Deși scaunul i se clatină, lui Berbece i s-a suit funcția la cap și încearcă să facă pe șefu’ fix de 24 Ianuarie

0
2980

Prefectul liberal Gheorghiță Berbece încearcă să confiște manifestările dedicate împlinirii a 161 de ani de la Unirea Principatelor Române și se comportă de parcă ar exista vreun raport de subordonare între Instituția Prefectului, Consiliul Județean și Primăria Focșani.

Berbece a transmis președintelui Consiliului Județean Vrancea, Marian Oprișan și primarului municipiului Focșani, Cristi Misăilă, o adresă prin care susține că Prefectura Vrancea organizează manifestările dedicate sărbătoririi Zilei Unirii Principatelor Române în data de 24 Ianuarie 2020 și a solicitat numele persoanelor care vor reprezenta cele două instituții la manifesări, dar și să i se transmită dacă doresc să susțină un discurs și ce durată va avea acesta. Mai mult, prefectul vrea să știe dacă Primăria Focșani și Consiliul Județean au un program de manifestări dedicat zilei de 24 Ianuarie. Asta, fără a da detalii dacă Prefectura are un anumit program, activități sau organizare, în condițiile în care nici Primăria Focșani și nici Consiliul Județean Vrancea nu sunt instituții subordonate Prefecturii.

Președintele Consiliului Județean Vrancea, Marian Oprișan, împreună cu primarul municipiului Focșani, Cristi Misăilă, i-au răspuns prefectului Gheorghiță Berbece printr-o adresă comună. „Constatăm cu amărăciune că pentru prima dată în ultimii 20 de ani, guvernul, prin reprezentantul în teritoriu, informează sec, fără alte detalii, că va exista un program al manifestărilor dedicate aniversării a 161 ani de la înfăptuirea Unirii Principatelor Române. Cu o lipsă totală de considerație față de rolul stabilit de Constituție și de Carta Europeană a Autonomiei Locale, ni se solicită să comunicăm Instituției Prefectului Vrancea durata unui eventual discurs pe care un reprezentant al Consiliului Județean Vrancea și al Primăriei Focșani ar urma să îl susțină în cadrul evenimentelor organizate de Prefectură.

Deși ne dorim să fim îngăduitori cu lipsa de experiență și expertiză în administrație a reprezentantului Guvernului, apreciem că este impardonabilă maniera în care acesta înțelege să confiște vrâncenilor cea mai plină de semnificație sărbătoare a Focșaniului, Unirea Principatelor, în numele unui politicianism inacceptabil.

2020 va rămâne în mod nefericit anul în care vendetele politice anulează bucuria vrâncenilor care an de an s-au alăturat cu entuziasm evenimentelor dedicate lor, ca rod al conlucrării tuturor forțelor politice și sociale ale vremii. Astfel, în zi de sărbătoare națională, vrâncenii sunt chemați în Piața Unirii din Focșani pentru a asista la încântarea Prefectului județului Vrancea de a primi onorul militar“, se arată în adresa semnată de Marian Oprișan și Cristi Misăilă.

Cei doi precizează că ar fi fost firesc ca, și în acest an, celebrarea zilei de 24 Ianuarie să rămână un cumul al acțiunilor comune ale autorităților locale și guvernamentale, însă, ignorând așteptările vrâncenilor, „partidul de guvernământ a decis excluderea autorităților locale de la organizarea acestora“. „Mai mult decât o ingnoranță, apreciem că este o jignire ca reprezentanții Consiliului Județean Vrancea și ai Primăriei Focșani, să fie doar întrebați, dacă doresc să transmită un mesaj în cadrul unui program deja stabilit. Pentru viitor, informăm reprezentantul temporar al guvernului, că în mod tradițional organizarea acțiunilor dedicate zilei de 24 Ianuarie nu se află pe lista de activități a Instituției Prefectului, autoritățile locale, cărora Prefectul nu le este șef, fiind cele care au dat ocazia vrâncenilor să retrăiască an de an emoția și mândria de a omagia unul din cele mai importante momente politice ale statului român.

Prin urmare, ignorarea și desconsiderarea autorităților locale de către Prefect, va administra celor prezenți la evenimente o ”pastilă” de istorie, pe care, sperăm, în numele înaintașilor noștri care au avut puterea de a înfăptui lucruri mărețe din dragoste de țară, să nu fie nevoiți să o înghită“, se arată în adresă.

De altfel, cei doi reprezentanți ai administrației județene și municipale îi reamintesc prefectului că ziua de 24 Ianuarie a fost declarată zi națională ca urmare a demersurilor repetate ale autorităților locale din Vrancea. „Ziua de 24 Ianuarie este o sărbătoare nu doar a vrâncenilor, ci a tuturor românilor, declarată zi națională urmare a demersurilor repetate ale autorităților locale din Vrancea, în numele cetățenilor județului, iar acțiunile Prefectului au boicotat orice alt eveniment programat de autoritățile locale pentru celebrarea acestui moment deosebit de important, care a stat la temelia înfăptuirii României Mari.

