Ediția: Miercuri 5 februarie 2025 Nr. 6808
Ediția: Miercuri 5 februarie 2025 Nr. 6808

GALERIE FOTO: Evaluarea Naţională la Matematică: geometrie în spațiu, 174 de absolvenți absenți, un elev a primit nota 1 după ce a încercat să copieze

Începând de ieri, absolvenţii claselor a VIII-a au intrat oficial în Vacanţa Mare. Proba scrisă la Matematică, ultima a examenului de Evaluare Naţională din 2020, le-a cam dat bătăi de cap copiilor cu problema de geometrie, însă profesorii sunt de părere că, după teza uşoară de la Limba şi literatura română, trebuia să fie ceva care să-i departajeze. Dacă luni, la Limba română, din cei 3.004 elevi înscrişi la Evaluarea Naţională în Vrancea, s-au prezentat 2.829, miercuri, la Matematică, 174 de elevi au făcut un pas în spate şi au ratat examenul. Mai au o şansă în sesiunea specială din 22 iunie. Reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Judeţean (IŞJ) Vrancea au remis un comunicat de presă prin care ne-au informat că un candidat a fost eliminat ieri de la proba scrisă la Matematică pentru tentativă de fraudă, lucrarea lui fiind notată cu 1.

Vor fi multe teze între 9 şi 10

Emoţii mari au avut şi profesorii de matematică atunci când au văzut problema de la geometrie. „Din toată matematica asta, trebuiau să dea fix geometria spaţială?! Întrebaţi-i pe cei de la Bucureşti ce cred despre subiecte, ei le-au făcut, nu?!‟, a exclamat vizibil tensionată o profesoară care aştepta cu sufletul la gură în faţa Şcolii Gimnaziale „Anghel Saligny‟ Focşani. Subiectele de la Matematică au fost făcute publice în jurul orei 10:00, astfel că profesorii au putut să se consulte cu elevii la ieşirea din şcoală pe marginea exerciţiilor.

Reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Judeţean (IŞJ) Vrancea ne-au spus că subpunctul C de la geometrie este cel care va face diferenţa dintre 9 şi 10, dar şi că vor fi multe note mari având în vedere că, per total, teza s-a încadrat în programă. „Geometria a fost mai grea, subpunctul C de la problema 2, chiar şi B de la problema de geometrie plană. Acestea vor face departajarea dintre 9 şi 10. N-au văzut ei din prima nişte lucruri acolo. Cumva departajarea trebuia făcută şi au găsit aceste două subpuncte, în rest, teza a fost chiar frumoasă, se încadrează în programă, în materia din semestrul I. Subiectele de la I şi II n-au creat probleme zic eu, din ce am mai auzit de la copii. De regulă, subpunctul C de la fiecare problemă de geometrie e mai greu, şi uite că şi anul acesta s-a păstrat regula, subpunctul C trebuia să-i departajeze cumva, mai ales că mulţi au declarat că la română a fost foarte uşor. Chiar auzeam discuţii între elevi şi ziceau: «Să vezi ce-o să ne dea la matematică pentru că n-au cum să ne departejeze!»‟, ne-a declarat prof. Gabriela Gherman, profesor de matematică şi inspector şcolar în cadrul IŞJ Vrancea.

Am speranţe, nu foarte mari…”

Dacă la Română majoritatea elevilor intervievaţi au spus că examenul a fost uşor, la Matematică părerile au fost împărţite. La Şcoala „Anghel Saligny‟ Focşani primii elevi au început să iasă de la examen după aproximativ o oră şi un sfert de la primirea subiectelor. „Nici uşor, nici greu. Sper să iau 5 sau 6, iar la română 6 sau 7. La Matematică mi s-a părut mai complicată partea de geometrie. Subiectul II şi subiectul III au fost mai grele; subiectul II, la început a fost uşor, apoi m-am blocat. M-am înscris la Arte, am dat probele şi deja am intrat‟, ne-a spus Ana-Maria.

Lui Constantin, elev în clasa a VIII-a în cadrul aceleiaşi şcoli, subiectele i s-au părut uşoare, însă nu se aşteaptă la o notă mai mare de 5.50 pentru că problema cu paralelogramul de la geometrie a fost cam încurcată. „Mi s-a părut foarte uşor, ca la română. Cu subiectul III de la geometrie nu prea sunt prieten, nu m-am descurcat, ne-a dat aria unui paralelogram; am făcut doar forma şi am scris ce trebuia, dar n-am scris tot. Subiectul al II-lea a fost cam uşor. Mă aştept la un maxim 5.50, iar la română maxim 6. Vreau să dau la Economic, la turism şi alimentaţie, sau dacă nu, mă duc la «Cotea», tot pe turism şi alimentaţie, sau un alt profil. Şcoala online n-a mers prea bine pentru că nu toată lumea a avut net şi nu au participat toţi la oră. Am trecut şi peste asta‟, ne-a spus Constantin.

