România trece la ora de iarnă în noaptea de sâmbătă spre duminică (30 spre 31 octombrie 2021) şi revine la aşa-numitul Timp Legal Român, sau ora standard a Europei de Est + 2 UTC. Astfel, ceasul se dă cu o oră înapoi, iar ora 04:00 devine ora 03:00.
O directivă europeană din 2001 reglementează schimbarea orei prin trecerea la ora de vară şi invers. În majoritatea ţărilor europene, ceasurile se dau înapoi cu o oră pe 31 octombrie 2021, la ora 01:00 UTC. Deoarece Europa se întinde pe mai multe fusuri orare, schimbarea are loc la ore locale diferite. SUA vor reveni la ora iniţială la o săptămână după Europa, la 7 noiembrie 2021.
Ora de iarnă este considerată astfel ora standard. În perioada orei de iarnă, diferenţa dintre ora oficială a României şi Timpul Universal (GMT) va fi de două ore, față de trei ore la ora de vară.
Sistemul cu ora de vară/ ora de iarnă a fost adoptat de țările europene în secolul trecut, pentru a economisi energie, mai ales în perioada războiului sau a crizelor de pe piața petrolului apărute în anii 1970. Introducerea orei de vară a avut ca scop creșterea numărului de ore în care oamenii beneficiază de lumina naturală a Soarelui și a fost extrem de avantajoasă pentru cei care lucrau pe vremuri în agricultură.
Un proiect de lege, publicat în 2018, propunea ca anul 2021 să fie ultimul când statele membre ale UE şi ţările afiliate să urmeze schimbarea sezonieră a orei. În condiţiile actuale cazate de pandemia de coronavirus, negocierile nu au început încă în cadrul Consiliului European, ceea ce face foarte puţin probabil ca legea să se aplice după anul 2021.
Un număr de 64 de trenuri de călători aflate în circulaţie în noaptea de sâmbătă spre duminică vor fi afectate de schimbarea orei, în contextul în care transportul feroviar va trece, în acea noapte, la ora oficială a Europei Orientale, iar ora 4.00 va deveni ora 3.00, potrivit unui comunicat remis vineri de Compania Naţională de Căi Ferate „CFR” SA.
Astfel, în noaptea de sâmbătă spre duminică, trenurile de călători şi de marfă vor fi îndrumate din staţiile de formare, conform orei oficiale de vară până la ora 4.00, care la acel moment devine ora 3.00.
Trenurile de călători aflate în circulaţie după ora 4.00, ora oficială de vară, vor opri în staţiile din parcurs – de regulă prima staţie cu oprire utilizată de călători, evitându-se opriri în staţiile intermediare -, şi vor pleca după noua oră a Europei Orientale.
Trenurile de marfă aflate în circulaţie după ora 4.00 (care devine ora 3.00) îşi vor continua mersul până la staţia finală.
În ţările din jurul României trecerea la ora oficială a Europei Orientale are loc în aceeaşi zi, astfel că între staţiile de frontieră cu Republica Moldova, Ungaria, Iugoslavia, Ucraina şi Bulgaria, trenurile vor circula după orariile din mersul de tren în vigoare.
În ceea ce priveşte trenurile de călători, la Sucursala Regională Căi Ferate Bucureşti, şapte trenuri vor aştepta la îndrumare; la Sucursala Regională Căi Ferate, şase trenuri vor aştepta la îndrumare şi alte şase vor aştepta în parcurs; la Sucursala Regională Căi Ferate Timişoara, patru trenuri vor aştepta la îndrumare şi cinci trenuri vor aştepta în parcurs; la Sucursala Regională Căi Ferate Cluj, un tren va aştepta la îndrumare şi opt trenuri vor aştepta în parcurs; la Sucursala Regională Căi Ferate Braşov, şapte trenuri vor aştepta la îndrumare, cinci trenuri vor aştepta în parcurs şi un tren va circula până la staţia finală după ora de vară; la Sucursala Regională Căi Ferate Iaşi, patru trenuri vor aştepta la îndrumare şi trei trenuri vor aştepta în parcurs; la Sucursala Regională Căi Ferate Galaţi, cinci trenuri vor aştepta la îndrumare şi două trenuri vor aştepta în parcurs.
La nivel naţional, aceste 64 trenuri, care aparţin tuturor operatorilor de transport feroviar de călători, vor staţiona 3.660 de minute pentru trecerea la ora oficială de iarnă.