Chiar dacă generația Z și milenialii se află într-o continuă altercație rece bazată pe principii, obiceiuri și obiective, condiția financiară pare să îi aducă în aceeași tabără. De data aceasta discutăm despre care sunt fronturile pe care se dă această bătălie financiară, care în era digitală pare să pună probleme tot mai mari reprezentanților ambelor generații.
Deciziile financiare luate de Gen Z și Mileniali
Unele dintre cele mai importante decizii financiare pe care apartenenții ambelor generații le iau sunt fie influențate de nivelul lor de trai, fie de lipsa educației financiare. Vom vedea în cele ce urmează că discrepanțele dintre tineri care aparțin aceleiași generații sunt câteodată determinante și pentru condiția financiară din prezent, dar și din viitor.
Achizițiile de locuințe și automobile scad
Potrivit studiului realizat de către analiștii Deloitte, aproximativ 51% din Gen Z, respectiv 52% dintre mileniali trăiesc de la un salariu la altul. Acest lucru îi determină pe aceștia să refuze achiziția de locuințe sau chiar aplicarea pentru credite, iar cauzele sunt multiple. În primul rând, băncile și-au asprit radical condițiile de acordare a creditelor, ratele și dobânzile fiind din ce în ce mai mari.
Majoritatea celor care și-ar putea permite o rată, sunt copleșiți de ideea că pentru o bună parte a vieții ar trebui să fie datori băncii, iar acest lucru i-ar putea limita din mai multe puncte de vedere. Prin urmare, achizițiile care de obicei erau posibile cu ajutorul băncilor scad.
Soluții rapide pentru îmbogățire și decizii drastice
Datorită unor condiții de trai care nu oferă siguranță pe termen lung, atât reprezentanții generației Z, cât și milenialii apelează la tot felul de metode pentru a genera venituri. Uneori, soluțiile sunt influențate și de reclamele la jocuri de noroc, motiv pentru care foarte mulți tineri aleg să încerce jocuri păcănele gratis în primă fază pentru a se distra. Ulterior gambling-ul fiind văzută de unii amatori drept o sursă de venit.
În aceeași sferă se încadrează și curajoșii care au văzut o astfel de oportunitate financiară în criptomonede. Unii dintre ei susțin că investițiile pot da randament pe termen lung, în timp ce alții au pierdut deja bani cu variate proiecte din zona crypto.
Gândire pe termen lung
În ceea ce le privește pe ambele generații, procentele membrilor care susțin să întemeierea unei familii în viitorul apropiat este practic imposibilă, sunt aproape egale. 50% din Gen Z și 47% dintre mileniali se gândesc la acest lucru în această manieră.
Aproximativ 50% dintre tinerii din ambele generații consideră că le va fi foarte greu să obțină o promovare la locul de muncă, sau chiar să își găsească un job nou.
Gen Z și Milenialii sunt extenuați și demoralizați
Datorită întregului context financiar care pune presiune pe ambele generații, aceștia sunt predispuși să fie mult mai atenți la factorii negativi din jurul lor. Știri cu privire la inflație pot fi un factor de stres. Imposibilitatea de a se gândi la pensii private sau gândul că datorită salariilor mici, acestea nu vor acoperi cheltuielile de vârsta a treia.
Accesul la informație îi sperie și mai mult pe aceștia deoarece conținutul care ar trebui să educe din punct de vedere financiar, îi pune pe mileniali, dar și pe membrii generației Z în fața realității. Cu venituri mici, nu vor putea acumula economii, iar obligația de a munci zi de zi interferează cu încercarea de a genera idei de succes, venit pasiv sau chiar de a dezvolta afaceri.
Iar în tot acest zgomot de fundal și un constant focus asupra costului de trai, atât Gen Z, cât și Milenialii ajung la burnout. Potrivit aceluiași studiu, 52% dintre reprezentanții Gen Z din 2023 sunt în burnout, în timp ce 46% dintre mileniali sunt în aceeași situație. Aici se adaugă și deconectarea mentală de la job, dar și lipsa de motivație sau energie în ceea ce privește respectarea fișelor postului.
Privind în viitor
Nu ne putem dori decât ca viitorul să fie din ce în ce mai bun, iar toate aceste presiuni financiare care afectează aproximativ jumătate dintre tinerii născuți între 1983 și 2004 vor duce la schimbări.
Pentru a încheia într-o notă pozitivă, tot mai mulți membrii din ambele generații se privatizează, dezvoltă servicii din pasiuni, se auto-educă din ce în ce mai mult și iau decizii bazate pe greșelile celor din generațiile trecute.