Ediția: Miercuri 15 ianuarie 2025 Nr. 6793
Ediția: Miercuri 15 ianuarie 2025 Nr. 6793

GALERIE FOTO: Oamenii de afaceri vrânceni au reclamat taxele diferențiate impuse de hipermarketuri pentru produsele românești

Oamenii de afaceri vrânceni au reclamat taxele diferențiate impuse de hipermarketuri pentru produsele românești, defavorizate în fața produselor din import, la o întâlnire organizată, ieri, de Consiliul Concurenței la Focșani. Oamenii de afaceri au ridicat atât problema taxelor diferențiate practicate de hipermarketuri pentru produse din aceeași categorie dar și a calității și prețurilor mici ale produselor care ajung în România din state care nu sunt membre al Uniunii Europene. În cazul taxelor practicate de hipermarketuri, acestea sunt mai mici pentru produsele aduse din import decât pentru cele din România. Practic, un produs din Franța, de exemplu, ajunge să fie mai ieftin decât unul similar din România pentru că taxele practicate de marii retaileri sunt diferite pentru furnizori.„Nu contestă nimeni taxele, dar nivelul lor trebuie să fie egal. Acum nivelul este diferit de la un producător la altul, mă refer la aceeași categorie de produs. Dacă discountul se dă în timpul anului, de fapt este o reducere a prețurilor, o concurență neloială”, a spus omul de afaceri Victor Istrate. Această situație va fi rezolvată după implementarea în legislația română a Directivei europene referitoare la practicile comerciale neloiale. Daniela Bădilă, director general în cadrul Consiliului Concurenței le-a spus oamenilor de afaceri prezenți în sală că această Directivă, după ce a fost adoptată la nivel european, urmează să fie implementată și în legislația din România. „Aceste situații au fost acoperite de această directivă care spune, printre altele, că un retailer nu poate returna produsele achiziționate și neplătite furnizorului, decât într-un anumit fel, astfel încît să elimine această disproporție între puterea de negociere a retailerului, care are o putere de negociere puternică, față de furnizor care sunt de dimensiune mai mică. În momentul transpunerii în legislația română se va putea interveni și la aceste practici, chiar dacă retailerul nu are o poziție dominantă. Ele sunt definite ca practici comerciale neloiale, s-a încercat și la noi, s-a discutat în Comisia de Agricultură la Codul de bune practici. Acel cod avea și această interdicție a retailerilor de a practica aceste taxe de raft”, a spus Daniela Bădilă.

Aceasta a făcut și o prezentare a activității desfășurate de Consiliul Concurenței, a modurilor în care sunt derulate inspecțiile la agenții economici pentru care există sesizări asupra unor posibile practici anticoncurențiale. Iar amenzile aplicate pentru firmele care nu respectă legislația sunt usturătoare, fiind calculate la cifra de afaceri totală din anul anterior deciziei. Doar anul trecut amenzile aplicate de Consiliul Concurenței au fost de 100 milioane euro. Controalele derulate de Consiliul Concurenței pot fi demarate din oficiu, ca urmare a apariție în spațiul public a unor informații despre asemenea practici sau ca urmare a unor plângeri, sesizări din partea companiilor care reclamă practici anticoncurențiale. Urmează inspecții inopinate, autorizate de președintele Consiliului Concurenței și validate de președintele Curții de Apel București. În cadrul acestor inspecții pot fi solicitate toate documentele care au legătură cu obiectul investigației, atât documente pe suport de hârtie dar și cele aflate în formate electronic pe calculatoare. De remarcat că există persoanele specializate care pot reface chiar și informațiile șterse din calculatoare. La final este realizat un raport de investigație iar dacă sunt probe atunci se propune aplicarea amenzii, care este decisă de plenul Consiliului Concurenței. Acest raport se trimite părților implicate după care urmează o ședință de audiere unde este prezentat acest caz. Atât inspectorii care au făcut controlul și întocmit raportul dar și avocații părților își prezintă punctul de vedere. Ulterior, în urma audierilor, plenul poate respinge raportul sau poate sa constate că s-a săvârșit o infracțiune și să aplice o amendă. În cadrul întâlnirii au fost prezentate exemple de practici anticoncurențiale, în special prin fixarea unor prețuri minime, a unor prețuri de revânzare. De remarcat că singura existență a unei asemenea clauze în contract va atrage o sancțiune din partea Consiliului Concurenței. De remarcat că, prin contract poate fi recomandat un preț maxim de vânzare, ceea ce este în avantajul consumatorilor, dar nu un preț minim de vânzare. La Focșani funcționează și un inspectorat teritorial al Consiliului Concurenței, cu doi inspectori de concurență la care se poate apela de către firme sau autoritățile publice. Dacă spețele sunt complexe atunci se solicită sprijinul de la București pentru a rezolva în cel mai scurt timp problemele ridicate.

Aviz pentru compensațiile acordate la Transportul Public din Focșani

Conducerea Consiliului Concurenței s-a întâlnit, ieri, cu reprezentanții administrației locale și cu oameni de afaceri din Vrancea. Discuțiile au avut loc la sediul Primăriei Focșani, fiind prezenți vicepreședintele Consiliului Județean, Ionel Cel Mare și viceprimarul Ionuț Mersoiu. Consilierul de concurență Gyerco Laszlo a arătat că acțiunea face partea din Caravana Concurenței, demarată în urmă cu patru ani, care are un scop de prevenție. „Vrem să ne întâlnim cu autoritățile locale, mediul oamenilor de afaceri din județ, să discutăm și să arătăm ce înseamnă concurența în România, despre ce este legislația noastră, la ce trebuie să fie atenți ca să nu fie cuprinși în anumite investigații sau să fie amendați de instituția noastră. Amenda nu este activitate noastră primordială, noi dorim să întărim mai mult partea de prevenție, să avem discuții informale cu ei, dacă sunt doritori care vor să pună anumite întrebări cu privire la concurență”, a explicat consilierul de concurență Gyerco Laszlo.

Acesta a arătat că în Vrancea au puține firme amendate în ultimii zece ani, ceea ce înseamnă că este „un mediu de afaceri atent la concurență, atent la detalii, care activează sănătos din punct de vedere concurențial și economic”. O altă activitate importantă a Consiliului Concurenței vizează avizarea ajutoarelor de stat. Este instituția care asigură legătura instituțională între Guvern și Uniunea Europeană, pe partea de ajutor de stat. În ceea ce privește Focșaniul, Consiliul Concurenței a acordat un aviz pentru un ajutor de stat care va fi acordat Societății de Transport Public în cazurile în care veniturile obținute sunt mai mici decât cheltuielile. Cosmin Belacurencu, consilier de concurență a explicat că sunt cazuri în care veniturile realizate din prestarea acestui serviciu sunt mai mici decât costurile generate de această activitate. Această diferență trebuie acoperită de autoritatea locală, denumirea fiind de compensație, pentru a permite desfășurarea acestei activități. „Noi vizăm acest act prin care se acordă compensație societății care prestează acest serviciu în municipiul Focșani și comunele adiacente”, a precizat Cosmin Belacurencu. Viceprimarul Ionuț Mersoiu a explicat că până acum nu a fost acordată această compensație dar urmează să fie analizate efectele extinderii serviciului de transport public în localitățile de lângă Focșani.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?