților finali, „admiterea acțiunii și acordarea (în mod retroactiv a – n.r.) facilității (de plafonare – n.r.) inclusiv către un beneficiar care nu a îndeplinit obligațiile prevăzute de OUG nr. 119/2022 ar produce un prejudiciu în bugetul de stat”.
Instanța a argumentat însă că furnizorul a primit lista cu locuri de consum FUI de la distribuitori pe 28 septembrie 2022, astfel că era obligat de legislație să transmită notificarea de preluare a locurilor de consum ale Focșaniului până cel târziu pe 7 octombrie 2022. (…)
„Referitor la acest aspect, instanța constată că la (dosar – n.r.) există această listă, care a fost comunicată pârâtei la data de 28.09.2022, însă pârâta nu și-a îndeplinit obligația ca în 7 zile lucrătoare de la primirea acestei liste să notifice reclamantului preluarea acestuia, conform obligației legale, fiind astfel în culpă pentru faptul că reclamantul nu a cunoscut cărui FUI a fost repartizat. (…) pentru a beneficia de plafonarea prețului, beneficiarul are obligația de a depune către furnizorul de energie electrică anumite înscrisuri.
Or, din culpa pârâtei, care nu și-a îndeplinit obligația legală de a notifica reclamantului preluarea acestuia în calitate de FUI, reclamantul nu a putut depune către furnizorul de energie electrică înscrisurile prevăzute de lege, neștiind care este FUI care l-a preluat.
În consecință, pârâta nu poate invoca propria culpă în dovedirea neîndeplinirii de către reclamant a obligației de a depune către furnizorul de energie electrică solicitarea însoțită de o declarație pe propria răspundere, în termen de maximum 30 de zile de la data intrării în vigoare a OUG 119/2022”, scrie în motivarea deciziei instanței din 29 noiembrie 2023 (…). PPC Energie Muntenia a făcut apel în ultima parte a anului trecut, respins acum de judecători, printr-o hotărâre definitivă.