Un altfel de proiect educațional internațional desfășurat la Colegiul Național ”Unirea”, Focșani
În perioada 9-15 iunie 2019 s-a desfășurat cea de a cincea mobilitate din cadrul proiectului educațional internațional bilateral ”Poduri peste culturi”, proiect derulat prin autofinanțare și cu sprijinul autorităților locale, dar și al unor sponsori. Dorim să subliniem acest aspect, deoarece nu este deloc ușor, din punct de vedere financiar, să acoperi cheltuielile unui asemenea proiect. De aceea, inițiatorii proiectului doresc să mulțumească Primăriei Focșani, sponsorilor și părinților pentru că au înțeles impactul social, cultural și educațional al unui astfel de proiect atipic, inovator, marca CNU, care ar putea să inspire și alte școli din oraș și din județ.
Etapele anterioare au vizat cunoașterea sistemelor de educație din România și din Turcia de către profesorii din cele două școli, C.N.”Unirea” din Focșani și Școala Baruthane din orașul Samsun. De asemenea, 17 elevii gimnaziști uniriști au fost invitați, vara trecută, într-o tabără internațională organizată de școala din Turcia. Cea mai interesantă parte a proiectului a reprezentat-o, până acum, schimbul intercultural realizat prin implicarea directă a părinților și a elevilor. Astfel, șapte familii din Focșani și șapte familii din Samsun au „experimentat“ pentru o săptămână viața cotidiană a familiei partenere. Unicitatea acestui proiect la nivel județean și poate chiar național constă tocmai în crearea unor legături strânse, nemijlocite, între oameni care provin din culturi diferite, care au obiceiuri, limbi, religii ce par a crea niște bariere insurmontabile.
În aprilie în Turcia și în iunie în România, 30 de oameni au demonstrat că, dacă există dorință de comunicare și de înțelegere a unei lumi diferite de a lor, totul este posibil. Programul celor șapte zile a fost conceput astfel încât copiii și părinții să petreacă timp la școală, acasă, la diferite activități, să viziteze orașul, județul, țara. În aprilie, în Turcia, au participat la activități la școala Baruthane, au vizitat orașele Samsun, Amasya și Ordu.
Săptămâna trecută, oaspeții turci au avut ocazia să vadă cum se desfășoară orele la C.N.”Unirea”, în clasă și în laboratoare (fizică, chimie, informatică-roboți), au vizitat orașele Focșani (Teatrul, Muzeul Unirii), Panciu, Brașov (Biserica Neagră, Piața Sfatului), Sinaia (Castelul Peleș), București (Casa lui Nicolae Ceaușescu, Centrul Vechi, bustul lui Mustafa Kemal Atatürk, Ateneul Român, Țiriac Collection), mausoleele de la Mărășești și Mărăști. Au fost primiți de autoritățile locale și județene din Focșani, Panciu, Vulturu, Mărăști.
Grupul român, format din următoarele familii, au găzduit familiile din Samsun: (mamă-fiu): Daniela și Radu Negulescu – Mürvet și Miraç Keçe, Lidia și George Dumbravă – Nezaket și Yiğit Efe Kӧse, Oana și Rareș Mircea – Fisun și Egemen Uçar; (mamă-fiică): Dora și Alexandra Ciobotaru – Arzu și Zeynep Saatoğlu, Narcisa și Sofia Cherciu – Sıdıka și Dilge Yülce, Lorettta și Diana Popescu – Demet și Őykü Yıldırım; (mamă-tată-fiică/fiice) Simona, Dan și Iasmina Simion – Nevriye, Hakan, Ceyda și Gülce Niș. Profesorul coordonator al grupului român a fost profesoara Maria Zgăbărdici. Oaspeții turci au fost coordonați de directoarea adjunctă a Școlii Baruthane, Nevriye Niș, și de profesorul de limba engleză Sedat Arpaci.
Iată câteva dintre impresiile elevilor și părinților uniriști implicați în acest proiect: „Pentru mine, această experiență, deși m-a scos un pic din zona de confort, a fost mai mult decât o provocare. Am descoperit oameni minunați deschiși, prietenoși care s-au bucurat de fiecare clipă petrecută împreună cu noi“. ( Daniela Negulescu, mama elevului Radu Negulescu, clasa a VI-a).
Când încerc să mă gândesc la programul – fenomen „Bridges across cultures”, îmi vine în minte doar formula «once in a lifetime»“. (Dora Ciobotaru, mama elevei Alexandra Ciobotaru, clasa a VII-a).
„Știu că am pornit cu stângul, că nu doream să merg, dar datorită doamnei diriginte am intrat în această „poveste” pe care nu am cum să o uit, va face parte din viața mea, cu bune, cu rele“. (Loretta Popescu, mama elevei Diana Popescu, clasa a VII-a).
„Ultima săptămână de școală din clasa a 7-a a fost ca un premiu neașteptat, pe care profesorii și părinții mei mi l-au oferit. Am găzduit la mine acasa pe Zeynep și pe mama ei, Arzu, și ne-am bucurat împreună de partea a doua a experienței proiectului. Teșekkür ederim!“ (Alexandra Ciobotaru, elevă în clasa a VII-a).
„O frază celebră dintr-un film nu mai puțin celebru spune: „Acesta este începutul unei frumoase prietenii”… cred că este exact esența acestui proiect“. (Narcisa Cherciu, mama elevei Sofia Cherciu, clasa a V-a).
„Teama de nou îmbinată cu dorința cunoașterii de obiceiuri și traditii autentice au dus la trăirea unor momente unice,la legarea unei prietenii sincere, pornite de la zero“. (Oana Mircea, mama elevului Rareș Mircea, clasa a VI-a).
„Proiectul este demn de toată lauda, având în vedere că elevii de azi au nevoie de metode care se bazează pe participare interactivă, socială, pe experimentarea de situații, dar și pe posibilitatea de a valorifica cele învățate la școală, în viața de zi cu zi“. (Simona Simion, mama elevei Iasmina Simion, clasa a V-a).
„De-a lungul carierei mele didactice, am participat la multe tipuri de proiecte educaționale internaționale, dar niciunul nu a avut un asemenea impact asupra mea, din punct de vedere emoțional și cultural“. (Lidia Dumbravă, mama elevului George Dumbravă, clasa a VI-a).
Comunicat Colegiul Național Unirea