Guvernul a aprobat, ieri, indicatorii tehnico-economici pentru construcția Autostrăzii Focșani – Bacău. Valoarea investiției la acest sector al Autostrăzii A7 a fost estimată la 10,5 miliarde lei. Studiile tehnice arată că, pe mai mult de 80% din lungimea Autostrăzii Focșani – Bacău se va putea circula cu viteza de 140 km/h. Ministrul PSD al Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunțat că, după hotărârea aprobată ieri, contractele pentru încă 98,9 km din autostrada Moldova vor putea intra rapid în licitație, după ce Consiliul Tehnico-Economic al CNAIR va aproba Proiectul Tehnic pentru toate cele 3 tronsoane ale autostrăzii: Tronson 1 (Focșani – Domnești Târg): 35,60 km; Tronsonul 2 (Domnești Târg – Răcăciuni): 38,78 km; Tronsonul 3 (Răcăciuni – Municipiul Bacău): 24,52 km. Pe traseul autostrăzii Focșani-Bacău urmează să fie construite: 91 de poduri și pasaje; 5 noduri rutiere (la Tișița, Pufești, Adjud, Răcăciuni, Bacău); 10 spații de servicii; 3 Centre de Întreținere și Coordonare Autostrada Moldova (A7) va avea o lungime de aproximativ 320 km între Ploiești și Pașcani, iar construcția ei, estimată la 24,29 de miliarde de lei (fără TVA),va fi finanțată prin PNRR.
„Până acum pe sectorul Ploiești-Buzău (cu o lungime totală de 63,25 de km) au fost semnate contractele pe primele două loturi, iar contractul pentru cel de al treilea lot urmează să fie semnat în scurt timp. Pentru sectorul Bacău-Pașcani, CNAIR a transmis deja spre validare la ANAP documentațiile pentru atribuirea contractelor necesare construcției celor 3 loturi cu o lungime de 77,39 km. Sectorul Buzău- Focșani, (82,44 km), format din patru tronsoane, este în faza evaluării ofertelor depuse. A7, care va fi practic coloana vertebrală a infrastructurii rutiere din Regiunea Moldovei, va reprezenta cel mai important pas făcut în ultimii 30 de ani pentru dezvoltarea economică a acestei zone”, a transmis ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.
La nivelul județului Vrancea, traseul Autostrăzii Focșani – Bacău se desprinde după Nodul Rutier de tip B din proiectul Autostrazii Buzău – Focșani, nod amplasat în nordul municipiului Focșani, se dezvoltă la Nord-Est de localitatea Petrești, se îndreaptă spre Nord, iar la Sud de comuna Garoafa își schimbă orientarea spre Vest, traversând, DN 2, canalul Siret – Bărăgan și magistrala de cale ferată CF 500, după care se îndreaptă în directia Nord, traversând râul Putna și zona localităților Putna Seacă și Bizighești, dispuse pe partea dreaptă, și Igești și Pătrășcani, pe stânga. După supratraversarea DJ 205E, traseul își continuă desfășurarea pe direcția Nord, paralel cu CF500 și DN 2, traversează râul Sușița și intersectează DN 2 L Tișița – Panciu. Traseul autostrăzii ocolește pe la Vest orașul Mărășești, traversează CF 507 Mărășești – Panciu și DJ 205I Mărășești – Panciu, apoi DJ 204E Panciu – Haret – Mărășești – DN 24.
