Ediția: Sâmbătă 21 Decembrie 2024. Nr 6784
Ediția: Sâmbătă 21 Decembrie 2024. Nr 6784

Consumatorii români din mediul urban au devenit mai atenţi cu bugetele destinate achiziţiilor de Black Friday (studiu)

Consumatorii români din mediul urban au devenit în ultimul an mai atenţi cu bugetele destinate achiziţiilor de Black Friday, dovedind un apetit crescut pentru reduceri, potrivit unui studiu realizat de o agenţie de media. O posibilă cauză pentru acest fapt poate fi mediul economic instabil din ultima perioadă. Potrivit cercetării Starcom România, o persoană din două a rămas la planul inţial şi a cumpărat de Black Friday doar produsele pe care a intenţionat de la bun început să le achiziţioneze, iar în rândul celor care au făcut cumpărături neplanificate anul acesta, principalul factor declanşator au fost reducerile avantajoase (55%).

Cei mai mulţi utilizatori de internet din mediul urban s-au informat cu privire la ofertele de Black Friday cu maximum o săptămână înainte de eveniment. Motoarele de căutare online au fost principala sursă de informare cu privire la ofertele de Black Friday 2022. În ceea ce priveşte metodele de achiziţie, mediul online rămâne principalul canal de cumpărături pentru evenimentul Black Friday, cu toate că anul acesta se poate observa o uşoară creştere a preferinţei atât pentru cumpărăturile online, cât şi din magazine fizice. Printre categoriile de produse preferate de români s-au numărat, anul acesta, articolele vestimentare, produsele de make-up, aparatele electrocasnice, produsele de îngrijire personală şi cele pentru îngrijirea tenului.

În cazul articolelor vestimentare, oamenii au avut tendinţa să cheltuiască un buget similar cu cel din 2021 pentru produse din această categorie, concentrându-se pe sume cuprinse între 200 şi 500 de lei. Produsele de make-up au înregistrat anul acesta cea mai bună rată de conversie, fiind urmate de produsele destinate îngrijirii corporale. Jumătate dintre utilizatorii de internet din mediul urban au cheltuit mai mult decât anul trecut pentru produse din această categorie – între 200 şi 500 de lei. Din categoria dispozitivelor electronice, smartphone-urile rămân cele mai cumpărate produse, fiind însă pe un trend descendent faţă de cifrele din 2021.

Tot în scădere au fost şi ratele de conversie pentru televizoare şi produse electronice, achiziţiile de televizoare smart continuând să fie în top. Cei mai mulţi utilizatori români de internet din mediul urban au declarat că au cheltuit pentru aceste tipuri de produse între 1500 şi 3000 de lei (47%). În 2022, printre produsele electrocasnice preferate de români s-au numărat aspiratoarele robot, aspiratoarele clasice şi aparatele de călcat. 63% dintre respondenţi declară că au cheltuit până la 1500 de lei pentru produse electrocasnice. Potrivit studiului, majoritatea consumatorilor fac în continuare cumpărături de Black Friday din necesitate, alegând produsele pe care nu le deţin momentan.

Cu toate acestea, acest comportament a scăzut semnificativ faţă de 2021, în schimb observându-se o uşoară tendinţă ascendentă pentru achiziţionarea de produse pe care altfel oamenii nu şi le-ar putea permite. În 2022, 57% dintre utilizatorii românii de internet din mediul urban şi-au cheltuit întregul buget planificat pentru Black Friday. Astfel, majoritatea cumpărătorilor au cheltuit între 500 şi 5000 de lei (56%), cu o creştere semnificativă pentru sume mai mari (2000-5000 de lei) comparativ cu 2021.

În ceea ce priveşte sursele bugetului, majoritatea românilor continuă să plătească pentru achiziţiile de Black Friday cu economiile lor. Comparativ cu 2021, cumpărătorii au folosit semnificativ mai puţin salariul lor actual, apelând, însă, la plăţile în rate într-o măsură ceva mai mare decât în anii precedenţi. În ceea ce priveşte scorul de satisfacţie, 7 din 10 utilizatori de internet din mediul urban s-au declarat mulţumiţi de evenimentul Black Friday din acest an, scorul de satisfacţie având o evoluţie pozitivă după ce s-a confruntat cu un trend descendent începând cu 2020.

Starcom România a lansat cea de-a VIII-a ediţie a studiului Black Friday, cercetare care s-a derulat în două etape: prima, realizată înainte de Black Friday pentru a identifica intenţiile viitorilor cumpărători, iar a doua, derulată după finalizarea evenimentului, pentru a descoperi comportamentul real de cumpărături şi cum s-au schimbat planurile cumpărătorilor. Cercetarea a fost realizată pe un eşantion reprezentativ, format din 1071 de respondenţi, utilizatori de internet din zonele urbane. Agenţia Starcom România este parte din cea mai mare reţea de media din lume, Starcom Worldwide.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?