Cum ne pregătim pentru viitor depinde, în mare parte de noi, și de atenția pe care o acordăm educației. Iosif Grigore, elev în clasa a VII-a la Școala Gimnazială „Ion Basgan” (nr. 2) din Focșani, poate fi un exemplu pentru mulți adolescenți de vârsta lui. De ce? La cei 14 ani, Iosif a înțeles că rezultatele bune vin dacă ești constant. Iată ce scrie profesorul Tiberiu Dima într-o postare publică pe Facebook despre Iosif Grigore, pe care îl descrie drept un „elev dotat cu o minte strălucită și un minunat caracter”:
„A reușit performanța de a se califica la șase etape finale ale concursurilor școlare: Olimpiada Națională de Limba și Literatura Română; Olimpiada Națională de Limbi Clasice – Limba Latină; Olimpiada Națională «Lectura ca abilitate de viață» (OLAV); Olimpiada Națională de Religie Ortodoxă; Olimpiada Națională Interdisciplinară «Cultură și Spiritualitate Românească»; Concursul National de Geografie «Terra». Felicitări, Iosif! Multă putere și inspirație pentru împlinirea eforturilor tale! Felicitări profesorilor ce au contribuit la șlefuirea acestui diamant: Niculina Soare, Mihaela Păun, Irina Serea și Nicoleta Ion!”.
Motivația din spatele concursurilor și olimpiadelor școlare
În cazul lui Iosif, „apetitul” pentru studiu și participarea la concursurile școlare a început să-și facă apariția în clasele primare, „când doamna învățătoare (prof. Văsuianu Cecilia) mi-a arătat frumusețea lecturii și mi-a deschis ușa spre tărâmul său fascinant. Am participat la concursuri încă din clasa a II-a, în special la matematică și limba română, competiții unde am ajuns până la etapa regională (maximul). Doamnei învățătoare îi port recunoștință profundă, căci dumneaei a avut o contribuție semnificativă la ceea ce sunt eu acum, bineînțeles în colaborare cu părinții. Doamna mi-a format abilități precum citirea conștientă a unui text, scrierea etapizată a unei compuneri, rezolvarea coerentă a unei probleme de matematică.
La prima vedere sunt competențe obișnuite, însă odată dobândite, sunt foarte importante pentru viață. În clasa a V-a, am experimentat prima mea olimpiadă națională, cea de religie ortodoxă, de la Târgu Mureș, unde m-am calificat cu 10 și unde am reușit să obțin a treia mențiune cu susținerea doamnei profesoare de religie, un om cu totul și cu totul special. Apoi, am descoperit (și descopăr) și tainele geografiei, cu ajutorul doamnei mele profesoare de geografie, și știința cuvântului, limba și literatura română, cu implicarea doamnei profesoare. După cele trei faze naționale la care am participat în clasa a cincea, mi-am dorit să particip și într-a VI-a și tot așa până astăzi, doar pentru experiența unică a unei etape pe țară”, spune Iosif Grigore.
Din dorința de a se autodepăși, adolescentul participă „aproximativ la aceleași olimpiade în fiecare an”. „O olimpiadă nu înseamnă doar să studiezi, ci presupune și să te implici cu toată ființa ta în redactarea lucrării. Astfel, pot afirma că pentru o competiție trebuie să te pregătești constant, să acumulezi informații, să le treci prin filtrul propriei simțiri și apoi să le îmbraci cât mai frumos în cuvinte. Este adevărat că timpul nu a fost prietenul meu în timpul pregătirii pentru fazele naționale, însă această experiență aduce cu sine și o disciplină riguroasă în ceea ce privește gestionarea timpului.
Am avut un avantaj prin faptul că olimpiadele pe care le-am ales eu sunt aproximativ din același domeniu de cunoștințe (dacă știi să faci o compunere, știi și la olimpiada de limba română, și la lectură și la religie și la interdisciplinara «Cultură și spiritualitate românească», bineînțeles fiecare cu specificul său). Singurele care au solicitat mai mult efort au fost Olimpiada de Limba Latină și Concursul de Geografie «Terra». Am obținut rezultate naționale astfel: Premiul al III-lea la Olimpiada Națională de Religie Ortodoxă (desfășurată la Focșani), mențiuni la Olimpiadele de Limbi Clasice: Latină, «Lectura ca Abilitate de Viață», și cea Interdisciplinară , «Cultură și spiritualitate românească» (limba și literatura română și religie), și Premiul Special S.G.R. la Concursul Național de Geografie «Terra». M-am calificat de asemenea și la Olimpiada Națională de Limba și Literatura Română și mă bucur pentru că am reușit să experimentez și o astfel de competiție”, adaugă tânărul.