După traversarea râului Zăbrăuți, traseul deviază ușor spre Nord – Est, apropiindu-se de DN 2 și urmând o direcție paralelă cu acesta, spre Nord. După intersecția cu DC 37 și traversarea râului Carecna, sunt ocolite prin Vest localitățile Pufești și Domnești Târg, fiind traversat DJ 205H Domnești Târg – Păunești. După ce este traversat DJ 205H Domnești Târg – Păunești, traseul se îndreaptă spre Est, intersectează DN 2 și CF 500, coboară în albia majoră a râului Trotuș, își schimbă orientarea spre Nord, fiind traversat râul Trotuș cu o structură de cca 650 m și ocolește Municipiul Adjud. Pe lungimea de aproximativ 1,5 km, între km 40+000 – 41+500, traseul interferează cu situl Natura 2000 Lunca Siretului Inferior – ROSPA 0071/ ROSCI 0162. După ocolirea prin Est și Nord a Municipiului Adjud, unde intersectează DJ 119J Adjud – Adjudu Vechi, traseul se desfășoară pe o direcție generală Sud – Nord, paralel cu DN 2 și CF 500, în proximitatea acesteia și ocolește pe la Vest localitățile Adjudul Vechi și Șiscani, intersectând DN 11 A, respectiv DC 19 DN 2 – Șiscani.
Suprafața totală a terenului care se estimează a fi ocupată de lucrările autostrăzii este de 1628 hectare, aparținând atât proprietății domeniului public național și local cât și persoanelor fizice și juridice. Suprafața totală a defrișărilor propuse pentru realizarea proiectului este de circa 10,93 hectare. De asemenea, studiul menționează că pentru construcția autostrăzii vor fi propuse pentru demolare mai multe clădiri aparținând unor persoane fizice, firme sau companii ale statului din Adjud, Pufești, Vânători.
Podeț pentru melcul de livadă, gușter, șopârla de câmp și broasca roșie de pădure
În documentația transmisă autorităților de mediu, proiectanții arată că au propus realizarea unei subtraversări la km 40+200, în interiorul ariilor naturale protejate ROSCI0162 şi ROSPA0071 – Lunca Siretului Inferior. Podețul care va asigura subtraversarea va avea o înălțime de 60 cm și o lățime de 30 cm. Substratul natural de pământ și nisip al treptei umede va fi asigurat de cursurile temporare de apă ce va tranzita podețul. „În această zonă a fost identificată o specie de nevertebrate de interes comunitar, şi anume Helix pomatia (melc de livadă) și 3 specii de herpetofaună de interes comunitar, precum: Lacerta agilis (şopârla de câmp), Lacerta viridis (guşter) şi respectiv, Rana dalmatina (broasca roşie de pădure). Au mai fost întâlnite specii de avifaună de interes comunitar, precum: Alcedo atthis şi Lanius collurio şi 5 specii de chiroptere, şi anume: Nyctalus lasiopterus, Nyctalus noctula, Pipistrellus kuhlii, Pipistrellus nathusii, Plecotus sp. Prin implementarea subtraversării se asigură permeabilitatea speciilor către celălalt corp de pădure sau către mediul acvatic (anure)”, se arată în documentația tehnică.
De asemenea, pentru protecția împotriva zgomotului produs de traficul rutier și pentru protecția păsărilor, au fost prevăzute sectoare semnificative de panouri fonoabsorbante, în lungime de 8,16 km și panouri anticoliziune în lungime de 22,552 km.
Perdele forestiere antiînzăpezire
Autostrada Focșani – Bacău va avea perdele forestiere care vor asigura protecția împotriva vânturilor și viscolelor. Prin proiect se propune înființarea a 101 perdele forestiere antiînzăpezire, majoritatea pe partea stângă a drumului (pe partea dreaptă între km 2+800 și km 4+300, km 15+000 și km 20+300, km 44+700 și km 45+500 și între km 64+400 și km 66+200). „Aliniamentul autostrăzii Focșani-Bacău are o particularitate specială și anume se prevede perdeaua forestieră din partea vestică care are funcția principală de protecție împotriva vânturilor și viscolelor. Această perdea forestieră va crea suficiente repere vizuale astfel încât nu mai este necesară o amenajare cu scop peisagistic pe parcursul amprizei nordice”, se arată în nota de fundamentare a actului aprobat în ședința de Guvern.