Ediția: Duminică 5 Ianuarie 2025 Nr. 6787
Ediția: Duminică 5 Ianuarie 2025 Nr. 6787

Ieşeanul Theodor Bulacovschi, admis la Universitatea Pennsylvania: Un vis frumos ar fi să mă întorc în România

Theodor Bulacovschi, şef de promoţie al unuia dintre cele mai prestigioase licee din ţară – Colegiul Naţional „Costache Negruzzi” din Iaşi şi unul dintre cei patru elevi din judeţ care au obţinut media 10 la Bacalaureat, a ales să îşi continue studiile în străinătate, la Universitatea Pennsylvania. Asemenea surorii sale mai mari, Ana, care studiază Arhitectura la Institutul Pratt din New York, Theodor Bulacovschi va merge şi el în străinătate. Din august, el va studia în SUA Ingineria şi ştiinţele aplicate. „Motivaţia mea principală de a aplica în Statele Unite a fost să îmi ating potenţialul. Sunt foarte mulţi factori care influenţează luarea unei astfel de decizii şi este, de asemenea, o decizie foarte personală. Adică fiecare trebuie să evalueze pentru stilul său de învăţare, pentru idealul pe care îl are, pentru meseriile care le interesează, în sistemul cel mai bun. Eu ce am văzut valoros la educaţia în Statele Unite au fost oportunităţile atât în timpul procesului de educaţie, cât şi ulterior, atunci când vine vorba de angajare”, a declarat pentru AGERPRES Theodor Bulacovschi.

Acesta ne explică ce l-a determinat să ia o asemenea decizie, afirmând că universităţile americane alocă foarte multe fonduri pentru găsirea unor oportunităţi pentru studenţi atât în timpul studiilor, cât şi ulterior, atunci când vine vorba de angajare.

„Profesorii sunt foarte deschişi pentru acest lucru şi ai posibilitatea să găseşti o nişă din interesul tău, să continui acest research ulterior, profitând de oportunităţile de finanţare. De asemenea, odată ce ies de pe băncile şcolii pentru domeniile mele de interes, piaţa de muncă este mult mai oportună. După mine, adică pot să îmi explorez, să schimb joburi mult mai des, să lucrez în companii cu mindset-uri diverse, să fiu la curent cu ce e mai nou din industrie, pentru mine asta este o experienţă foarte bună de învăţare. De asemenea, pe plan academic există multe rankinguri, multe discuţii pentru domeniul meu de interes: robotică, inginerie, economie”, spune Theodor.

Tânărul consideră că universitatea la care a ales să studieze răspunde aşteptărilor şi dorinţelor sale. „Atunci când vine vorba de cursuri, sunt universităţi de top. Iar când vine vorba de ce se întâmplă în afara cursurilor, fie că e vorba de activităţi extracurriculare, fie că e vorba de pur şi simplu viaţa de zi cu zi, există mult mai multă varietate şi ai opţiunea să îţi explorezi interesele. De exemplu, la universitatea la care voi merge eu, Universitatea Pennsylvania, există o echipă de studenţi care construiesc în fiecare an maşini electrice, de curse, şi concurează contra altor universităţi. Există cluburi de dezbateri, cum există inclusiv la alte universităţi din străinătate. Sigur, există astfel de oportunităţi şi în România, doar că sunt separate de viaţa universitară, nu fac parte dintr-o experienţă completă care să te formeze”, ne dezvăluie Theodor Bulacovschi.

În ceea ce priveşte lipsurile învăţământului românesc, acesta afirmă: „Nu cred că aş putea vorbi de minusuri generale, ci de aspecte care m-ar avantaja neapărat pe mine”.

„Poate relaţia elev-profesor trebuie să fie un dialog mai deschis, să existe, să vorbim, cum ar fi de la egal la egal. Adică cum sunt în marile universităţi discuţiile dintre studenţi cu alte persoane care sunt studenţi sau absolvenţi. Acolo vorbim pe numele mic, ne ajutăm reciproc. Nu e absolut nicio problemă. Aici, simt că stilul este puţin mai distant. Dar trebuie să recunosc, încă de la începutul liceului mi-am dorit să studiez la o universitate din străinătate şi nu m-am documentat suficient pe mediul universitar din România, astfel încât să am o opinie foarte bine formată”, a adăugat Theodor Bulacovschi.

