GALERIE FOTO: Conferință națională despre plurilingvism prin interculturalitate, la Ateneul Popular

0
37

PRIMA EDIȚIE A CONFERINȚEI NAȚIONALE ”ECOUL PLURILINGVISMULUI PRIN INTERCULTURALITATE” LA ATENEUL POPULAR ”MAIOR GHEORGHE PASTIA” FOCȘANI !!!

Gaudeamus Igitur!

În cadrul manifestărilor dedicate împlinirii a 150 de ani de învățământ pedagogic vrâncean, Colegiul Național Pedagogic Spiru Haret Focșani a derulat o serie de evenimente și activități pentru a marca această aniversare.

Miercuri, 22 mai 2019, în Sala Mare a Ateneului Popular ”Maior Gheorghe Pastia” Focșani a avut loc prima ediție a Conferinței Naționale ”Ecoul plurilingvismului prin interculturalitate” din cadrul Proiectului CAER poziția 2131 cu același nume.

Născut din pasiunea pentru limbă și civilizație, ”Ecoul plurilingvismului prin interculturalitate” reunește munca de peste 10 ani a cadrelor didactice de limbi moderne din județ. Colegiul Național Pedagogic Spiru Haret Focșani a găzduit la ceas aniversar Concursul Festival pentru elevi și cadre didactice și Conferința Națională, parte din proiectul ”Ecoul plurilingvismului prin interculturalitate”. Parteneri în acest proiect sunt: Primăria Municipiului Focșani și Consiliul Local Focșani, Consiliul Județean Vrancea, Ateneul Popular ”Maior Gheorghe Pastia” Focșani, Ministerul Educației Naționale, Inspectoratul Școlar Județean Vrancea, CCD Vrancea, Direcţia pentru Tineret şi Sport Vrancea, Compania Domeniile Panciu și Străoane, Asociaţia Naţională a Colegiilor și Liceelor Pedagogice din România (ANCLPR), Biroul Regional pe lângă țările din Europa Centrală și Orientală (BRECO) al Organizației Internaționale a Francofoniei, Institutul Francez din România, British Council, Asociaţia Română a Profesorilor Francofoni, filiala Vrancea (ARPF), Universitatea Bucureşti, Facultatea de Limbi şi Literaturi Străine, Universitatea Dunărea de Jos Galați, Universitatea Vasile Alecsandri Bacău, Colegiul Pedagogic Alexei Mateevici, Chișinău, Asociația Voluntariat pentru viață, Mărășești, Colegiul Economic Mihail Kogălniceanu Focșani, Liceul de Artă Gheorghe Tattarescu Focșani, Centrul de Carte Străină SITKA ALASKA, Editura Nomina din Piteşti și alte instituții de învățământ din țară.

Peste 200 de persoane au participat miercuri, 22 mai 2019 la Ateneul Popular la prima ediție a Conferinței Naționale. Deschiderea festivă a Conferinței a debutat cu un moment artistic oferit de către elevii și cadrele didactice ale Liceului de Artă Gheorghe Tattarescu Focșani. Participanții și oaspeții conferinței au savurat un moment artisitic deosebit oferit de Corul Jeunesses și interpretări la diverse instrumente muzicale. Pe această cale, aducem mulțumiri doamnei director Ioana Constantinescu și colegilor de la Liceul de Artă Gheorghe Tattarescu – parteneri în acest proiect.

Oaspeții acestei activități științifice au fost întâmpinați în holul Ateneului Popular de elevii și profesorii voluntari ai Colegiului Național Pedagogic Spiru Haret în port popular cu tradiționala ”pâine și sare”. La intrarea în Ateneul Popular participanții și invitații au avut posibilitatea să admire lucrările elevilor în cadrul unei expoziții, dar și să consulte expoziția de carte, oferită de partenerul nostru – Editua Nomina din Pitești. Cuvântul de deschidere al Conferinței l-au oferit organizatorii acestui eveniment – directorul adjunct, Svetlana Baciu și responsabilul de proiecte și programe europene, Ionela Batog, alături de directorul instituției, Felicia Panaite.

Alături de echipa de proiect, au fost prezenți reprezentanții autorităților locale și ai Inspectoratului Școlar Județean Vrancea: Viceprimarul Municipiului Focșani Ionuț Mersoiu, Inspectorul Școlar General Dorin Cristea, Inspectorul Școlar General Adjunct Aurel Șelaru, inspectori școlari, Președintele ANCLPR Mircea Bertea, care au transmis felicitări organizatorilor și participanților, apreciind actualitatea și amploarea evenimentului în context european. Înainte de începerea lucrărilor conferinței, au fost alocuțiunile profesorilor universitari și ale invitaților, conform programului conferinței:

– prof. dr. Irina Cosovanu, Președinte ARPF

– prof. dr. Mircea Bertea, Președinte ANCLP

– Mr. Jacques Uberti, Institutul Francez București

– prof. univ. dr. Dan Dobre, Facultatea de Limbi și Literaturi Străine, Universitatea din Bucureşti

– prof. univ. dr. Adriana-Gertruda Romedea, Facultatea de Litere, prorector, Universitatea Vasile Alecsandri, Bacău

