Municipiul Focșani a demarat un nou proiect cu fonduri europene, „Planificarea și managementul mobilității urbane durabile prin elaborarea Planului de Mobilitate Urbană Durabilă” finanțat prin Programul Operațional Capacitate Administrativă 2014-2020. valoarea totală a proiectului este de 678.776 lei, din care 576.959,60 lei este cofinanțarea de la Uniunea Europeană, 88.240,88 lei – cofinanțare de la bugetul de stat, iar 13.575,52 lei este contribuția municipiului. Prin acest proiect, municipalitatea urmărește să se alinieze cerințelor pentru proiectele ce vor fi implementate în cadrul programului de finanțare al Uniunii Europene pentru exercițiul financiar 2021-2027, pentru că fără un asemenea plan nu pot fi elaborate studiile de fezabilitate pentru viitoarele proiecte ce vor fi finanțate din fonduri europene.
Pe lângă elaborarea PMUD, în cadrul proiectului vor fi instruite 50 de persoane, inițial planul fiind ca acestea să provină din rândul angajaților Primăriei Focșani. Însă, potrivit celor discutate ieri în cadrul conferinței de lansare a proiectului, lista rămâne deschisă, primarul municipiului considerând important ca printre persoanele instruite în problematica fondurilor europene să fie și consilieri locali și, de ce nu, chiar reprezentanți ai societății civile.
„Constat că sunt foarte mulți consilieri locali la primul mandat și cred că ar fi benefic și pentru dumnealor să fie instruiți în acest sens, pentru a putea să cunoască mai bine, și din punct de vedere tehnic, modalitățile de implementare a unor asemenea proiecte. Și faptul că noi mergem pe niște proceduri foarte bine stabilite, proceduri obligatorii, legale, care ne ghidează pentru a atinge țintele de implementare ale acestor proiecte. Dăm ca temă de gândire tuturor celor interesați – și aici mă refer inclusiv la cetățenii municipiului Focșani, care pot veni cu sugestii și propuneri. Lista este deschisă, numărul de 50 de persoane nu este fix, poate fi adaptat în funcție de solicitări. Cu această ocazie chiar lansăm o invitație celor interesați să transmită o solicitare în acest sens și vom fi foarte bucuroși să vedem că sunt și persoane din societatea civilă, din rândul cetățenilor municipiului Focșani, care vor să se implice activ în tot ceea ce înseamnă proiecte de dezvoltare ale municipalității”, a spus Cristi Misăilă.
Atenție, însă nu pot fi propuse orice tip de proiecte, ci doar cele care țin de reducerea emisiilor de dioxid de carbon și fluidizarea traficului. De altfel, o strategie se va regăsi pe site-ul primăriei, iar propunerile din partea cetățenilor vor fi integrate în proiectele care vor fi implementate. Totodată, pe site-ul primăriei va fi un chestionar, unde cei interesați pot răspunde la întrebări legate de mobilitatea urbană, având inclusiv posibilitatea de a veni cu propuneri.
Ce înseamnă Planul de Mobilitate Urbană Durabilă pentru Focșani
„Vom introduce în Planul de Mobilitate Urbană Durabilă toate conceptele, astfel încât să fie un plan de mobilitate solid, care să poată fi aprobat rapid de Agenția de Dezvoltare Rurală și de instituțiile de resort care au atribuții, pentru ca municipiul să fie pregătit pentru următoarele finanțări, previzionate pentru finalul acestui an. Acum, fără aceste documente nu putem accesa bani europeni. Municipiul Fcșani a identificat această oportunitate, profită de ea și profită foarte bine. Planul de Mobilitate Urbană nu înseamnă numai o poveste frumoasă, nu vrem să fie un document și atât. Vrem să fie un document care să ne permită accesarea de fonduri europene, dar în același timp trebuie să fie un document viu.
Și atunci primăria a propus ca în cadrul proiectului să instruim o echipă de colegi, care să poată să și monitorizeze acest Plan de Mobilitate Urbană, să devină un document viu și să maximizăm efectul acestuia. Și, din câte am înțeles, primăria își dorește cel puțin dublul obiectivelor pe care le-a atins în acest moment. Dar acest lucru nu se poate face strict numai de conducere și numai de echipa de la fonduri europene, cu siguranță trebuie implicați mulți alți actori. Și atunci, prin instruirea a 50 de persoane, a ști toți în ce direcție mergem, care sunt obiectivele Planului de Mobilitate Urbană, care sunt responsabilitățile fiecărui departament din cadrul primăriei, dar și din exterior, alți actori care trebuie să fie alături de noi pentru implementarea planului, vom maximiza aceste efecte și vom ajunge să accesăm mult mai multe fonduri.
