Precizări privind situaţia alegătorilor cu viză de flotant, în contextul alegerilor din 27 septembrie

0
543

Alegătorul care, până cel târziu în data de 4 septembrie 2020, şi-a stabilit reşedinţa la o altă adresă decât cea de domiciliu şi a solicitat înscrierea în registrul electoral cu adresa de reşedinţă votează numai la secţia de votare unde este arondată strada la care îşi are reşedinţa menţionată în actul de identitate, urmând a fi înscris în lista electorală suplimentară, dacă nu a solicitat înscrierea în listele electorale permanente cu adresa de reşedinţă şi se prezintă la vot la secţia de votare la care este arondată adresa de reşedinţă, a decis joi Biroul Electoral Central.

BEC a modificat, astfel, hotărârea din data de 7 septembrie privind „aplicarea unitară a unor prevederi legale în materia exercitării dreptului de vot pentru autorităţile administraţiei publice locale din anul 2020”.

Hotărârea BEC în 7 septembrie prevedea că „alegătorul care, până cel mai târziu în data de 4 septembrie, şi-a stabilit reşedinţa la o altă adresă decât cea de domiciliu votează numai la secţia de votare unde este arondată strada la care îşi are reşedinţa menţionată pe actul de identitate, urmând a fi înscris în lista electorală suplimentară dacă nu a solicitat înscrierea în listele electorate permanente cu adresa de reşedinţă”.

BEC precizează că modificările au fost făcute „având în vedere sesizările înregistrate la BEC şi prin care alegători, reprezentanţi ai mass-mediei sau ai unor organizaţii neguvernamentale au invocat lipsa de claritate a prevederilor art. 2 alin. (2) din Hotărârea Biroului Electoral Central nr. 81 din 7 septembrie 2020, avansând chiar interpretarea că textul în discuţie ar interzice persoanelor care şi-au stabilit reşedinţa după data de 4 septembrie 2020 să voteze la secţia de votare la care este arondată adresa de reşedinţă, reţinând că prevederile din Legea 115/2015, cu modificările şi completările ulterioare, nu reglementează situaţia înscrierii pe listele electorale a alegătorilor care şi-au stabilit reşedinţa după data de 4 septembrie 2020, iar art. 2 alin. (2) din Hotărârea BEC nr. 81 din 7 septembrie 2020 se referă doar la alegătorul, care până cel târziu la data de 4 septembrie 2020, şi-a stabilit reşedinţa la o adresă arondată altei secţii de votare decât cea de domiciliu, ţinând cont de necesitatea respectării cerinţelor de claritate şi previzibilitate, ce decurge din caracterul obligatoriu al hotărârilor BEC”.

„Art. 2 alin. (2) din Hotărârea Biroului Electoral Central nr. 81 din 7 septembrie 2020 se completează după cum urmează: Alegătorul care, până cel târziu în data de 4 septembrie 2020, şi-a stabilit reşedinţa la o altă adresa decât cea de domiciliu şi a solicitat înscrierea în registrul electoral cu adresa de reşedinţă, votează numai la secţia de votare unde este arondată strada la care îşi are reşedinţa menţionată în actul de identitate, urmând a fi înscris în lista electorală suplimentara dacă nu a solicitat înscrierea în listele electorale permanente cu adresa de reşedinţă şi se prezintă la vot la secţia de votare la care este arondată adresa de reşedinţă”, se menţionează în hotărârea adoptată joi de BEC.

Mai multe organizaţii neguvernamentale, reunite în Coaliţia FiecareVot, au solicitat, miercuri, Biroului Electoral Central (BEC) să clarifice reglementările introduse prin Hotărârea 81 de luni referitoare la viza de flotant şi utilizarea urnei speciale, a transmis, într-o scrisoare, Expert Forum.

Acestea au considerat că textul hotărârii BEC din 7 septembrie nu este suficient de clar şi nu stabileşte ce se întâmplă cu alegătorii care primesc viza de flotant după data de 4 septembrie. „În acest sens, considerăm că BEC trebuie să acopere toate situaţiile posibile şi să clarifice prevederile art. 2 în spiritul prevederilor legii electorale, care stabileşte că alegătorii care au viza de reşedinţă şi nu sunt înscrişi în listele permanente pot fi adăugaţi pe listele suplimentare în ziua alegerilor, fără a stabili un termen limită pentru obţinerea vizei de reşedinţă. Anunţarea unor termene limită pentru obţinerea documentelor necesare votării după ce aceste termene au trecut este o practică inacceptabilă de natură să îngreuneze înţelegerea procedurilor de către participanţii la procesul electoral şi chiar exercitarea dreptului de vot. Mai mult, Biroul Electoral Central are competenţa de a adopta decizii în interpretarea legii, dar nu de a modifica prevederile legale sau de a adăuga la lege”, a mai transmis Expert Forum.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here