Sute de containere de peşte congelat sunt blocate în portul chinez Dalian pentru că autorităţile vor să testeze peştele de coronavirus înainte de a-i permite trecerea prin vamă, ceea ce riscă să afecteze livrările de alimente congelate atât în China cât şi la nivel mondial, transmite Bloomberg. Potrivit datelor comunicate de mai multe companii de shipping, cel puţin patru nave frigorifice aşteaptă în apropiere de portul Dalian de aproape două luni, nouă nave portcontainer sunt la chei în port şi cel puţin alte şase nave aşteaptă să descarce în Marea Galbenă. În mod normal, containerele frigorifice călătoresc alături de mii de containere normale pe nave, atât timp cât există puncte de încărcare pentru a menţine temperatura la un nivel scăzut. Însă aglomerarea de containere de la Dalian a creat o criză de puncte de încărcare necesare pentru a menţine containerele frigorifice la temperaturi reduse astfel că au apărut probleme şi pentru alte alimente precum fructele. De asemenea, containerele frigorifice sunt redirecţionate spre alte porturi din China, creând blocaje în Shanghai şi Qingdao.
„Dacă nu există puncte de încărcare în port pentru containere frigorifice, alimentele perisabile ar putea să fie afectate sau pierdute în întregime dacă nu vor putea fi redirecţionate spre alte porturi‟, spune Josh Brazil, director de operaţiuni la firma de consultanţă Ocean Insights. Ceea ce se întâmplă la Dalian seamănă cu întreruperile înregistrate la nivel mondial la debutul pandemiei. Atunci carantina a făcut ca porturile să fie închise iar navele să nu poată descărca marfa, ceea ce a provocat o criză de nave la nivel mondial cu efecte care s-au făcut resimţite timp de mai multe luni. În plus, blocajele din porturi scot în evidenţă impactul politicii autorităţilor chineze, de a testa alimentele din străinătate pentru coronavirus, asupra lanţurilor globale de aprovizionare. China a decis să testeze carnea şi fructele de mare importate de teamă că virusul Covid-19 se poate răspândi la oameni în pofida faptului că Organizaţia Mondială a Sănătăţii a informat că nu există dovezi referitoare la o transmitere a virusului prin alimente ambalate.
„China este probabil singura ţară din lume care susţine că virusul se poate răspândi prin alimente congelate. Acest lucru ar putea avea un impact asupra timpului de aşteptare a containerelor în porturi‟, spune Ralph Leszczynski, director de cercetare la firma Banchero Costa & Co. Grupul danez AP Moller-Maersk A/S, cea mai mare companie de shipping pentru container, a decis să nu mai facă rezervări pentru containere frigorifice la Dalian. Rivalul francez CMA CGM SA a decis să introducă suprataxe pentru navele care se îndreaptă spre Dalian şi să redirecţioneze containerele frigorifice unde este posibil. De asemenea compania de shipping MSC Group spune şi ea că nu poate descărca containerele frigorifice la Dalian şi a informat clienţii că mărfurile lor vor fi trimise spre alte porturi unde vor trebui să aştepte până când vor putea să meargă mai departe, ceea ce înseamnă costuri suplimentare.
Problemele din China au un impact şi asupra altor porturi până în SUA, unde companiile aşteaptă containere frigorifice goale pentru a putea transporta produse congelate din China peste Pacific. Steve Kranig, director de logistică la firma IM-EX Global Inc. din statul Wisconsin, spune că a avut nevoie de şase săptămâni până când a putut să închirieze un container frigorific pentru a putea transporta produse congeleate din Qingdao (China) până în SUA. Lipsa de containere frigorifice a majorat costurile şi multe stocuri de produse au fost epuizate.