Ne pregătim pentru un exercițiu complicat, greu, 2021-2027 va fi un exercițiu financiar care are cumva și premise mai puțin faste, vorbind de perioada aceasta, când avem o pandemie. Întrevedem lucruri pe care ar trebui să le schimbăm în cadrul Planului de Mobilitate Urbană, dar în același timp identificăm și niște oportunități. Vorbim de Planul Național de Redresare și Reziliență, unde primăria are deja o viziune foarte clar definită și știe ce tip de proiecte va depune. Municipalitatea a fost pregătită și în exercițiul anterior și se vede că este pregătită și acum, având în vedere că acesta este primul an al exercițiului. Iar în acest prim an va avea elaborat Planul de Mobilitate Urbană și Strategia Integrată de Dezvoltare Urbană. Ceea ce înseamnă că cele mai importante documente de planificare strategică, pentru a putea atrage bani europeni, vor fi pregătite”, a explicat Radu Dragomir, reprezentantul firmei care se ocupă de PMUD.
Activitățile propriu-zise în pregătirea PMUD au început în toamna anului trecut, când a fost semnat contractul de servicii cu Urban Scope, societate care are în portofoliu colaborarea cu peste 20 de municipii reședință și orașe mari din țară. În ceea ce privește Focșaniul, municipalitatea a atras proiecte de aproximativ 200 de milioane de lei, din fonduri europene nerambursabile, având la bază un Plan de Mobilitate Urbană, proiecte de care se va ține cont în implementarea actualului proiect.
„În aplicarea Planului de Mobilitate Urbană Durabilă, municipiul Focșani implementează în prezent o serie de proiecte care contribuie la atingerea obiectivelor de dezvoltare economico-socială. Sunt proiecte în implementare – resistematizarea infrastructurii de transport la nivelul municipiului în vederea creșterii atractivității și accesibilității deplasării cu transportul public, cu bicicleta și pietonale, suntem în faza finală de licitație pentru modernizarea transportului public în municipiul Focșani, în fază finală de licitație e și achiziția mijloacelor de transport public, dezvoltarea pistelor de biciclete, implementarea unui sistem de management al traficului. Municipiul Focșani a mai depus o cerere de finanțare pentru elaborarea documentațiilor tehnico economice pentru un proiect de mobilitate, fiind deja aprobate PUZ-urile pentru ruta alternativă de mobilitate între strada Militari-Anghel Saligny și ruta alternativă între Cuza-Vodă și Calea Moldovei.
Avem de asemenea intenția ca prin acest proiect să construim un terminal intermodal în zona de Nord a municipiului, pe terenul operatorului serviciului de transport public local SC Transport Public SA, situat în strada Mărășești numărul 72, și, cu mulțumirile de rigoare aduse Consiliului Județean Vrancea, care ne-a pus la dispoziție o suprafață necesară în zona de Sud a municipiului, în imediata vecinătate a zonei în care va fi construit Spitalul Județean și un nou cartier de locuințe – construirea unui alt terminal intermodal. Având în vedere contextul noilor abordări a Uniunii Europene privind modul de gestionare al instrumentelor structurale, este absolut necesară elaborarea unui Plan de Mobilitate Urbană Durabilă, care să propună o strategie complementară celei din perioada programatică anterioară, să completeze programele gândite anterior, să coreleze viziunile și conceptele implementate și să asigure bazele tehnologice pentru provocări viitoare”, a explicat primarul Misăilă.
