În stilul deja bine-cunoscut, cei care ne conduc au decis în urmă cu câteva zile că este cazul ca tot românul să aibă asupra sa un certificat digital care să ateste că nu este un pericol pentru ceilalți din punct de vedere al răspândirii coronavirusului. Nu chiar la fiecare pas pe care îl facem, ci doar dacă ne dorim mult, mult de tot să trăim o viață normală și să mergem la diverse evenimente, spectacole, concerte șamd, în cazul în care în localitatea respectivă rata de infectare depășește un anumit prag. Așa că, în aceste condiții, avem nevoie de un certificat digital care atestă vaccinarea anti-Covid-19, testarea sau trecerea prin boală, așa numitul „certificat verde Covid”. Numai că cineva trebuie să ne verifice la certificat, fie operatorii care organizează evenimente fie, în anumite situații, oamenii legii. Cadrele Inspectoratelor de Poliție Județene în speță, care par însă că au fost din nou „aruncate” în față fără un minim de dotări.
Asupra acestei situații a atras atenția săptămâna trecută Sindicatul Europol, care a dezvăluit că polițiștii nu au dispozitive cu care să verifice diversele documente ce conțin coduri QR. Nu e panică, man. Și nici grabă, până la urmă. La o săptămână după ce pe 17 septembrie a fost publicată în Monitorul Oficial Hotărârea pentru modificarea și completarea anexelor nr. 2 și 3 la Hotărârea Guvernului nr. 932/2021 privind prelungirea stării de alertă pe teritoriul României începând cu data de 10 septembrie 2021, Ministerul Afacerilor Interne a transmis IPJ-urilor din țară că ar vrea. Ar vrea să se transmită care este necesarul de device-uri și… se rezolvă.
Inspectoratul de Poliție Județean Vrancea are, după cum ni s-a transmis, suficiente astfel de device-uri. Cum ar veni, verificările la certificatele verzi se pot face, însă mereu e loc de mai bine. Din acest motiv, IPJ Vrancea a transmis la rândul ei un necesar. „La nivelul Inspectoratului de Poliție Județean Vrancea există dispozitive electronice de tip smartphone/ tablete care pot fi folosite la verificarea certificatelor digitale Covid. Totodată, au fost făcute demersuri pentru suplimentarea acestora, în contextul intensificării activităților de prevenire a răspândirii virusului SARS-CoV2”, ne-a transmis purtătorul de cuvânt al IPJ Vrancea, inspector de poliție Paula Enache.
De menționat că, la nivel național, ar fi nevoie de 11.000 dispozitive în plus față de ceea ce există. „Conducerea MAI a coborât pentru moment cu picioarele pe pământ și a realizat că de mai bine de 10 ani nu a dotat polițiștii cu telefoane sau tablete de serviciu cu sistem de operare Android care să permită scanarea diverselor documente ce conțin coduri QR, așa cum este cazul certificatelor de vaccinare. Dovadă a aspectelor semnalate de organizația noastră stă însăși adresa DCTI prin care se solicită structurilor teritoriale de Poliție din țară o situație privind numărul de dispozitive electronice de tip Smartphone sau tabletă existente/ necesare pentru ca polițiștii să poată verifica certificatele digitale COVID. Finalul adresei DCTI poate fi catalogat drept apoteotic întrucât în urma unei simple verificări în evidențele proprii se putea constata că doar ofițerii cu funcții de conducere au fost beneficiarii unor dispozitive cu sistem de operare Android pe care le foloseau, pentru a-și justifica funcțiile ocupate, în scopul filmării „fraierilor” din stradă în timp ce desfășurau activități operative și interveneau la apelurile 112, imaginile surprinse fiind transmise către Centrului de Informare și Relații Publice pentru ca MAI să se poată lăuda în presă cu rezultatele obținute de polițiști. Sperăm ca acest demers să nu rămână doar la nivel de „statistică””, se atrăgea atenția într-o postare pe pagina de Facebook a Europol.