Spaima de la 6 dimineața. Mai mulți focșăneni s-au trezit că le iese fum din televizor și centrala termică, iar becurile au explodat

0
7770

Săptămâna trecută, o focșăneancă a avut parte de o supriză neplăcută înainte de a pleca la serviciu. În jurul orei 06:00, electrocasnicele din apartament au început să scoată fum, iar toate becurile din casă s-au spart instantaneu. Nebunia a durat câteva secunde, însă a fost de ajuns ca patru apartamente dintr-un bloc de pe strada Longinescu să rămână în beznă, iar locatarii să fie nevoiți să stea în frig. Femeia a mers la Electrica pentru a face o sesizare și, inițial, răspunsul primit nu a mulțumit-o.

Păgubită și fără nicio soluție de scăpare, Laura D. ne-a scris pe adresa redacției și ne-a explicat care este situația cu care se confruntă. „Luni dimineață în jurul orei 05:58 a avut loc evenimentul. Dintr-o dată a început să iasă fum din televizor, din centrala termică și se auzeau fel de fel de sunete, de pocnituri, au bubuit toate becurile… totul a durat câteva secunde, aproape un minut. Apoi am ieșit pe scara blocului pentru că era zarvă, vecinii au pățit același lucru; un vecin a sunat, a făcut o sesizare la Electrica și ni s-a spus că vom fi despăgubiți dacă avem factură fiscală sau bon pentru acele electrocasnice. Eu nu mai am bonurile fiscale de la electrocasnicele care mi s-au stricat în urma acestei supratensiuni, plus că eu am cumpărat apartamentul anul trecut și deja avea centrala pusă, deci am preluat apartamentul cu tot cu centrală. Ar trebui să-i caut pe foștii proprietari, să-i întreb de unde au cumpărat centrala, eventual poate mă poate ajuta firma respectivă să găsesc factura, dar nu știu dacă se poate așa ceva.

Am încercat să chem pe cineva să-mi repare, am zis că iau autorizație de reparație și să văd ce pot rezolva pentru că nu pot să stau fără centrală, mai ales că este iarnă. Când am mers la Electrica, o doamnă de la ghișeu mi-a spus că trebuie să aștept 30 de zile ceea ce nu mi se pare normal, cum să aștept 30 de zile să-mi facă o constatare pentru electrocasnice?! Din câte știu suntem patru apartamente afectate, iar vecinii au primit același răspuns atunci când au mers la Electrica, acela că au nevoie de factură fiscală sau bonul de casă pentru a estima valoarea și pentru a-i despăgubi, adică să dovedim că sunt bunurile noastre. Am mers și a doua zi și mi-au spus: «Așteptați în 30 de zile răspunsul nostru!». Am încercat să merg și la Protecția Consumatorului, la OPC, pentru a face o plângere și mi-au spus că mai întâi trebuie să vină răspunsul de la Electrica și, dacă nu îmi convine răspunsul, să revin la ei pentru o plângere‟, spunea, în urmă cu o săptămână, focșăneanca.

Reprezentanții Electrica au ajuns totuși la apartamentul respectiv pentru a face verificări și a întocmi o listă cu bunurile afectate. La Electrica, precum și la orice furnizor de electricitate, stabilirea și plata despăgubirilor pentru aparatele electrocasnice defectate din cauza unei supratensiuni accidentale din rețea se fac după o procedură aprobată de Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei. Este vorba despre Ordinul 177 din 2015 al președintelui ANRE. Procedura este valabilă în cazul clienților casnici, care dețin un contract de furnizare. De menționat că Electrica nu plătește decât valoarea reparației aparatelor electrocasnice deteriorate și doar dacă reparațiile nu sunt posibile, clientul este îndreptățit să primească despăgubiri calculate conform unei formule care ține cont de durata efectivă de utilizare a aparatelor și durata medie de utilizare a acestora. În primul rând, procedura de lucru prevede că, pentru calcularea despăgubirilor, sunt luate în calcul documente de achiziție, respectiv factură, chitanță, bon fiscal sau o declarație pe proprie răspundere cu privire la data achiziției receptorului electrocasnic. În cazul în care reparația nu este posibilă, este nevoie de confirmarea din partea unui operator economic specializat în repararea receptoarelor electrocasnice.

