Ediția: Duminică 22 Decembrie 2024. Nr 6784
Ediția: Duminică 22 Decembrie 2024. Nr 6784

Rubrica de consultanță fiscală. Amânare la depunerea declarației beneficiarului real pentru ONG-uri

Așa cum suntem obișnuiți, constant suntem bombardați cu modificări legislative. Chiar și după 30 de ani de democrație, mediul de afaceri se confruntă cu multe situații birocratice care ne dau de furcă și ne consumă resursele financiare. Astăzi vi le prezentăm pe cele cu un impact pozitiv asupra mediului de afaceri din România adoptate post perioada de urgență, pentru stimularea economiei și care au efecte și anul viitor, 2021.

În cazul ONG-urilor (asociații și fundații), prin proaspăta Ordonanță de Urgență 191/2020 din 30 oct 2020, obligația depunerii declarației privind beneficiarul real s-a prelungit cu până la 90 zile după terminarea perioadei de alertă. Cum încă suntem în perioada de alertă și având în vedere contextul actual, cu siguranță se va reveni asupra deciziei și anul viitor se va anula depunerea declarației.

Prin Legea 102/2020 din 2 iulie 2020 se aduc modificări Legii Societăților Comerciale, din data de 5 iulie 2020 se stabilește că:

    1. O persoană fizică sau juridică poate fi asociat unic în mai multe SRL-uri;

    2. A fost eliminată și interdicția de a avea înregistrate în același imobil mai multe societăți decât numărul încăperilor spațiului în cauză;

    3. Se elimină acordul vecinilor dacă societatea NU desfășoară activități la sediul societății. Administratorul pentru a obține acordul va emite o declarație pe propria răspundere că nu desfășoară activități la sediul social.

Cea mai bună veste atât pentru antreprenori cât și pentru contabili/consultanți fiscali este faptul că a fost eliminată obligativitatea asociaților societăților comerciale, persoane fizice, de a declara beneficiarul real la Registrul Comertului. De asemenea, pentru aceștia a fost eliminată și obligația de a depune declarația în 15 zile de la aprobarea situațiilor financiare anuale.

O altă noutate îmbucurătoare pentru anul 2021 este apariția OUG 153/2020  pentru instituirea unor măsuri fiscale de stimulare a menținerii/creșterii capitalurilor proprii publicata in Monitorul Oficial 817 din 4 septembrie 2020. Se introduc o serie de reduceri de la 2% la 10% gradual din 2021 până în 2025 la determinarea impozitului pe profit, pe veniturile microîntreprinderilor și impozitului specific, în funcție de menținerea/creșterea capitalurilor proprii începând cu anul 2021. Măsura vine pentru a încuraja capitalizarea societăților și pentru deblocarea fluxurilor de numerar.

Recomand administratorilor să țină aproape cu departamentele lor de contabilitate pentru a-și face calculele și a-și pregăti situațiile financiare anuale astfel încât să beneficieze de scutiri. De exemplu, retragerea dividendelor poate conduce la o scădere a capitalurilor proprii, așadar, administratorii trebuie să previzioneze și să anticipeze costurile viitoare ale taxelor și care regim fiscal îi avantajează.

Tot  Legea 153/2020 prevede că societățile comerciale plătitoare de impozit pe profit, impozit pe venitul microintreprinderilor,  impozitului pe venit și impozitului specific care au achiziționat/achiziționează case de marcat cu jurnal electronic în perioada 2018-2020 beneficiază de facilități la calculul impozitelor.

    • Plătitorii de impozit pe profit asimilează cheltuielile cu casele de marcat ca o cheltuială nedeductibilă, scăzând din impozitul pe profit datorat pentru trimestrul/anul  în care au fost puse în funcțiune.  Sumele care nu au fost scăzute se vor putea reporta în următorii 7 ani consecutivi.

    • Plătitorii de impozit pe venit scad costul de achiziție aferent lor din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor în trimestrul în care au fost puse în funcțiune, în limita impozitului pe veniturile microîntreprinderilor datorat pentru trimestrul respectiv. Sumele care nu sunt scăzute din impozitul datorat pe veniturile microîntreprinderilor se reportează în trimestrele următoare, pe o perioadă de 28 de trimestre consecutive.

    • Plătitorii de impozit pe venit (PFA-uri, II-uri) din venitul net anual impozabil care se determină prin însumarea tuturor veniturilor nete anuale, recalculate, din care se deduce contribuția de asigurări sociale datorată potrivit prevederilor titlului V – Contribuții sociale  (Codul Fiscal) se deduce costul de achiziție al aparatelor de marcat electronice fiscale puse în funcțiune în anul respectiv.

Articolul este redactat de expert contabil și consultant fiscal – Lupu Mirela.

Conduce cabinetul de contabilitate Consadvice Account SRL Focșani, Str Tinereții nr 3  și oferă consultanță fiscală și financiară cu programare la mirela@contabilitatefocsani.ro.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?