Comunicat de Presă:
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a desfășurat, în perioada 12.02.2024 – 10.05.2024, la nivelul întregii țări, o serie de acțiuni de verificare a modului de respectare a prevederilor legale la vânzarea autovehiculelor noi cu motoare termice/ hybrid/ electrice prin intermediul reprezentanțelor, rețelelor de dealeri auto, parcurilor auto, site-urilor de profil, precum și a vânzării autoturismelor second-hand prin aceleași rețele.
Controlul a vizat 414 operatori economici, la 321 dintre aceștia înregistrându-se abateri de la prevederile legale învigoare. Neregulile constatate au fost sancționate astfel: 293 amenzi contravenționale, în valoare de aproximativ 1,5 milioane lei, 202 avertismente, oprirea temporară de la comercializare pentru remedierea deficiențelor de etichetare a 117 autovehicule. Cele mai importante abateri de la legislație întâlnite în timpul acțiunilor de control, la companiile care comercializau autovehicule noi au fost:
lipsa principalelor carcteristici înscrise pe eticheta de produs: denumire produs, caracteristici tehnice, consum; lipsa meniului autoturismelor scris în limba română; lipsa posibilității selectării, respectiv configurării, în limba română, a volumului; lipsa afișării prețului exprimat în lei al autovehiculelor sau afișarea acestuia în euro, fără a fi menționat cursul valutar; lipsa mențiunilor diferențelor de preț în funcție de culoarea autovehiculului; punerea la dispoziție a unor certificate de garanție fără a avea menționate elemente obligatorii conform legii (perioada de remediere a deficiențelor, declarația clară prin care se indică faptul că consumatorul are dreptul la măsuri corective din partea vânzătorului, fără costuri, în caz de neconformitate a bunurilor, redactate neinteligibil, existând neconcordanțe în informaţiile oferite, extinderea perioadei de garanţie cu durata remedierii neconformităţilor care fac obiectul acesteia etc.); neconformități în redactarea contractelor de vânzare-cumpărare; lipsa afișării consumului mediu de carburanți sau a tipului acestuia; lipsa informării cu privire la durata acumulatorului sau la autonomie pentru autoturismele electrice; nerespectarea regimului promoțiilor.
În cazul comercializării autovehiculelor second hand, deficiențele constatate au fost: lipsa avizelor sau autorizațiilor de funcționare; lipsa etichetelor privind informațiile obligatorii, a țării de proveniență, a listei proprietarilor, lipsa înmatriculării și lipsa istoric daune; lipsa afișării prețului exprimat în lei al autovehiculelor sau afișarea acestuia în euro, fără a fi menționat cursul valutar; punerea la dispoziție a unor certificate de garanție neconforme.