Cât de curând vor începe lucrările „palpabile” în cadrul unui alt proiect pe fonduri europene în municipiul reședință de județ. Este vorba despre proiectul „Reabilitarea, modernizarea și extinderea sistemului de iluminat în Municipiul Focșani”, al cărui contract tocmai ce a fost încredințat, aceasta presupunând proiectarea și execuția lucrărilor pe bulevardele Unirii, Independenței și București, străzile Cuza Vodă, Bucegi, Strada Brăilei (între intersecția cu 1 Decembrie 1918 și ANL Democrației), 1 Decembrie 1918, Anghel Saligny, Vâlcele (de la intersecția cu Prof. Ghe. Longinescu până la Anghel Saligny), Prof. Gheorghe Longinescu, Bârsei, Bicaz, Odobești, Mărășești, precum și pe Calea Moldovei și Calea Munteniei. Atunci când a fost scos la licitație, valoarea contractului fără TVA a fost estimată la 15.751.569,81 lei (19.740.430,06 lei calculat cu TVA), activitățile principale fiind prestări servicii de proiectare, de asistență tehnică din partea proiectantului și execuție lucrări de reabilitare, modernizare și extindere a sistemului de iluminat public.
Din ce se arăta în caietul de sarcini, este vorba despre 1.123 aparate/ corpuri de iluminat și tot atâtea puncte luminoase controlate prin telegestiune, 1.056 stâlpi noi instalați – urmând a se renunța la toți stâlpii care există în prezent, 90 de bucăți de brațe de prindere, 66 panouri fotovoltaice și acumulatori, 33 de dispozitive de control și protecție de încărcare descărcare, 33 de invertoare monofazice, 35,61 km lungime sistem rețea de iluminat public extindere. Potrivit informațiilor din studiul de fezabilitate efectuat „la toate aceste modificări ale reţelelor se vor adăuga stâlpii şi aparatele destinate iluminatului pentru trecerile de pietoni. Acesta este un iluminat cu un caracter aparte deoarece are în vedere scoaterea în evidenţă a trecerilor pentru a creşte atenţia conducătorilor auto şi a reduce numărul de accidente. În cazul trecerilor de pietoni este nevoie de aparate care vor ilumina numai suprafaţa trecerilor. (…) Funcţionarea sistemelor se va baza şi pe prezenţa senzorilor de mişcare care vor comanda creşterea fluxului luminos al aparatelor, atunci când în aria lor de acoperire apar persoane care doresc să se angajeze în traversarea străzii. Aceşti senzori vor crea avantaje pentru o parte din persoanele cu dizabilităţi deoarece în momentul în care vor intra în raza de acţiune a senzorilor (zona trecerii de pietoni) conducătorii auto vor fi avertizaţi prin creşterea în intensitate a iluminatului pe trecere, fără a fi nevoie să se acţioneze butoane de access sau fără a obliga aceste persoane să se mişte în ritm alert”.
Conform caietului de sarcini, prin proiect se urmărește reducerea consumului de energie electrică şi implicit a emisiilor de CO2, scăderea cheltuielilor generate de sistemul de iluminat public, realizarea unui iluminat public care să respecte prevederile standardului în vigoare, ameliorarea securităţii, siguranţei şi confortului cetăţenilor pe timp de noapte, diminuarea poluării luminoase, precum și folosirea materialelor ecologice pentru protecţia mediului. Durata contractului, așa cum se specifică în caietul de sarcini, este de 16 luni, adică 3 luni proiectarea și 13 luni execuția lucrărilor, urmând ca la perioada contractuală să fie adăugate 60 de luni, perioadă de garanție. „Lungimea totală a reţelei de iluminat public din zonele vizate este de aproximativ 26,32 km, din care 528.4 m reţea aeriană clasică LEA (conductoare funie Al), 25.800 m reţea torsadată (conductoare TYIR), un număr de 837 bucăți stâlpi pe care sunt montate 916 bucăți aparate de iluminat. În prezent, în zonele vizate ale Municipiului Focşani (…) se constată existenţa unui iluminat public neconform, fără a fi realizate nivelele de iluminare recomandate de normele europene. Deoarece în proporţie de aproximativ 85% aparatele de iluminat existente sunt echipate cu lămpi cu descărcări în vapori de sodiu, se constată o serie de deficienţe la nivelul întregului sistem de iluminat, precum ar fi: calitatea iluminatului, redarea culorilor, diminuarea rapidă a eficienţei luminoase, costurile ridicate de mentenanţă, consumuri mari de energie electrică, la care se adaugă elementele de sistem îmbătrănite. Aceste cauze afectează în mod clar atât parametrii sistemului de iluminat public actual cât şi costurile bugetare”, se explica în caietul de sarcini.