-
Energia pozitivă pe care ne-o transmit cei mici ne face să ne simțim copii printre copii!
Criza provocată de pandemia de COVID – 19 prelungește perioada în care elevii și profesorii de educație fizică și sport nu merg la școală. Stări de urgență în reluare, viitoare stare de alertă, momentul revenirii la cursuri în școli a fost amânat pentru la toamnă. Dincolo de ipoteze, decizii, contestări și aprobări – există realitatea care impune prelungirea stării de distanțare socială, primii de care societatea urmând să aibă grijă fiind copiii. Este un moment dificil și pentru școală și actorii săi – elevi, cadre didactice -, context în care Monitorul de Vrancea publică un nou interviu din seria ”Profesorul de sport la ora de comunicare”.
Interlocutor, profesorul Iulian Negoescu, de la Școala Oana-Diana Rențea din Focșani. Iulian Negoescu este absolvent al Facultății de educație fizică și sport și master în educație școlară și management sportiv la Universitatea Dunărea de Jos din Galați la fel ca și colegii săi de profesorat Ionuț Manu și Remus Popa. A fost fotbalist plecat de la CS FC Unirea Focșani, internațional de juniori, și a jucat pentru Oțelul II Galați, Dunărea Galați, Metalosport Galați și CSM Focșani 2007 de unde s-a retras în 2019 din cauza unor probleme de sănătate la un genunchi. Este și antrenor la o grupă de juniori a CSM Focșani 2007. Are, deci, o bogată experiență în fotbal pe care o pune în valoare și la orele de educație fizică și sport.
Așadar!
– Ce face un profesor de sport când nu face ore de sport?
– Ținând cont de situația în care ne aflăm a trebuit să fiu, ca foarte multă lume, responsabil și să-mi petrec în casă cât mai mult timp. Am încercat în tot acest timp să aprofundez partea teoretică a aceastei profesii fantastice pe care mi-am ales-o din drag pentru sport și pentru copii, care au nevoie educație fizică, de mișcare pentru sănătate și dezvoltare armonioasă.
– Ce ar putea să facă un elev care nu merge la cursuri și căruia îi place sportul. Sau care are, pur și simplu, nevoie de mișcare…
– Într-adevăr, nu este o perioadă foarte plăcută, dar cred că fiecare poate încerca – și foarte probabil a încercat – să improvizeze în funcție de condiții pentru a-si face exercițiile îndrăgite. Și necesare. Este clar că toată lumea simte nevoia să facă mișcare. Cu atât mai mult copiii elevi care sunt în mod natural plini de energie care trebuie consumată, de bucuria jocului, ce presupune mișcare.
– Care este percepția elevilor despre orele de sport?
– În general, orele de educație fizică sunt cele mai îndrăgite. Majoritatea copiilor vin cu o dorință mare de a învăța lucruri noi. Entuziasmul cu care vin elevii la ore ne obligă pe noi, profesorii, să facem ca această activitate să fie cât mai interesantă, dar în același timp și eficientă. Energia pozitivă pe care ne-o transmit cei mici ne face de multe ori să ne simțim copii printre copii. Și să retrăim un timp în care, spre exemplu, eu am fost atras de fotbal plecând de la orele de la școală!
– Nu este neapărat rostul lor, dar credeți că sunt orele de sport și competițiile școlare o rampă de lansare pentru sportul de performanță?
– Bineînțeles că sunt! În opinia mea, orele de educație fizică, dar și competițiile școlare sunt foarte importante deoarece aici putem descoperi talente pe care avem datoria să le îndrumăm spre performanță. Dacă elevii în cauză urmează sfatul nostru poate fi foarte bine pentru ei… Referindu-mă la fotbal, domeniul meu de strictă expertiză, ca să-i spun așa, din păcate în ziua de azi nu mai avem “maidanul”,”curtea școlii”, locurile de unde de-a lungul timpului au răsărit mari talente.
– Aveți o relație profesională cu cluburile sportive sau cu căutătorii de talente pentru astfel de cluburi?
– Nu doar că am o asemenea relație, dar sunt eu însumi în această postură. În vara anului trecut, CSM Focșani 2007, unde am fost jucător de fotbal, m-a ajutat să mă inițiez și în cariera de antrenor. Împreună cu colegii mei încercăm să descoperim copii talentați. Ne dorim cu toții să promovam cât mai mulți copii în sportul de performanță. Mișcarea înseamnă viață, sportul înseamnă sănătate. Sunt multe beneficii pe care le aduce sportul, între acestea fiind educația, disciplina, motivația. Juniorii de azi sunt campionii de mâine!
– Credeți că o activitate extrașcolară în sport aduce beneficii profesionale unui profesor de educație fizică și sport? De ce?
– Cu siguranță! Cum fiecare își dorește să progreseze și să se perfecționeze, este important ca un profesor să fie dedicat meseriei. În momentul în care antrenezi o grupă de copii, încerci să descoperi mai în detaliu personalitatea, atitudinea și particularitățile de caracter ale fiecăruia. Aceste lucruri ajută în gestionarea corectă a unor situații la orele de specialitate. Unul dintre scopurile noastre este să modelăm personalitatea fiecărui elev în cel mai bun sens al cuvântului.
– Țineți cursuri on-line cu elevii dumneavoastră în această perioadă? Observ că acesta-i cursul învățării prin școală în această perioadă…
– Am ținut legătura cu elevii mei cât s-a putut de mult. Am transmis clipuri video cu exerciții pentru dezvoltarea fizica armonioasă. Fiecare le adaptează în funcție de spațiul de care dispune.
– Cum credeți că vor arăta orele de sport după revenirea la cursuri?
– Atat noi profesorii cât și elevii ne dorim să revenim mai repede pe terenurile de sport. După o pauză atât de mare, cu siguranță că vom fi cu toții plini de energie și dornici de mișcare.
Sursa foto: Petrică Butuc și arhiva Iulian Negoescu