Ca răspuns la adresa dumneavoastră, vă aducem la cunoștință că modalitatea de transmitere a mesajelor reprezentanților autorităților locale pentru vrâncenii participanți la evenimentele organizate de Guvern, vă va fi comunicată conform prevederilor legale, în timp util, pentru a fi inserate în program, conform protocoalelor gestionate de MApN“, se arată în finalul adresei semnate de președintele Consiliului Județean Vrancea, Marian Oprișan și primarul municipiului Focșani, Cristi Misăilă.

Plângere prealabilă pentru anularea numirii prefectului

Prefectul Gheorghiță Berbece și-ar putea pierde funcția mai repede decât se aștepta. Mai mulți prefecți demiși la finele anului trecut i-au trimis premierului Ludovic Orban o plângere prealabilă în care solicită anularea numirii în funcție a 31 de prefecți și subprefecți pe motiv de încălcare a legii. Printre hotărârile contestate se numără și cea prin care a fost numit în funcție actualul prefect al județului, Gheorghiță Berbece. Foștii prefecți îl informează pe șeful Guvernului că, dacă nu face modificările necesare, respectiv nu revocă hotărârile de guvern, vor ataca în instanță, în contencios-administrativ, deciziile prim-ministrului referitoare la cei 31 de prefecți și subprefecți.

Plângerea prealabilă arată că Guvernul trebuia să aleagă persoane ce îndeplinesc toate condițiile impuse de legiuitor și nu să desemneze, dacă baza de alegere este insuficientă pentru funcțiile propuse, persoane care nu pot fi detașate legal pentru ocuparea unei funcții publice. „Toate numirile au fost făcute netransparent, într-un mod asumat politic, deși funcțiile respective nu sunt funcții politice”, se arată în document. Foștii prefecți arată care sunt condițiile legale ce trebuie respectate pentru numirea pe o funcție de înalt funcționar public. Conform Codului Administrativ, detașarea se poate dispune pe o funcție publică de conducere sau din categoria înalților funcționari publici, cu aplicarea corespunzătoare a dispozițiilor art. 509, dacă funcționarul public îndeplinește condițiile de studii, de vechime în specialitatea studiilor, precum și condițiile specifice necesare ocupării funcției publice, în condițiile prezentului cod.

Legislația române prevede posibilitatea detașării doar dacă funcționarul public îndeplinește condițiile legale, respectiv condițiile referitoare la studii, vechime precum și condițiile specifice necesare ocupării funcției publice. Aceste condiții sunt cumulative. Ori, din notele de fundamentare anexate hotărărilor de Guvern nu se face dovada „că persoanele propuse să exercite cu caracter temporar funcția de prefect sau, după caz, de subprefect au absolvit programele de formare specializată pentru ocuparea unei funcții publice corespunzătoare categoriei înalților funcționari public ori au exercitat un mandat complet de parlamentar”. Altfel spus, persoanele respective nu respectă condițiile legale pentru a fi numite într-o asemenea funcție prin care trebuie să conducă serviciile publice deconcentrate dintr-un județ. „Opinăm că statul trebuie să fie un stat guvernat de lege. Dacă statul stabilește cu precizie limitele competențelor sale sub forma legii, atunci el nu trebuie să acționeze mai mult decât ține de competența sa legală. O caracteristică esențială a statului guvernat de lege este principiul legalității activității administrației. Ori cât timp activitatea prefectului sau subprefectului pornește cu fraudarea legii cum se poate primi altfel adagiul cunoscut conform căruia frauda corupe tot”, se arată în plângerea prealabilă.

Angajat la Prefectură pe postul unei mămici

Povestea numirii prefectului Gheorghiță Berbece arată cât de mult s-au chinuit liberalii pentru a-și aduce un om în Prefectură. În prima etapă, acesta a fost angajat la grupul parlamentar PNL din Camera Deputaților, funcție în care a ajuns fără să fie nevoie de un concurs sau exament pentru ocuparea postului, așa cum se întâmplă la funcționarii publici. În acest caz, numirea o face liderul grupului parlamentar. Mai mult, această categorie de funcționar public parlamentar nu este obligată să respecte principiile imparțialității, obiectivității și neutralității politice. Ei trebuie să respecte doar legea și șeful ierarhic.

Din această funcție politică, Gheorghiță Berbece a fost adus la Prefectură fără să fie respectat nici măcar termenul legal de 10 zile în care trebuia notificată Agenția Națională a Funcționarilor Publici. „Funcționarii publici cu statut special, precum și funcționarii publici care ocupă funcții publice specifice pot fi detașați pe funcții publice generale sau pe funcții specifice cu înștiințarea prealabilă a Agenției Naționale a Funcționarilor Publici, cu 10 zile înainte de dispunerea măsurii”, arată Codul Administrativ. Ori, numirea în funcție de prefect a fost făcută în data de 10 decembrie, iar ANFP a fost notificată în data de 6 decembrie. Mai mult, Gheorghiță Berbece a venit în Prefectură pe un post temporar vacant, pe perioada în care persoana respectivă este în concediu pentru creșterea copilului. Astfel, dacă funcționarul public respectiv decide mâine să revină la postul său, prefectul trebuie să plece înapoi la Camera Deputaților.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here