El se caracterizează ca fiind o persoană foarte ambiţioasă, care priveşte lucrurile destul de obiectiv. „Am început să mă orientez încă din gimnaziu să-mi caut zonele de care sunt pasionat. Am încercat olimpiada de Română, Mate-Fizică, Informatică. Cred că le-am încercat pe toate ca să văd care este zona care mi se potriveşte. Pentru mine asta a fost Informatica plus Fizica. În clasa a VI-a am ajuns prima oară la naţionala de Informatică şi am mers la naţională şi în clasa a VII-a şi a VIII-a. Am ajuns şi la naţionala de Fizică în clasa a VII-a şi de atunci am văzut că practic astea sunt domeniile pe care sunt eu cel mai bun. Ulterior, am căutat să văd cum le pot îmbina într-o carieră, în ceva de viitor. Şi la intersecţia lor am găsit robotica. Din clasa a X-a am început să fac robotică la echipa ‘Peepers’, de la Liceul de Informatică. Anul acesta am reprezentat România la o competiţie internaţională care a avut loc în SUA, unde ne-am clasat pe locul II”, a relatat Theodor Bulacovschi. (…) ”Filozofia mea generală a fost mereu să fac alegerile care ulterior îmi vor permite să fac mai multe alegeri”, a adăugat el. (…)

Care este calea spre succes? „Unu – simţul de răspundere şi asumarea faptului că ţi-ai propus să faci ceva şi chiar îl duci până la capăt. Şi doi – libertatea de a alege. Faptul că îţi urmezi pasiunea. Dacă lucrezi cu simţ de răspundere în ceva ce eşti sigur vei atinge succesul. Multe persoane nu au încrederea să înceapă sau poate n-au învăţat încă ce înseamnă de fapt să depui efort susţinut. Şcoala îţi oferă baza. Ăsta este şi rolul ei principal: să ne formeze, să ne ofere o bază de cunoştinţe, iar noi folosind mai departe acea bază de cunoştinţe să ne explorăm interesele, să performăm. În schimb, fiecare elev trebuie să-şi dea seama că, dacă doreşte să atingă un anume nivel de succes, trebuie să şi facă ceva cu acele cunoştinţe. În primul rând, trebuie să se asigure că le asimilează şi după aceea să le utilizeze. Colegiul ‘Negruzzi’ m-a ajutat foarte mult prin proiectele pe care le oferă, prin faptul că aduc în mod frecvent oameni în amfiteatre să ne vorbească fie pe teme literare, fie pe teme de business, pe teme de antreprenoriat, că susţine iniţiativele elevilor. Faptul că am crescut într-un mediu care ne-a lăsat din nou să ne explorăm interesul a fost benefic şi m-a încurajat să merg mai departe, să văd ce, cu ce oameni mă pot înconjura, în ce contexte mă pot poziţiona astfel încât să mă dezvolt mai departe şi pe ce zonă să mă lansez”, a subliniat el. (…)

Şeful de promoţie de la Colegiul Naţional „Costache Negruzzi” din Iaşi consideră că trebuie făcute câteva schimbări la nivelul învăţământului preuniversitar. „Nu există meserii mai bune, mai rele, şcoli mai bune sau mai rele. (…) Ar trebui să fie privite toate în acelaşi mod. Dacă aleg să merg pe o vocaţie, să urmez o şcoală vocaţională, ar trebui să fiu privit la fel ca oricine altcineva care merge la un liceu teoretic, pentru că amândoi vom adăuga plusvaloare altor oameni. Eu, să zicem, că se strică maşina cuiva. E nevoie de un mecanic, e nevoie de cineva care ştie că atâta timp cât acea persoană este pasionată de ceea ce face aduce plusvaloare, ajută. Nu văd de ce ar trebui stigmatizată acea zonă. Adică orice profil, orice şcoală, orice industrie nu ar exista dacă nu ar beneficia de persoane care îşi urmează vocaţia. (…) Ăsta ar fi un prim aspect. Şi trebuie mai multe investiţii. Clar, când vine vorba de resurse materiale didactice, aici diferă foarte mult de la şcoală la şcoală. Am fost la mediul rural şi chiar am fost într-o şcoală bine dotată, doar că asta a fost pentru că direcţiunea de acolo se interesa foarte mult de elevii săi. Sunt şcoli şi şcoli. Alte şcoli nu beneficiază de aceleaşi resurse”, a menţionat Theodor Bulacovschi. (…)

Autor: Daniela Malache

Articolul integral pe – https://t.ly/wkBj2

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?