Greu i s-a părut şi Simonei, colegă cu cei doi elevi, mai ales pentru că, spune ea, Matematica nu este punctul său forte. „Mi s-a părut destul de greu pentru mine care nu prea le am aşa cu matematica, dar sper să iau un 5. Am speranţe, nu foarte mari… La română cred că iau un 6 sau 7, a fost uşor pentru că am avut genul epic‟, a precizat Simona Angelina.

Strigăte de bucurie versus râuri de lacrimi

Cam aceasta a fost atmosfera de la Colegiul Naţional „Al. I. Cuza‟ Focşani, miercuri dimineaţă. Părinţii cuziştilor au fost mai emoţionaţi decât elevii. „Nu ştiu ce o să facă, sincer. Mă aştept să iasă puţin dezamăgită, mai ales după ce am auzit prin jur despre problema asta la geometrie. La Română a mers chiar bine, ea oricum este un copil bun, a luat numai 10 şi 9‟, ne-a spus mama unei eleve de gimnaziu.

Mulţimii agitate de copii şi părinţi i-a atras atenţia un tânăr înalt care ţipa în gura mare că acesta a fost cel mai uşor examen din viaţa lui. „Mi s-a părut destul de uşor, se putea şi mai greu. Am avut un paralelogram cu un punct în afara lui, şi un dreptunghi ABCD cu o înălţime E. Sincer mă aşteptam la un cerc, multă lume zicea că va pica cercul, dar a fost destul de ok. Subiectul II, de algebră, a fost şi el foarte uşor, mă aşteptam la ceva mai greu. Sper la un 9.50. La română a fost la fel de uşor, mă aştept la un 9.20, 9.30. O să rămân la Cuza, la mate-info. Mai greu ne dădea profesoara, domnişoara Sârghi, directoare, decât a fost teza. Şcoala online a fost ok, decât nimic… mai bine aşa‟, ne-a spus Darius Ştefan, tânărul entuziasmat.

Note mari spune că va lua şi Andrei Pătraşcu, viitor boboc al aceluiaşi colegiu: „Mi s-a părut destul de uşor dar era un subiect la care te puteai încurca foarte uşor, în special la geometrie era foarte uşor să te încurci la B şi C, iar la algebră a fost foarte uşor. Mă aştept la un 9, poate chiar mai mult. La română m-am descurcat mai bine de atât, mă aştept la un rezultat mai bun, de la 9.50 în sus. Voi rămâne la «Cuza», merg pe matematică-informatică. În aceste trei luni am învăţat mai mult singur, acasă‟.

O elevă a ieşit însă cu ochii în lacrimi, vizibil dezamăgită de felul în care s-a descurcat la examen. Cu greu a putut să o liniştească mama ei, care o aştepta la ieşirea din liceu. După un sfert de oră în care mama i-a ridicat moralul, eleva şi-a şters lacrimile.

Primele rezultate vor fi afișate luni, 22 iunie, până la ora 14:00. Contestațiile pot fi depuse atât în format fizic, cât și electronic, în zilele de 22 iunie (în intervalul orar 16:00 – 19:00) și 23 iunie (în intervalul orar 8:00 – 12:00). În acest caz, al depunerii contestațiilor, candidații completează, semnează și depun/transmit electronic și o declarație-tip în care se menționează faptul că au luat cunoștință că nota acordată ca urmare a soluționării contestației poate modifica, după caz, nota inițială, prin creștere sau descreștere. Pentru candidații minori, declarația-tip este semnată și de către părinții/reprezentanții legali ai acestora. Rezultatele finale vor fi anunțate sâmbătă, 27 iunie.

Primul an cu rezultate anonimizate la examenele naţionale

Anul acesta, rezultatele elevilor obţinute la examenele naţionale vor fi anonimizate. Este pentru prima dată de la intrarea în vigoare a Regulamentului General privind Protecţia Datelor (RGPD) când notele candidaţiolor vor fi afişate astfel. Reprezentanţii IŞJ Vrancea au spus că decizia a fost luată, inclusiv, în baza consultărilor cu partenerii sociali – federațiile sindicale reprezentative din învățământ, reprezentanții părinților, Consiliul Național al Elevilor, Consiliul Național al Rectorilor – toți fiind de acord cu anonimizarea datelor cu caracter personal, respectiv a numelui și a prenumelui elevului‟.

În acest sens, miercuri, 17 iunie, „comisiile din unitățile de învățământ/centrele de examen vor tipări din aplicația informatică EvNat un raport care va conține: școala de proveniență a candidatului, județul, numele și prenumele candidatului, C.N.P. și codul unic aferent candidatului: Ex: JJ0000000 (JJ-indicativul județului). Raportul va fi distribuit fiecărui candidat, în cursul acestei zile, în momentul predării lucrării scrise. Pe baza codului unic din raport, fiecare candidat își va putea vedea rezultatele obținute la examene‟, potrivit comunicatului de presă trimis ieri de IŞJ Vrancea.

Rezultatele afişate atât în centrele de examen, cât şi pe site-ul evaluare.edu.ro vor conţine: codul unic al candidatului, şcoala de provenienţă, rezultatele probelor examenului şi media.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?