– prof. univ. dr. Alina Ganea, Facultatea de Litere, Universitatea Dunărea de Jos, Galaţi

– prof. univ. dr. Gabriela Dima, Facultatea de Litere, Universitatea Dunărea de Jos, Galaţi

– Lector univ. dr. Cornelia Ștefănescu, Facultatea de Psihologie și Științele Educației, coordonator filiala Vrancea, Universitatea București

– Lector univ. dr. Flavia Mălureanu, Facultatea de Psihologie și Științele Educației, Universitatea București

– Lector univ. dr. Oana Lidia Stoican, Facultatea de Psihologie și Științele Educației, Universitatea București

Drăgan Any Mary, Asociația Voluntariat pentru Viață Mărășești

După pauză, au început pezentările în plen a câtorva din lucrările cu participare directă: prof. Nuț Ștefan și Nuț Steluța cu lucrarea ”Considerații privind conduita cadrelor didactice în evaluare” de la Liceul Marin Preda din Odorheiu Secuiesc, prof. Alban Luminița-Camelia, consilier școlar de la Colegiul Național Pedagogic Spiru Haret Focșani cu lucrarea ”Unitatea prin diversitate. Comportament croscultural”, profesori învământ primar Miu Angela Mihaela și Ghilea Fănica de la Colegiul Național Pedagogic Spiru Haret, Focșani, cu lucrarea ”Transdisciplinaritatea în alternativa educațională Step By Step. Exemple de bune practici”, prof. Drăgan Any-Mary, Asociația Voluntariat pentru Viață, Mărășești, ”Voluntariatul și metodele non-formale ca mijloc de legătură din pucnt de vedere intercultural și lingvistic”, voluntari din cadrul Corpului European de Solidaritate, care au prezentat activitățile derulate și experiența de voluntariat, subliniind că diversitatea lingvistică și interculturală a devenit în prezent mai vizibilă ca niciodată, deoarece acum oamenii au mai multe contacte cu cetăţeni străini mai mult ca niciodată.

Din ce în ce mai des, cetăţenii europeni se confruntă cu situaţii în care sunt nevoiţi să vorbească în altă limbă decât cea maternă. Şi aceasta fie în cadrul schimburilor de studenţi, fie în contextul imigrării sau al afacerilor. În cadrul Conferinței Naționale s-au înscris cu lucrări peste 100 de cadre didactice din România și din Republica Moldova. Toate lucrările cu participare directă și indirectă vor fi publicate într-un volum în perioada următoare.

În cadrul lucrărilor Conferinței au fost prezentate și alte momente artistice, publicul fiind încântat de cântece în limba engleză și limba franceză oferite de elevul Alexandru Preda de la Școala Gimnazială ”N. Iorga” Focșani, coordonat de prof. Viorica Dumitrașcu și câștigătoarea Trofeului la Festivalul Național Francochanson – Maria Bucur de la Liceul Tehnologic ”Al.Ioan Cuza” Panciu, coordonator prof. Mariana Agapie, dar și grupul de elevi de dans modern de la Școala Gimnazială nr. 7 din Focșani, coordonați de prof. Irina Nenciu, copii excepționali care au încântat inimile participanților și invitaților la conferință. Eleva Colegiului Național Pedagogic”Spiru Haret” Andreea Buture a încheiat momentul artistic cu melodii populare românești, care au fermecat auditoriul şi au atras elevii pe scenă într-o horă a unirii.

Tot spre finalul acestui eveniment elevii din județul Vrancea au fost premiați cu diplome și cărți de către doamna inspector școlar Adriana Bratu, pentru rezultate deosebite la olimpiada județeană de limbi romanice.

Multă bucurie și sclipire în ochii elevilor și participanților la finalul acestui eveniment, care s-a încheiat prin aplauze, felicitări, mulțumiri și fotografieri individuale și de grup.

Aducem mulțumiri doamnei Marilena Șerbănuț, director al Ateneului Popular ”Maior Gheorghe Pastia” Focșani pentru sprijin și gazduire, tuturor invitaților, participanților, elevilor și nu în ultimul rând elevilor voluntari, care au fost trup și suflet pentru desfășurarea acestui evenimet în condiții optime. Conform ideii că lumea se bazează pe principiul culturilor, obiceiurilor, credinţelor şi limbilor, investiţia în educaţia multilingvistă a elevilor reprezintă investiţia cea mai sigură într-un viitor prosper. Cadrelor didactice le revine astfel un rol esenţial în construirea unei lumi a multilingvismului. Dozând corect competenţele lingvistice şi cele pedagogice, ei le pot trezi elevilor lor un entuziasm pentru cunoaşterea limbilor străine, care îi va însoţi pe tot parcursul vieţii.

Abilitatea cetăţenilor de a vorbi şi înţelege cel puţin două limbi străine este considerată un mijloc de integrare, care permite înţelegerea şi respectul reciproc, promovează schimburile între state diferite şi măreşte posibilitatea de circulaţie liberă. Aşadar, plurilingvismul și interculturalitatea sunt un aspect care face parte integrantă din legitimitatea, transparența şi caracterul democratic al politicii europene actuale.

Comunicat de presă, Colegiul Pedagogic

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here