Doi absolvenți ai promoţiei 2018 de la Colegiul Național „Alexandru Ioan Cuza“ Focșani au participat la Concursul Național de Dezbateri Parlamentare, desfășurat în perioada 16-20 octombrie la Slănic Moldova. Concursul face parte din proiectul „Dezbaterea – activitate de voluntariat și de implicare a studentului în viața societății“, activitate finanțată de Ministerul Tineretului și Sportului și ARDOR (Asociația Regională de Dezbateri, Oratorie și Retorică) Moldova.
Cei doi foști elevi ai Colegiului Cuza din Focșani sunt Maria Fotache, studentă la Facultatea de Litere UAIC Iași și Marcu Teodor – student la Facultatea de Medicină „Carol Davila“ București. Marcu Teodor a obținut Premiul II. În clasa a XI-a, el a câștigat Premiul I la același concurs, însă cu alt format (World School). Profesoara Livia Marcu Proca este cea care s-a ocupat de formarea cuziștilor în cadrul clubului de dezbatere al Colegiului Național „Alexandru Ioan Cuza“ Focșani.
Cele 18 echipaje participante în cadrul concursului au primit moțiuni impromptu (adică aflate chiar înainte de a începe dezbaterea și cu un timp de gândire de cel mult o oră) foarte provocatoare, ceea ce a făcut ca meciurile să fie foarte disputate: AP (Acest Parlament) crede că dezvoltarea economică este mai sustenabilă decât dezvoltarea mediului; AP crede că ar trebui să renunțăm la consumul de carne; AP crede în președinte; AP crede în școală; AP crede în manipulare; AP crede în cenzură; AP crede în liberalism.
Profesoara Teodora Bentz, titulară a Colegiului Național „Alexandru Ioan Cuza“ Focșani, fost inspector școlar de limba și literatura română în cadrul ISJ Vrancea, este cea care a inițiat acest proiect, în colaborare cu ARDOR Moldova, cu scopul de a stimula implicarea tinerilor în viața societății, având ca prioritate diversificarea și dezvoltarea de acțiuni specifice de voluntariat, educație civică și implicare socială. „Proiectul acesta a fost scris de mine, în primăvara acestui an, în colaborare cu regiunea ARDOR Moldova (reprezentant Ciprian Zaharia ), care la momentul respectiv avea un parteneriat cu Colegiul Național „Alexandru Ioan Cuza“ Focșani. Este un joc între Guvern și Opoziție, iar cel care deschide jocul este Guvernul. Formatul concursului desfășurat în perioada 16-20 octombrie, a fost tip Parlamentar. S-au făcut echipe mixate, prin tragere la sorți, iar două zile au avut loc cursuri de formare, deoarece acest format nu se joacă în liceu, drept urmare, mai întâi s-a predat, apoi de vineri până duminică, au început rundele“, a precizat Teodora Bentz, inițiatoarea proiectului.
Potrivit informaţiilor primite de la aceasta, durata întregului proiect este de 28 de zile, conform calendarului :1-3 octombrie, a avut loc promovarea concursului în cluburi, selectarea echipelor și trimiterea invitațiilor; 4-16 octombrie, s-au desfăşurat activităţi de pregătire a temelor în cluburi; 17-21 octombrie s-a desfăşurat Concursul Naţional de Dezbateri Parlamentare, urmând ca în perioada 22 – 28 octombrie să se susţină evaluarea şi raportarea evenimentului, la sediul asociaţiei. Valoarea totală a proiectului este de 19.800 lei.
Profesoara Teodora Bentz ne-a informat că activităţile adiacente şi specifice proiectului sunt următoarele: învăţarea unor concepte specifice unei dezbateri (moţiune, criteriu/valoare, dovezi etc), dezvoltarea nivelului lexical şi de argumentare, învăţarea unor tehnici de retorică la nivel verbal, nonverbal şi paraverbal, oferirea de soluții la problemele societății identificate în cursul dezbaterilor, exersarea documentarii și selectarea critică a informațiilor. Participanții la acest proiect vor conștientiza importanța asumării rolului de student-cetățean, dornic să afle problemele comunității și să le rezolve, sprijinind activ societatea prin numeroase acțiuni: comunicarea persuasivă despre problemele sociale, inițierea și coordonarea unor proiecte de voluntariat pe teme sociale, respectiv asumarea, mai târziu, a rolului de adult implicat în viața comunității.
Reuşita acestui proiect poate determina participanţii să dorească să vină la viitoare competiţii, pentru a-şi îmbunătăţi competenţele în comunicarea argumentată. În cadrul cluburilor din care provin vor împărtăși experiența din cadrul acestui proiect, făcând o analiză lucidă a aspectelor ce ar trebui îmbunătățite în activitatea viitoare. Vor comunica rezultatele obținute, cu diplome și certificate, în felul acesta atrăgând și alți elevi să devină membri ai cluburilor lor.
Debate-ul, sau dezbaterea academică (numită şi educaţională sau formală), presupune o temă de discuţie, două echipe, pro şi contra şi un arbitru care decide care parte a fost mai convingătoare. Cele două echipe, deși bine intenționate, sunt în dezacord față de tema în discuție. Prin urmare, ele trebuie să aducă argumente prin care să-și demonstreze punctul de vedere. Dar asta nu se întâmplă oricum, ci după anumite reguli, în funcție de care se pot distinge mai multe formate de dezbatere. Diferențele principale între dezbaterile generale din societate și dezbaterile educaționale sunt structura formală, restrângerea temei aflate în discuție și caracterul de competiție. În funcție de structura formală, există mai multe formate de dezbateri (Karl Popper, World Schools, British Parliamentary), în care variază numărul de membri dintr-o echipă, numărul de echipe, rolurile fiecărui vorbitor și modalitatea de interacțiune dintre participanții la dezbatere. Competențele pe care le dezvoltă activitatea de debate sunt următoarele: gândirea critică; capacitatea de argumentare; concizia și claritatea în exprimare; rezonabilitatea în afirmarea unei opinii având o documentație prealabilă; toleranța față de opiniile adverse; persuasiunea; ascultarea activă; stilul de prezentare într-o apariție publică; capacitatea de a lucra într-o echipă.
ARDOR și-a propus să dezvolte un cadru în care actualii elevi de liceu și studenți să învețe să devină viitori cetățeni implicați. ARDOR promovează dezbaterile ca instrument educațional, de dezvoltare a abilităților de gândire critică, argumentare și exprimare în public din 1994, anul în care a fost fondată.