Până acum, au fost colectate date prin măsurători de trafic, în colaborare cu poliția, fiind efectuate și anchete la domiciliu pentru a observa perspectiva populației asupra mobilității în municipiu. „Pe de o parte, din punct de vedere al traficului s-au făcut măsurători atât în interiorul municipiului – avem 13 intersecții monitorizate, s-au făcut monitorizări pe toate intrările în municipiu, pentru a determina care sunt legăturile între necesitățile de circulație între municipiu și localitățile limitrofe. Și există o serie de chestionare care sunt completate de către cetățeni, legate tot de aceste deplasări. Fundamentul nu este să vedem câte mașini sunt pe stradă în momentul de față, ci ne interesează care sunt necesitățile de deplasare, din care rezultă până la urmă traficul. Traficul nu rezultă din mașini care merg singure pe stradă, rezultă din oameni care au nevoie să se deplaseze dintr-o parte în alta”, au mai explicat reprezentanții firmei.
Planuri pentru Focșani
„Aș vrea să luați în considerare în elaborarea acestui Plan că se lucrează și urmează a se construi Autostrada A7, Ploiești -Pașcani. Noi avem deja în elaborare Planul Urbanistic General, un subiect pe care voiam să îl prind în discuție, să ținem cont de dezvoltarea urbană în plină desfășurare în acest moment în municipiul Focșani. De asemenea, de drumul expres Focșani-Brăila. Avem de asemenea de implementat managementul traficului pentru municipiul Focșani, dar va trebui să venim în completare cu extinderea acestui management al traficului pe alte căi rutiere din municipiul Focșani: Calea Munteaniei, Calea Moldovei, Șoseaua de Centură a municipiului, care sperăm ca pe viitor să nu mai fie șosea de centură dacă se va construi această autostradă. De asemenea, în perspectiva construirii Autostrăzii A7, va fi construită o centură de ocolire pe zona de Nord – legătura între DN2D și autostradă. Și aici va trebui să facem adresă către CNAIR, în care să îi rugăm ca atunci când construiesc toate rutele de legătură, să avem în vedere și acest sistem de Management al Traficului, pentru a putea să le integrăm.
Mai doresc să aduc în atenția dumneavoastră și să analizați – pentru că au venit propuneri din partea consilierilor locali în legătură un proiect cam ambițios, să nu spunem năstrușnic, un pasaj între intersecția Bulevardul Unirii cu Maior Gheorghe Pastia până la intersecția Strada Bucegi cu Maior Gheorghe Pastia. Așa am înțeles eu, doamna consilier a spus stația de autobuz de la 2 Stejari, asta ar însemna să dărâmăm câteva blocuri ca să facem un pasaj. Rezultatul propus de dumneaei ar fi să unim cele două parcuri, dar îmi este cam greu să cred că se poate realiza acest lucru, dar vă rog să analizați și acest aspect. O altă discuție pe care am avut-o și cu alte ocazii în privința aplicării unor cereri de finanțare pentru Planul Național de Relansare și Reziliență, dar și pentru viitoarele proiecte pe fonduri europene – realizarea unei zone efectiv pietonale în zona centrală, și realizarea unui pasaj, de la intersecția Maior Gheorghe Pastia cu Bulevardul Unirii, până la intersecția Republicii cu Bulevardul Independenței sau chiar mai departe, depinde cum se vor integra acestea cu proiectele pe care deja le implementăm.
Trebuie să țineți cont și de existența Asociației de Dezvoltare Intercomunitară Metropolitan Trans, care are un proiect – din păcate blocat în acest moment din cauza unor proceduri în justiție. Noi ne-am gândit să includem în această asociație toate localitățile din imediata vecinătate a municipiului Focșani și nu numai, pentru a asigura condiții eficiente de transport. O altă problemă pentru care trebuie să gândim soluții este lipsa locurilor de parcare. Numărul extrem de mare al autovehiculelor din municipiul Focșani și care tranzitează municipiul Focșani, raportat la numărul actual al locurilor de parcare. Dacă prin programul financiar 2021 – 2027 s-ar finanța și aceste tipuri de investiții, ar fi extraordinar. Într-adevăr, ceea ce vrea UE e să renunțăm pe cât posibil la mijloacele de transport proprii și să utilizăm mijloacele de transport în comun sau tipuri de mijloace de transport nepoluante”, a mai spus primarul.
Și, potrivit reprezentantului firmei de consultanță, există totuși soluții. Nu ne dă UE bani pentru parcări, în schimb sunt discuții pentru atragerea de fonduri pentru sisteme inteligente de transport, iar la PNRR există posibilitatea acordării de fonduri pentru parcări subterane, condiția fiind aceea ca deasupra să fie făcut parc, propunerea fiind în negociere la Comisia Europeană.