Etapele în care trebuie întocmite toate documentațiile și în care se face plata despăgubirilor sunt stabilite în procedura ANRE. Primul pas este întocmirea unei cereri către furnizorul de electricitate sau operatorul de distribuție cu care este întocmit contractul pentru furnizarea energiei electrice. Cererea trebuie depusă în termen de 10 zile de la apariția supratensiunii care a produs deteriorarea aparatelor electrocasnice. Dacă este depășit acest termen trebuie prezentate documentele justificative privind depășirea termenului, la data luării la cunoștință a defecțiunlor. Urmează analiza cererii, iar clientul este anunțat în maxim trei zile lucrătoare dacă nu sunt îndeplinite condițiile, respectiv dacă deteriorarea nu a fost din cauza unei supratensiuni accidentale. În caz contrar, urmează programarea verificării aparatelor defectate. Programarea trebuie făcută de comun acordul cu clientul și nu poate să depășească zece zile lucrătoare de la primirea cererii. Ulterior verificării se întocmește un proces verbal care conține lista aparatelor electrocasnice deteriorate iar o copie a acestuia trebuie înmânată abonatului. În termen de trei zile de la verificare, operatorul de distribuție trebuie să informeze furnizorul de electricitate cu privire la acordarea sau neacordarea despăgubirilor. Dacă abonatul este îndreptățit să primească despăgubiri trebuie să depună la furnizorul de electricitate documentele referitoare la echipamentul electrocasnic deteriorat. Această listă se depune în termen de 60 zile lucrătoare. Ulterior, în termen de 5 zile lucrătoare trebuie analizate documentele și se calculează despăgubirile care trebuie achitate consumatorului.

Despăgubiri și pentru bunurile fără document de achiziție

Valoarea despăgubirilor care trebuie achitate de Electrica pentru echipamentele care nu pot fi reparate se stabilește conform unor formule care țin cont de durata efectivă de utilizarea a aparatelor, durata medie de utilizare a acestora și existența unor documente de achiziție. Procedura ANRE definește clar durata efectivă și durata medie de utilizare. Prima, durata efectivă de utilizare, este perioada dintre data achiziției menționată în documentul de achiziție sau, în lipsa acestuia, cea declarată de client și data deteriorării. Durata medie de utilizare reprezintă durata de viață specificată în cartea tehnică, certificatul de garanție. În lipsa acestora documente se va considera durata medie de utilizare pe baza unor durate de viață ale receptoarelor electrocasnic din aceeași categorie.

În prima variantă, în care persoana deține documentele de achiziție și durata efectivă de utilizare este mai mică decât durata medie de utilizare, „valoarea despăgubirilor este egală cu valoarea de achiziție ponderată cu diferența dintre durata medie de utilizare și durata efectivă de utilizare, raportată la durata medie de utilizare, dar nu mai puțin de 50% din valoarea de achiziție”.

A doua variantă este cea în care persoana nu mai deține documentele de achiziție iar durata efectivă de utilizare este mai mică decât durata medie de utilizare. În acest caz, „valoarea despăgubirilor este egală cu valoarea minimă de piață a unui receptor nou cu aceleași caracteristici tehnice, ponderată cu diferența dintre durata medie de utilzare și durata efectivă de utilizare, raportată la durata medie de utilizare, dar nu mai puțin de 50% din valoarea receptorului electrocasnic nou”.

A treia variantă este cea în care durata efectivă de utilizare este mai mare sau egală cu durata medie de utilizare a aparatului electrocasnic. În această situație, valoarea despăgubirilor este de 50% din valoarea minimă identificată pe piață de către operatorul de rețea ca preț pentru un produs cu aceleași caracteristici tehnice cu ale receptorului electrocasnic deteriorat. Despăgubirile în acest caz se acordă indiferent dacă persoana deține sau nu documente justificative care să ateste valoarea de achiziție.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here