Primăria va anula penalitățile în cazul focșănenilor cu datorii restante la 31 decembrie 2018 dacă își vor plăti obligațiile bugetare principale. Inițiativa a trecut de votul consilierilor în ședința Consiliului Local de săptămâna trecută, singurii care nu au votat favorabil fiind reprezentanții PNL. Aceștia au fost mai interesați de lista cu datornicii la bugetul local, pe care o doreau atașată la proiectul de hotărâre, decât să voteze o măsură care vine în ajutorul focșănenilor. Ceea ce ar fi fost o ilegalitate, pentru că publicitatea datelor despre persoanele fizice sau juridice care au datorii la bugetul local este stabilită clar prin legislația fiscală. Informații despre datornici, precum nume și adresă, pot fi comunicate doar în cadrul derulării procedurii de executare silită, nu la dorința unui consilier local.
Ștergerea penalităților este considerată o măsură benefică atât pentru contribuabili cât și pentru bugetul local, care va recupera măcar obligațiile principale. S-a văzut acest lucru și în ajutorul firmelor sau persoanelor fizice care au avut o problemă de lichiditate în anii trecuți și nu au reușit să își achite datoriile la bugetul local. Conform proiectului de hotărâre, cei care vor să obțină anularea accesoriilor trebuie să respecte mai multe condiții pentru acordarea facilităților fiscale propuse de municipalitate. Astfel, în primul rând, trebuie achitate toate obligațiile fiscale, așa cum sunt trecute în decizia de impunere. În al doilea rând, cererea de anulare a accesoriilor trebuie depusă până la 15 decembrie. Dacă solicitarea este depusă după această dată, este anulată acordarea facilităților.
Conform proiectului, toate obligațiile restante la 31 decembrie 2018, inclusiv, administrate de organul fiscal, trebuie plătite până la 15 decembrie 2019, precum și „toate obligațiile bugetare principale și accesorii administrate de organul fiscal local cu termene de plată cuprinse între data de 1 ianuarie 2019 și 15 decembrie 2019 inclusiv până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor”. Contribuabilul care dorește să beneficieze de această facilitate fiscală se prezintă la inspectorul de sector și solicită eliberarea unei note de plată cu obligațiile bugetare ce trebuie achitate pentru a beneficia de facilitatea fiscală.
Hotărârea se aplică atât pentru obligațiile fiscale datorate bugetului local, cât și amenzilor administratate de organul fiscal local sau obligațiilor bugetare rezultate din raporturi juridice contractuale. Cererea de anulare a accesoriilor trebuie depusă la inspectorul de sector și se soluționează în termen de 45 de zile. Facilitățile se aplică persoanelor fizice, dar și firmelor care au datorii principale restante mai mici de un milion de lei la 31 decembrie. „Această propunere are scopul de a impulsiona contribuabilii persoane fizice și persoane juridice să achite obligațiile de plată datorate bugetului local al municipiului Focșani, mai ales că, în acest moment, situația încasării veniturilor proprii, respectiv gradul de colectare a sumelor restante din anii precedenți este destul de redus, iar majorările la anumite categorii de venituri sunt chiar mai mari decât creanțele principale. Se consideră că această măsură este benefică atât bugetului local cât și contribuabililor”, se arată în raportul atașat proiectului de hotărâre.