Oradea a înregistrat o scădere cu 48% a numărului de turişti în anul 2020

0
26

 Municipiul Oradea a înregistrat, în anul 2020, o scădere cu doar 48% a numărului de sosiri turişti faţă de anul 2019, în condiţiile în care acest procent este de circa 60% în România şi în jur de 70% la nivel european, a declarat, marţi, directorul executiv al Asociaţiei pentru Promovarea Turismului în Oradea şi Regiune (APTOR), Alexandru Chira. „Anul 2020 a început cu un start extrem de bun, cu 31% peste valorile de anul trecut. Primele semne ale pandemiei au început să apară în 8 februarie, exact acum un an, când am început să primim telefoane îngrijorătoare. Luna cu record negativ a fost aprilie, când 93% din hoteluri au ales să închidă unităţile şi să îşi trimită personalul în şomaj tehnic. Primele semne de recuperare s-au simţit în luna iunie, urmând luni ceva mai bune. Per total, anul s-a încheiat cu un minus de 48% faţă de anul 2019, în condiţiile în care, la nivelul general al României, scăderea a fost de 60%, iar la nivel european de 70%. Oradea, cu toate că a fost grav afectată de pandemie, a reuşit să încheie anul cu un procent mult mai bun decât cel european‟, a precizat, într-o conferinţă de presă, Alexandru Chira.

Potrivit acestuia, anul 2020 a înregistra un grad mediu de ocupare la un minim istoric, de doar 20%, în intervalul ianuarie – decembrie. Acesta a suferit un impact major din cauza sistării operaţiunilor unui număr important de unităţi de cazare în lunile martie, aprilie şi mai.Dacă până anii trecuţi erau 10% turişti străini, anul trecut numărul lor a scăzut la 4%, majoritatea din Ungaria, Germania şi Italia, restul fiind cetăţeni români.Oradea s-a situat, la finalul anului 2020, pe locul şase, după Bucureşti, Constanţa, Braşov, Cluj-Napoca şi Sibiu.Întregul plan de activităţi al APTOR a trebuit regândit din luna martie, toate evenimentele, festivalurile şi târgurile deja tradiţionale fiind anulate. Singurul eveniment major ce a putut să fie organizat, în octombrie, a fost TIFF, în aer liber şi câteva spaţii interioare.

Calendarul de evenimente anulat, cu excepţia Festivalului TIFF din octombrie, a permis realizarea unor proiecte mai vechi: noul website al destinaţiei Oradea, refăcut în totalitate şi numit visitoradea.com, o serie de materiale de prezentare şi promovare adaptate noului brand turistic – anume Supercoroana Oradea, dar şi o campanie de gratuităţi pentru turişti în sezonul estival. S-au mai realizat patru campanii de promovare naţională şi s-au făcut demersurile pentru obţinerea statutului de staţiune balneară pentru un areal central din Oradea, proiect aflat în stadiul avizării interministeriale.În 2020, destinaţia Oradea a făcut un pas decisiv pentru pregătirea personalului specializat prin înfiinţarea Oradea Hospitality Management Academy (ohma), care va organiza cursuri sub licenţa École hôteliere de Lausanne.

Anul 2020 a fost marcat de pandemie, iar industria turismului a fost una dintre cele mai afectate industrii. Vorbim de nişte valori destul de dramatice, ce ţin de partea de industrie, de scăderi de peste 90% în cazul unităţilor de cazare închise în primăvara anului trecut, o scădere cu 20% a gradului de ocupare, o înjumătăţire a numărului total de turişti care au ajuns în Oradea. A fost un an dificil, complicat, în care totuşi s-a reuşit atenuarea efectelor negative, atât prin eforturile celor din industrie, în special în vara anului trecut, cât şi prin măsurile pe care noi le-am întreprins pentru a susţine o revigorare, mai ales în vară, a fluxurilor turistice. Am reuşit ca într-un final să avem nişte rezultate rezonabile‟, a declarat preşedintele APTOR, Mihai Jurcă.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here