Sindicatele, elevii şi părinţii doresc redeschiderea şcolii pe 8 februarie, sub rezerva evoluţiei epidemiologice. Examenele naţionale nu vor fi decalate sau anulate

0
709

Ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, a declarat că reprezentanţii sindicatelor din educaţie, ai elevilor şi ai părinţilor doresc redeschiderea şcolilor pe data de 8 februarie, însă „sub rezerva” evoluţiei epidemiologice. Ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, a avut joi consultări cu reprezentanţii Sindicatului „Spiru Haret”, FSLI, Alma Mater, reprezentanţii Consiliului Naţional a Elevilor, cei ai Federaţiei Naţionale a Asociaţiilor de Părinţi din Învăţământul Preuniversitar, dar şi cu cei ai studenţilor de la ANOSR, UNSR şi USR.

Potrivit ministrului, în cadrul discuţiilor cu cele trei federaţii sindicale s-a reiterat dorinţa de deschidere a semestrului 2 în data de 8 februarie sub rezerva evoluţiei epidemiologice, înţelegându-se importanţa protecţiei stării de sănătate a elevilor şi profesorilor, a diminuării riscurilor şi a necesităţii organizării unor activităţi remediale pentru a recupera cât mai mult din pierderile suferite de elevi pe parcursul crizei sanitare. „Se susţine elaborarea unei tematici care să fie conformă cu materia parcursă şi asimilată de elevi în cadrul examenelor naţionale – o tematică corelată cu cee ce s-a predat şi ceea ce s-a asimilat de către elevi. (…) S-a discutat importanţa celor mai eficiente măsuri de profesionalizare a managementului unităţilor de învăţământ şi a tuturor structurilor din sistemul preuniversitar. Profesionalizarea managementului şcolilor, un lucru deosebit de important. (…) Importanţa finanţării cercetării la nivel instituţional în universităţi şi asigurarea resurselor financiare pentru universităţi în vedere continuării investiţiilor şi a derulării activităţilor universitare în condiţii de siguranţa a fost o solicitare Alma Mater. Ultima, susţinerea unei informări corecte şi complete asupra actului de vaccinare fără a exista obligativitatea vaccinării”, a spus ministrul.

El a afirmat că reprezentanţii Consiliului Naţional al Elevilor au susţinut importanţa burselor destinate elevilor. „Ministerul Educaţiei susţine de asemenea importanţa burselor elevilor”, a arătat Cîmpeanu. „S-a luat în considerare transportul elevilor. Pentru operaţionalizarea prevederilor legale, este vorba îndeosebi de Legea 226, soluţia pe care am identificat-o este aceea a solicitării de reglementare a unor tarife maximale prin ANRSC – Autoritatea naţională de Reglementare a Serviciilor Comunitare, astfel încât acea parte de transport nereglementată care dacă este nereglementată, este în afara legii, dacă este în afara legii, nu poate fi decontat, să poată fi rezolvată printr-o reglementare de către cei în drept să facă reglementări pentru ca transportul elevilor să poată fi decontat şi legea să poată fi aplicabilă. S-a reiterat interesul elevilor în dezbaterea planurilor cadru de liceu”, a mai afirmat ministrul.

Sorin Cîmpeanu a spus că reprezentanţii elevilor au afirmat că doresc derularea examenelor naţionale cu prezenţă fizică, care să aibă loc la datele planificate, pe baza unor tematici adaptate şi corelate cu materia predată, precum şi susţinerea unor evaluări premergătoare examenelor naţionale. „Susţinerea examenelor naţionale cu prezenţă fizică doresc elevii, la datele planificate, pe baza unor tematici adaptate şi corelate cu materia predată, precum şi susţinerea unor evaluări premergătoare examenelor naţionale, astfel încât să existe suficient de mult timp pentru acţiuni remediale. (…) Am agreat cu elevii că nu vom exclude niciun scenariu care va rezulta în urma unei analize responsabile, profesioniste făcute de cei în drept în cea de-a doua parte a lunii ianuarie referitor la deschiderea celui de-al doilea semestru”, a explicat Sorin Cîmpeanu.

Potrivit acestuia, reprezentanţii părinţilor au solicitat creştere bugetară în domeniul educaţiei. „O susţinere prioritară a unei creşteri a costului standard per-elev, componenta destinată cheltuielilor materiale, este o solicitare a Federaţiei Asociaţiilor de Părinţi. Se doreşte consolidarea cadrului legal care să faciliteze un dialog între şcoală şi societatea civilă. S-a reiterat dorinţa de deschidere a semestrului doi pe 8 februarie, aşa cum au dorit şi elevii şi sindicatele profesorilor, tot sub rezerva evoluţiei epidemiologice, tot înţelegându-se importanţa protecţiei stării de sănătate a elevilor şi profesorilor”, a mai arătat Cîmpeanu. 

