Supărare maximă în grupul PNL-USR PLUS din Consiliul Local Focșani pentru că secretarul general al municipiului acționează în conformitate cu legea și nu ia în considerare doar pasajele ciunțite din Codul administrativ pe care încă le buchisește viceprimarul Ana Maria Dimitriu. În ultima ședință a CL Focșani, care a avut loc vineri, viceprimarul liberal a dorit să știe „pe live” de ce nu se regăsesc pe ordinea de zi trei proiectele gândite în tandem de grupul majoritar care vrea să facă legea în municipiu, indiferent de normele legale în vigoare în țara noastră. Așa că a cerut explicații de la Carmen Marta Ghiuță. Nu că ar fi contat pentru altceva decât pentru scandal, desigur.
Lămuririle secretarului municipiului au fost scurte și la obiect și puteau fi suficiente pentru oricine. Mai puțin pentru Ana Maria Dimitriu, deși Marta Ghiuță a punctat că aceleași explicații le-a oferit și la ședințele de comisii, desfășurate înainte de ședința consiliului local. Ana Maria Dimitriu&comp nu au cum accepta și pace că e nevoie să fie îndeplinite anumite proceduri sau că un viceprimar nu poate, conform Codului administrativ, să inițieze proiecte de hotărâre.
Cele trei proiecte se doreau a fi introduse pe ordinea de zi de grupul PNL-USR PLUS în suplimentarea ordinii de zi a ședinței desfășurate vineri, dat fiind că sunt „de maximă importanță pentru comunitatea locală cât și pentru buna desfășurare a activității în cadrul unor instituții subordonate Consiliului Local al municipiului Focșani ce oferă servicii de interes public”. Concret, dacă e să analizeze cineva cât de cât ideile urgente ale PNL și USR PLUS, una să zicem că ar fi fost pentru cetățenii votanți. Pentru parte din ei, cel puțin, întrucât se referă la modificarea și completarea HCL care are legătură cu aprobarea tarifelor practicate de Administrația Piețelor Focșani și a prețurilor de pornire la licitație pentru închirierea unor bunuri, adică tocmai cel asumat de Dimitriu, din funcția sa de viceprimar. Celelalte două vizau reprezentarea municipiului în Adunarea Generală a Acționarilor la Parking și la Administrația Piețelor, urgențe doar pentru PNL și anexa politică a acestuia din CL Focșani.
Legat de proiectul asumat de viceprimarul penelist, Marta Ghiuță a repetat în fața tuturor că „a fost returnat către inițiator. Acest proiect a fost inițiat de dumneaei ca viceprimar… articolul 136 din Codul administrativ reglementează clar cine poate iniția proiecte de hotărâre, respectiv primarul, consilierii locali sau cetățenii. Am apreciat că doamna viceprimar în această calitate nu poate iniția proiect de hotărâre și a fost returnat proiectul”. Returnat, returnat, dar viceprimarul a ținut-o pe a sa, pentru că își permite. E și președinte de ședință, nimeni nu o poate împiedica să facă ce dorește, așa că a replicat că proiectul său se află încă în primărie și, mai mult, dumneaei cumva nu este doar viceprimar, ci este încă și simplu consilier local.
Nu ai cum bate logica penelistă, însă secretarul general al municipiului a încercat și să explice că celelalte două proiecte nu pot fi puse pe ordinea de zi până nu au în spate o opinie de la Ministerul Dezvoltării. Aceasta în condițiile în care, a explicat Marta Ghiuță, „adresa Ministerului Dezvoltării, pe care inițiatorii și-au fundamentat proiectul, privea societățile reglementate de Legea 51/2006. Or aceste două societăți fiind reglementate de Ordonanța de Guvern 171/2002 am considerat necesar să cerem un punct de vedere pentru a putea întocmi documentele în conformitate cu prevederile legale”. Numai că acest minister nu mai este de luat în seamă de când Grindă nu îl mai conduce, aproape că a țipat viceprimarul PNL.
În discuție a apărut și liberalul Costel Bîrsan, care consideră că un secretar de municipiu, în speță Marta Ghiuță, ar ști legislație mai puțină decât grupul instruit din care face parte. „Compartimentul de specialitate trebuia să facă aceste documente chiar și cu aceste obiecțiuni. Sunteți obligată în 30 de zile să puneți la dispoziție aceste documente. Indiferent că acolo scrie că e bine sau nu e bine. Știm bine că e consultativ”, a spus Bîrsan, în condițiile în care până acum grupul PNL-USR PLUS nu a avut absolut nicio problemă în a vota proiecte nelegale, cum a fost cel legat de transformarea excedentului în vouchere pentru doamne și domnișoare – proiect care a primit aviz de nelegalitate chiar de la Prefectură, sau cel legat de atribuirea unor anumite birouri viceprimarilor – proiect care a fost suspendat din dispoziția instanței de judecată. Nu se încurcă grupul în astfel de detalii minore, ce se face în grup, în grup rămâne. Aceasta chiar dacă Marta Ghiuță a explicat că trebuie verificată toată legislația, nu doar Codul administrativ, și că proiectele trebuie întemeiate pe documente emise de ministere.
Vineri a avut permisiunea grupului de a vorbi și viceprimarul USR Alexandra Tătaru – deși nu foarte mult – din calculele acesteia rezultând că duminică, 11 aprilie, când se împlinește termenul de 30 de zile, trebuie să primească referatele de specialitate. În plus, din ce a gândit verbal partea USR PLUS a viceprimarilor municipiului, nu ar fi fost nevoie ca Ministerul Dezvoltării să lămurească dilemele din articolele 131 și 132 ale Codului administrativ, pentru că dumneaei, profesoară de geografie, are o explicație care ține loc de orice altă interpretare: „131 se face în societățile de interes local. Și din ce am înțeles, aceste societăți au fost înființate în baza Ordonanței guvernamentale 171 din 2002, care specifică că aceste societăți, după logica mea, oferă servicii publice. Și nu utilități publice, așa cum se specifică în 51/2006. Vă rog să vă uitați pe site-urile celor două societăți, care specifică faptul că ele nu au fost înființate în baza niciunei legi și niciunei ordonanțe, ci în baza unei hotărâri de consiliu local”. Mai logic de atât… da, există, la jumătatea penelistă.
„131 să fie articol de căpătâi pentru cele două proiecte. Nu interesează pe nimeni că dumneavoastră cereți lămuriri mai departe la ministerele de resort… dacă referatele sunt negative, așa cum s-a mai întâmplat, nu este nicio problemă. Nu dumneavoastră vă ocupați de legalitatea hotărârilor de consiliu local, ci Prefectura Vrancea. Deci dacă vine aviz de legalitate sau nelegalitate aceasta nu este treaba dumneavoastră. Deci vă rog să vegheați asupra calității pe care o aveți”, a glăsuit Dimitriu.