Prestația de marți a ministrului Năsui, din Senatul României, m-a dezamăgit profund și asta din cauza faptului că exportatorii din industria românească și mediul de afaceri așteptau răspunsuri concrete la problemele pe care le întâmpină în această perioadă și nu atacuri la persoană.
Pe această cale, doresc să-i amintesc dlui Claudiu-Iulius-Gavril Năsui faptul că nu mă voi lăsa intimidată de astfel de ieșiri publice și voi continua acțiunile demarate ca urmare a discuțiilor purtate cu reprezentanții mediului de afaceri, pentru a preveni falimentul industriei noastre. Companiile care au fost selectate și au participat la aceste târguri, mult prea hulite de dl ministru, au asigurat locuri de muncă, au plătit taxe la stat și au adus valută în țară, contribuind la echilibrarea balanței comerciale și implicit la stabilitatea cursului valutar, care poate avea efecte negative inclusiv asupra cetățenilor.
Pentru că dl. ministru, se pare, nu știe cum funcționează ministerul pe care-l conduce și economia acestei țări, îi voi explica în următoarele rânduri. Încep prin a menționa cadrul legislativ, care cu siguranță îi este total străin:
- Legea 30/1999 pentru sprijinirea exporturilor;
- OUG 120/2002 privind aprobarea sistemului de susținere şi promovare a exportului cu finanţare de la bugetul de stat;
- HG 296/2007 privind aprobarea Mecanismelor de derulare a acţiunilor din Programul de promovare a exportului, administrat de Ministerul Economiei, Comerţului şi Relaţiilor cu Mediul de Afaceri
- Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 pentru aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene în cazul ajutoarelor de minimis acordate întreprinderilor care prestează servicii de interes economic general.
Plecând de la această ”schemă”, ministerul pe care îl conduce dl. Claudiu-Iulius-Gavril Năsui, împreună cu mediul de afaceri fac o selecție a târgurilor la care vor participa firme exportatoare sub pavilion românesc, selecție care, ulterior, este aprobată de Consiliul de Export. Eligibilitatea acestor firme este stabilită conform legislației menționate mai sus.
După depunerea dosarelor de către companiile interesate, o comisie înființată în baza unui ordin al ministrului economiei le preia în analiză și se întocmește un proces verbal al selecției semnat între comisia respectivă și patronatele de profil. Următorul pas este cel al organizării achiziției publice de către Direcția de Achiziții din ministerul de resort pentru a se stabili organizatorul evenimentului, baza selecției fiind prețul cel mai mic.
Costurile organizării evenimentului de participare a firmelor românești la aceste târguri internaționale sunt suportate de firma organizatoare și, ulterior, decontate de ministerul Economiei.
Țin să menționez că această activitate este realizată în baza unui contract semnat între minister și firma organizatoare, firmele exportatoare care participă la eveniment nu primesc bani de la ministerul economiei, ele beneficiind doar de 50% din costul de transport și cazare al unui singur reprezentant al firmei.
Suma adusă în discuție de dl Claudiu-Iulius-Gavril Năsui este calculată pe mai multe participări, în mai mulți ani, ea fiind adăugată la ajutorul de minimis reglementat la nivelul UE, conform căruia orice IMM din Comunitatea Europeană are dreptul de a beneficia de un ajutor de stat, cumulat pe 3 ani, în valoare de până la 200.000 euro.
Aceasta este marea ”schemă” pe care o trâmbițează dl. Claudiu-Iulius-Gavril Năsui și despre care habar nu are, ”schemă” ce poate fi ușor verificată deoarece rezultatele participării la aceste evenimente sunt total transparente.
Acum este de înțeles de ce dl. ministru dorește să-și angajeze cât mai mulți consilieri onorifici, pe modelul omologului și colegului său de partid de la Ministerul Sănătății.
Dincolo de disputele dintre opoziție și putere, interesele acestei țări sunt mult mai importante, iar rolul unui demnitar este acela de a lupta pentru aceste interese.
DEPUTAT, ELENA STOICA
Comunicat de presă