Examenele naţionale nu vor fi decalate sau anulate

Potrivit ministrului, examenele naţionale trebuie să aibă loc la datele planificate, cu prezenţă fizică şi pe o tematică ce trebuie adaptată la ceea ce s-a predat şi la ceea ce a asimilat elevul. „În niciun caz, în nicio discuţie nu a rezultat anularea şi nici măcar decalarea examenelor naţionale. Pentru predictibilitate, examenele naţionale trebuie să se deruleze la datele planificate, cu prezenţă fizică şi pe o tematică ce într-adevăr va trebui să fie adaptată la ceea ce s-a predat şi la ceea ce a asimilat elevul. Ceea ce s-a predat ştim din raportări, ceea ce a asimilat elevul vei putea şti în urma unei evaluări personalizate. Pentru că există discrepanţe mari pe care trebuie să le recunoaştem, să le asumăm şi să vedem ce putem să facem mai bine pentru a diminua pierderile. Nu pretinde nimeni că vom putea compensa absolut toate pierderile, este important să compensăm cât mai mult din aceste pierderi”, a arătat ministrul Educaţiei. Întrebat la ce buget se aşteaptă anul acesta pentru Educaţie, Sorin Cîmpeanu a răspuns: „La un buget mai mare în valoare absolută decât bugetul anului 2020”. 

Studenţii vor o platformă unică de admitere la facultate la nivel naţional

Ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, a declarat, într-o conferinţă de presă, că reprezentanţii studenţilor, cu care a avut o întrevedere joi, doresc dezvoltarea unei platforme unice la nivel naţional pentru înscrierea şi admiterea la facultate. „Studenţii vor o platformă de admitere la facultate unică la nivel naţional. Este un lucru pe care o să îl dezvoltăm în consultările de mâine cu reprezentanţii rectorilor din România, pentru că, v-am spus, există autonomie universitară, există universităţi în care deja există aceste platforme, studenţii doresc o platformă unică”, a afirmat ministrul.

El a precizat că reprezentanţii Alianţei Naţionale a Organizaţiilor Studenţeşti din România, Uniunii Naţionale a Studenţilor din România şi Uniunii Studenţilor din România şi-au exprimat susţinerea pentru realizarea unui registru unic naţional integrat al diplomelor şi actelor de studii. „Spre bucuria mea, studenţii sunt cei care au adus în discuţie susţinerea pentru Registrul unic naţional integrat al diplomelor şi actelor de studii, conştientizând faptul că în acest registru vor fi cuprinse diplomele de bacalaureat, licenţă, master şi doctorat, dar va fi cuprins şi întreg conţinutul tezelor de doctorat şi, atenţie, au agreat să fie cuprins şi conţinutul tezelor de licenţă şi al lucrărilor de disertaţie”, a adăugat Cîmpeanu.

În opinia sa, este un lucru „excepţional” faptul că studenţii sunt de acord ca tezele lor de licenţă din momentul operaţionalizării acestui sistem să fie cuprinse într-o bază de date în care să poată fi accesate, consultate şi verificate pentru eventuale similitudini. Potrivit lui Cîmpeanu, reprezentanţii ANOSR, UNSR şi USR au solicitat, totodată, operaţionalizarea şi consolidarea accesului studenţilor la asigurări de sănătate.

Descentralizarea deciziei privind redeschiderea şcolilor

Consiliul Naţional al Elevilor solicită Ministerului Educaţiei descentralizarea deciziei privind redeschiderea şcolilor în funcţie de rata incidenţei la nivel local şi demararea discuţiilor privind organizarea examenelor naţionale, pentru a avea mai multe scenarii pregătite, astfel încât acestea să se poată desfăşura. „Pe data de 11 ianuarie se va încheia vacanţa de iarnă, iar elevii se vor întoarce la şcoală în format online, conform anunţurilor făcute de către Ministerul Educaţiei. Încă de la suspendarea cursurilor în luna noiembrie, Consiliul Naţional al Elevilor a fost în permanentă legătură cu elevii din întreaga ţară. Majoritatea colegilor noştri ne-au transmis că şcoala online este obositoare, ineficientă şi complet nesustenabilă pe termen lung. Ţinând cont de faptul că ne apropiem vertiginos de examenele naţionale, de al doilea semestru al acestui an şcolar şi că multe localităţi din ţară se află sub indicele de 3 cazuri/mia de locuitori, solicităm Ministerului Educaţiei să descentralizeze din nou decizia privind redeschiderea unităţilor de învăţământ, în funcţie de rata incidenţei la nivel local, asigurând, în acelaşi timp, materialele sanitare necesare desfăşurării cursurilor în siguranţă”, se arată într-un comunicat al Consiliului Elevilor transmis la începutul acestei săptămâni.

Potrivit aceleiaşi surse, „este absolut imperioasă realizarea unei strategii fezabile de învăţare remedială, pentru a garanta faptul că lacunele pe care mulţi elevi le-au acumulat la începutul pandemiei şi în perioada de învăţare online din acest an şcolar nu se vor acutiza, devenind imposibil de acoperit”. „Odată cu începerea anului 2021, e important să nu uităm faptul că educaţia se află, la momentul de faţă, într-un moment de cumpănă, iar Ministerul Educaţiei trebuie să răspundă cu celeritate nevoilor sistemului de învăţământ: prezenţa la cursuri în format fizic, acolo unde situaţia epidemiologică o permite, şi realizarea unui plan de recuperare a materiei pentru elevii care nu au putut să participe la cursurile online, din cauza lipsei unui dispozitiv la internet. În caz contrar, rezultatele pe termen lung vor fi dezastruoase! Creşterea ratei analfabetismului funcţional ne bate la uşă. Cu educaţia nu e de glumă! Solicităm Ministerului Educaţiei demararea procesului de dialog cu partenerii sociali, pentru a găsi cele mai bune soluţii pentru reînceperea cursurilor”, a declarat Rareş Voicu, preşedintele Consiliului Naţional al Elevilor, citat în comunicat. 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here