Ameninţări cibernetice deghizate în platforme populare de învăţare online (analiză Kaspersky)

0
50

 Numărul utilizatorilor care s-au confruntat cu ameninţări cibernetice deghizate în platforme populare de învăţare online a crescut cu 60% în a doua jumătate a anului 2020, arată datele unei analize realizate de Kaspersky şi publicată luni. „Pe măsură ce pandemia continuă şi şcolile sunt din nou închise sau urmează un model hibrid de învăţare (în persoană şi la distanţă), sectorul educaţional continuă să atragă atenţia criminalilor cibernetici. Din iulie până în decembrie 2020, 270.171 de utilizatori au întâmpinat diverse ameninţări cibernetice deghizate în platforme populare de învăţare – o creştere de 60% în comparaţie cu prima jumătate a anului 2020‟, menţionează reprezentanţii Kaspersky. Pentru a ajuta profesorii să rămână în siguranţă, Kaspersky a lansat un set de instrumente digitale pentru învăţarea celor mai bune practici în materie de securitate cibernetică.

Primăvara trecută, peste un miliard de şcolari din întreaga lume au fost afectaţi de închiderea şcolilor, deoarece ţările au încercat să încetinească creşterea ratelor de infecţie. Specialiştii Kaspersky susţin că, pentru mulţi, acest lucru a însemnat trecerea de urgenţă la sistemul de învăţare la distanţă – o tranziţie care, din păcate, a făcut ca mulţi studenţi şi educatori să fie vulnerabili la riscurile cibernetice. „Acum, şcolile din întreaga lume, din Anglia şi Germania până în Malaezia şi SUA, se închid din nou, pe măsură ce ţările luptă împotriva reapariţiei infecţiilor şi, deloc surprinzător, acest lucru a dus la unele consecinţe nedorite‟, se mai precizează în comunicat.

Din ianuarie până în iunie 2020, numărul total de utilizatori care au întâmpinat diverse ameninţări cibernetice apărute sub masca platformelor populare de învăţare online sau a aplicaţiilor de video-conferinţă a fost de 168.550 – o creştere de 20,455% în comparaţie cu aceeaşi perioadă din anul 2019. Acest număr a continuat să crească din iulie până în decembrie, aşa cum au descoperit experţii Kaspersky. În ianuarie 2021, numărul utilizatorilor care se confruntă cu diverse ameninţări care folosesc ca momeală platforme populare de învăţare online a ajuns la 270.171 – o creştere de 60% în comparaţie cu prima jumătate a anului 2020. Potrivit Kaspersky, cea mai populară aplicaţie online folosită ca momeală pentru atacurile cibernetice a fost, de departe, Zoom. „Acest lucru nu este surprinzător, având în vedere că Zoom este cea mai populară platformă pentru video-conferinţe, cu peste 300 de milioane de utilizatori zilnici”, se precizează în comunicat. Totodată, a doua cea mai populară a fost Moodle, urmată de Google Meet. Numărul utilizatorilor care au întâmpinat ameninţări deghizate în platforme populare de învăţare online/video-conferinţe a crescut pe toate platformele, cu excepţia Google Classroom.

De asemenea, aproximativ 98% dintre ameninţările întâmpinate erau sub forma „not-a-virus‟, categorie care este împărţită în programe de tip riskware şi adware. „Adware bombardează utilizatorii cu reclame nedorite, în timp ce programele riskware sunt alcătuite din diferite fişiere – de la browser bars şi download managers până la instrumente de administrare la distanţă – care pot efectua diverse acţiuni pe computerul personal fără consimţământul dumneavoastră. Troienii au reprezentat aproximativ 1% din ameninţările întâmpinate‟, mai arată autorii analizei. Potrivit sursei citate, utilizatorii întâmpină de obicei ameninţări deghizate în aplicaţii populare de video-conferinţe şi platforme de cursuri online prin false programe de instalare, pe care le pot întâlni pe site-uri neoficiale, concepute să arate ca platformele originale sau e-mailuri deghizate în oferte speciale sau notificări de pe platformă.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here