Hoteluri și restaurante închise de coronavirus. Cu rate la bănci și facturi la furnizori, firmele așteaptă ajutorul promis de stat

0
3325

Majoritatea hotelurilor și restaurantelor din Focșani au fost închise din cauza crizei coronavirusului și a măsurilor dispuse de autoritățile centrale. Cele mai multe firme și-au trimis angajații acasă, în concediu de odihnă sau au făcut cereri pentru a beneficia de șomaj tehnic. Situația este una foarte dificilă pentru acest sector economic unde veniturile firmelor sunt egale cu 0 în această perioadă. În schimb, trebuie plătiți furnizorii, trebuie achitate ratele către bănci, facturile la utilități. Cei mai mulți patroni cu care am discutat sunt optimiști și speră că lucrurile vor reveni la normal în câteva săptămâni. Însă dacă această situație se va menține mai mult, dacă criza se va prelungi până la toamnă, este greu de prezis câți cine își va reveni dacă nu se asigură un sprijin consistent din partea statului pentru ca aceste afaceri să fie menținute pe linia de plutire. Acest sector depinde foarte mult de evenimentele care sunt organizate în perioada verii, de acolo venind cele mai multe venituri. Dacă acest sezon este compromis, atunci pierderile vor fi imense.

La pensiunea Sara angajații au fost deja trimiși acasă și au fost făcute formele pentru a beneficia de șomaj tehnic. „De luni am închis activitatea, am făcut deja cerere pentru a beneficia de șomaj tehnic și așteptăm sprijinul de la stat. Nu este suficient dar luăm situația așa cum este. Sperăm să fie și alte măsuri de sprijin pentru situația este foarte dificilă pentru cei care avem afaceri în acest domeniu. Avem rate la credite, furnizori care trebuie plătiți . Sperăm să nu dureze mult această criză, să nu fie și după perioada Paștelui. Dacă se întinde mai mult va fi foarte greu să supraviețuim”, ne-a spus Dragoș Nedelcu.

La Restaurantul Oscar este o situație asemănătoare, angajații fiind trimiși acasă după ce activitatea a fost închisă. „La noi pierderile sunt totale, de 100%. Salariații au fost trimiși acasă, în concediu de odihnă deocamdată. Așteptăm să intre în vigoare această măsură de sprijin cu 75% pentru cei care intră în șomaj tehnic. Va fi o perioadă foarte grea, deja sunt evenimente anulate. Depinde cât de mult va dura această criză. Măsurile de sprijin anunțate sunt bune, dar nu este suficient”, ne-a spus Dan Petrea, managerul de la Restaurantul Oscar.

La Amadeus, mai funcționează doar hotelul unde mai este cazată o persoană. Cu acesta se discută pentru a încheia sejurul mai repede. Reprezentantul firmei, Didina Mălinoiu, ne-a spus că este o perioadă dificilă pentru angajați dar și pentru societate. „Angajații au fost trimiși acasă în concediu de odihnă și ulterior vom vedea care vor fi soluțiile pe care le vom găsi. Am văzut această variantă cu șomajul tehnic dar deocamdată nu se știe nimic. Este nevoie de susținerea acestui sector pentru că aici pierderile sunt totale. Afacerea este închisă și încă nu știm pentru ce perioadă”, ne-a spus Didina Mălinoiu.

La Resort Laguna se caută soluții pentru continuarea activitatea prin servicii de catering oferite clienților. Administratorul societății, Mirela Cristea, ne-a spus că deocamdată angajații au fost cooptați în alte activități. Serviciile de catering vor fi furnizate clienților începând de săptămâna viitoare, fiind o soluție pentru continuarea activității în această perioadă dificilă. „Noi nu am închis, încercăm să ne reorientăm și să oferim servicii de catering. Angajații nu au fost trimiși acasă, sunt mobilizați în alte activități. Sunt persoane care au datorii la bănci, facturi de plătit și încercăm să trecem împreună prin aceste momente. Așteptăm să vedem aceste măsuri de sprijin. Nu sunt suficiente, dar trebuie să înțelegem că este o perioadă dificilă”, ne-a spus Mirela Cristea, de la Resort Laguna.

Guvernul a stabilit, în ultima ședință de guvern, că în timpul stării de urgenţă, pentru perioada suspendării contractului individual de muncă din iniţiativa angajatorului, în cazul întreruperii temporare a activităţii, indemnizaţia de care beneficiază salariaţii să fie suportată din bugetul asigurărilor pentru şomaj. Nivelul indemnizaţiei va fi de minimum 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat plătit din fondul de salarii, dar nu mai mult de 75% din câştigul salarial mediu brut prevăzut de Legea nr. 6/2020 privind bugetul asigurărilor sociale de stat pe anul 2020. „De aceste prevederi urmează să beneficieze salariaţii angajatorilor care îndeplinesc una din următoarele condiţii: a) întrerup activitatea total sau parţial în baza deciziilor emise de autorităţile publice competente potrivit legii, pe perioada stării de urgenţă decretate şi deţin Certificatul de situaţii de urgenţă emis de Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri, prevăzut la art. 12 din Decretul Preşedintelui României nr. 195/2020. Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri eliberează certificatul de situaţii de urgenţă conform metodologiei aprobată prin ordin; b) reduc activitatea ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19 şi nu au capacitatea financiară de a achita plata tuturor salariilor angajaţilor lor. Angajatorii pot beneficia de plata indemnizaţiei prevăzută pentru cel mult 75% dintre angajaţii care au contracte individuale de muncă active la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe”, se precizează într-un comunicat emis de Ministerul Muncii.

Decontarea sumelor plătite cu titlu de indemnizaţie, din bugetul asigurărilor pentru şomaj, se face în cel mult 30 de zile de la depunerea documentelor, iar aceste sume se reîntregesc din fonduri externe nerambursabile prin Ministerul Fondurilor Europene, în limita sumelor alocate pentru această intervenţie şi în conformitate cu prevederile şi regulile de eligibilitate ale Programului Operaţional Capital Uman, completează MMPS.

Sursa foto: Booking.com

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here