Ministerul Fondurilor Europene nu a ținut cont de propunerile UNCJR făcute în conținutul ghidului „Consolidarea capacității sistemului medical public de gestionare a situației de urgență cauzată de criza COVID-19”, punând în pericol finanțarea viitoare a acțiunilor privind stoparea epidemiei de coronavirus. Toate aceste lucruri se întâmplă în condițiile în care consiliile județene și primăriile sunt cele care au cheltuit cele mai mari sume de bani pentru stoparea epidemiei de coronavirus.
Deși propunerile formulate de către UNCJR, în urma consultării tuturor consiliilor județene din țară, au fost numeroase, în varianta finală a ghidului se regăsesc doar două propuneri, respectiv: acceptarea ca eligibil a parteneriatului dintre autoritățile administrației publice locale și furnizorii publici de servicii de asistență socială din județ pentru categoriile vulnerabile și diferențierea valorii eligibile a proiectului pe tipuri de acțiuni.
De asemenea, în varianta actuală a ghidului este prevăzut ca solicitant eligibil Ministerul Educației și Cercetării pentru proiecte care vizează unitățile/ instituțiile de învățământ de stat, rezultând faptul că punctele de vedere formulate de Inspectoratele școlare, deși au competențe și capacitate administrativă redusă, au avut mai multă greutate în fața domnului ministru, decât cele ale autorităților administrației județene.
În data de 15.05.2020 Ministerul Fondurilor Europene prin Autoritatea de Management pentru Programul Operațional Infrastructură Mare a lansat apelul „Consolidarea capacității sistemului medical public de gestionare a situației de urgență cauzată de criza COVID-19”.
Principalele tipuri de acțiuni avute în vedere în cadrul apelului de proiecte sunt:
a) Dotarea unităților sanitare publice/unităților publice de intervenție integrată/entităților publice implicate în activitatea de transfuzie sanguină cu echipamente și aparatură medicală, dispozitive medicale și de protecție medicală, echipamente pentru transport specializat, echipamente pentru decontaminare și suport triaj, necesare pentru tratamentul pacienților cu infecție COVID – 19 și pentru gestionarea situației de urgență provocată de criza COVID – 19.
b) Crearea unor capabilități medicale mobile/formațiuni medicale mobile de diagnostic și tratament utilizate în combaterea răspândirii COVID-19/ spitale modulare rol 1, 2 și 3/containere de logistică medicală, având în vedere evoluţia situaţiei epidemiologice pe teritoriul României şi evaluarea riscului de sănătate publică pentru perioada imediat următoare, care indică o creştere a numărului de persoane infectate și depășirea capacității unităților sanitare.
c) Dotarea centrelor sociale rezidențiale pentru categorii vulnerabile (persoane vârstnice/persoane cu dizabilități/copii, etc), a unităților/instituțiilor de învățământ de stat cu echipamente de protecție a personalului în special, dar fără a fi limitate la: combinezon, inclusiv cu glugă şi protecție încălțăminte, vizieră de protecție, mănuși de unică folosință, măști de protecție, biocide și materiale de protecție, etc.
Pentru proiecte de tip A, sunt eligibili următorii solicitanți și parteneriatele între aceștia:
• Unitățile sanitare publice care asigură asistența medicală pacienților testați pozitiv cu virusul SARS-CoV-2/Unitățile sanitare publice de suport pentru pacienții testați pozitiv sau suspecți cu virusul SARS-CoV-2 prevăzute în Ordinul ministrului sănătății nr. 555 din 3 aprilie 2020;
• Alte unități sanitare publice inclusiv unități sanitare cu personalitate juridică aferente sistemului național de apărare, ordine publică și securitate națională pentru care Ministerul Sănătății stabilește necesitatea dotării;
• Ministerul Sănătății / alte autorități publice centrale și autorități publice locale, sau unități aflate în subordonarea, coordonarea sau sub autoritatea acestora care au derulat/derulează achiziții în beneficiul unor unități sanitare publice/unități publice de intervenție integrată/entităților publice implicate în activitatea de transfuzie sanguină, pentru care Ministerul Sănătății stabilește necesitatea dotării.
Valoarea maximă eligibilă/proiect este de 10 milioane de euro.
Pentru proiecte de tip B, solicitantul eligibil este:
• Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă (IGSU).
Valoarea maximă eligibilă/proiect este de 49 milioane de euro.
• Ministerul Apărării Naționale în parteneriat cu IGSU.
Valoarea maximă eligibilă/proiect este de 15 milioane de euro.
Pentru proiecte de tip C, solicitanții eligibili sunt:
• Autoritățile publice locale în parteneriat cu furnizorii publici de servicii de asistență socială din județ pentru categoriile vulnerabile.
• Primăria Municipiului București / autorități publice locale aferente sectoarelor Municipiului București/ unități aflate în subordonarea, coordonarea sau sub autoritatea acestora furnizoare de servicii publice de asistență socială pentru categoriile vulnerabile.
• Ministerul Educației și Cercetării pentru proiecte care vizează unitățile / instituțiile de învățământ de stat.
Valoarea maximă eligibilă/proiect este de 3 milioane de euro.
Proiectele de tip A și C vor propune în mod obligatoriu o contribuție la următorul indicator de realizare imediată: Entități publice dotate/sprijinite pentru gestionarea crizei sanitare cauzata de SARS-CoV-2.
Ghidul solicitantului a fost publicat spre consultare publică în data de 15 aprilie 2020 până pe data de 30 aprilie 2020, timp în care au fost făcute propuneri de modificare a documentului din partea Uniunii Naționale a Consiliilor Județene din România.
Biroul de Presă al UNCJR