Despre materia preferată, hobby-uri și planuri de viitor
Care este materia preferată a lui Iosif? „Pot spune că toate disciplinele au specificul lor, iar dacă dai la o parte «cortina», adică modalitatea disciplinei de a fi predată, vei pătrunde în orizonturi unice, iar orice ușă vei deschide, îți va arăta alte percepții despre lume și multiple moduri de a o explica. Nu trebuie să cataloghezi unele discipline drept ursuze, plictisoare, grele și de neînțeles, căci felul în care definești școala arată modul tău de a te raporta la ea. Recunosc că mă pasionează interferența dintre religie și literatură, limba română, mitologia românească, geografia și istoria, dar și științele exacte. Pe scurt, îmi place să studiez”, răspunde el.
Are însă o olimpiadă preferată – „Cultură și spiritualitate românească”, „tocmai prin interdisciplinaritatea și transdisciplinaritatea pe care o promovează. Este absolut fascinant să identifici teme religioase în literatura laică și în experiența culturală, să faci multiple asocieri, să cauți, să găsești și să nuanțezi totul în trei ore, cât durează proba. Este o olimpiadă unică (și îi felicit pe această cale pe cei care au venit cu o asemenea inițiativă în educația românească), care fascinează și care își propune să contureze o imagine a culturii și spiritualității poporului nostru, dimensiune a existenței noastre la care ne raportăm puțin spre deloc. De aceea, pot spune că trebuie doar să știi să asociezi informațiile și să ai idee unde să le cauți”.
Pentru Iosif, lectura este „o delectare și un refugiu”, pentru că „indiferent de ceea ce se întâmplă în prezent, mă pot proiecta în carte ca într-un univers paralel și pot experimenta alte trăiri și întâmplări din propriul meu confort, de acasă”. Adolescentul nu este decis încă ce liceu vrea să urmeze după finalizarea clasei a VIII-a, însă i-ar plăcea să devină profesor. „Nu știu încă de ce materie, dar aș vrea să am o meserie prin care să le dau și celorlalți puțin din puținele informații pe care le dețin”, mai spune el.
Probabil dorința lui Iosif de a deveni profesor are legătură și cu faptul că „toți profesorii mei sunt oameni cu totul speciali, pe care îi admir și cărora le sunt recunoscător”. Atât profesorii de la clasă, cât și cei de la Centrul Județean de Excelență Vrancea, l-au ajutat și continuă să-l ajute pe tânărul elev să se dezvolte din punct de vedere educațional și spiritual. Un rol foarte important în viața lui Iosif îl ocupă însă părinții, despre care spune că sunt „oameni cu suflete mari, de la care am învățat ce este respectul, bunul-simț, voința, mărinimia, onestitatea. Și asta se reflectă în modul lor de a ne oferi, mie și fratelui meu, educație, atât culturală, cât și morală”. Iosif le mulțumește nu doar părinților, ci și bunicilor pentru modul frumos în care crește și este educat.
„Un copil însetat de cunoaștere”
Prof. Alina Dima, directoarea Școlii nr. 2 Focșani, spune despre Iosif Grigore că este ,,un copil însetat de cunoaștere, extrem de curios, dar discret, foarte respectuos, iubitor al frumosului și al binelui, un bun creștin, dornic să atingă înaltele culmi ale desăvârșirii. S-a întors învingător de la toate cele șase olimpiade naționale la care a participat, lucru pentru care îi suntem recunoscători”.
Care este secretul succesului unui elev eminent? „Succesul nu vine bătând din palme sau așteptându-l să vină. Cred că pentru a atinge un rezultat de succes, un elev trebuie să-și impună un obiectiv (fie el media la sfârșitul anului sau un rezultat la olimpiadă) și să parcurgă drumul spre el. Însă drumul acesta seamănă cu cel din basme, este presărat cu suișuri și coborâșuri, cu răutăți și invidii cărora trebuie să le țină piept. Pentru a înainta pe această cărare, este necesară răbdarea, ambiția, voința, smerenia, perseverența și munca făcută cu simț de răspundere și constantă.
Toate acestea, făcute ca la carte, duc indubitabil la reușita dorită. Un elev eminent învață constant, este pregătit la orice oră din zi și din noapte, face tot posibilul pentru ca, undeva, cândva, să ia un punctaj mare la o lucrare, sau să fie admis la școala unde își dorește să studieze ori să ia premiul cel mare la o olimpiadă. Pentru succes, nu există o rețetă, un algoritm care trebuie urmat și ajunge la un rezultat final”, consideră adolescentul.
Despre Școala Gimnazială ,,Ion Basgan” Focșani, Iosif spune că este „un loc unic pe mapamond, atât prin cadrul primitor, cât și prin oamenii deosebiți, dominând empatia și armonia. A fi «Basganion» (cum îi place doamnei director să ne numească) presupune să ai și aptitudini (cultural-științifice sau artistice) și atitudini morale, caracter civic și social. E adevărat că «nu există pădure fără uscături», însă școala noastră este un loc unde se cultivă valori morale și culturale, o «pepinieră» spirituală și de cunoaștere. Tot timpul când pășesc în școală, îmi amintesc de primii mei ani petrecuți aici și de progresul meu în paralel cu cel al școlii”.
Îl felicităm pe Iosif Grigore pentru rezultatele obținute și-i dorim mult succes în viitor!