Direcția de Cultură Vrancea acuză „minciunile, dezinformările și denigrările” unei formațiuni politice. În cadrul unei postări pe conturile de Facebook ale formațiunii respective și președintelui acesteia, se face referire la ”Planul Urbanistic Zonal pentru construire imobil spații comerciale, birouri și locuințe S+P+4, str. Cuza-Vodă, nr. 10, Focșani”. Instituția de cultură arată că este înțeles „interesul imediat și direct” al președintelui formațiunii politice „de a face campanie electorală pe un subiect care ține de dezvoltarea urbană a municipiului Focșani”, însă nu este de acord „cu minciuna, dezinformarea, denigrarea profesională și atragerea unor angajați ai unor instituții publice, în cazul de față Direcția Județeană pentru Cultură Vrancea, într-un joc politic nedemn de valorile pe care partidul în cauză trâmbițează că dorește să le promoveze”.
Comunicatul Direcției de Cultură se constituie într-un „Drept la Replică la elucubrațiile” președintelui formațiunii politice și demontează, „punct cu punct”, acuzațiile formulate la adresa instituției.
„De ce minciună?
- În postarea la care facem referire, se arată: ”Duță are în plan să construiască un bloc S+P+4 în această zonă și are nevoie de un aviz, pe care Ministerul Culturii a evitat să-l acorde având în vedere vecinătatea cu un imobil de patrimoniu.” Fals, adică minciună!
- a) Deoarece ”Planul Urbanistic Zonal pentru construire imobil spații comerciale, birouri și locuințe S+P+4, str. Cuza-Vodă, nr. 10, Focșani” se află situat în zona de protecție a unui monument istoric de interes național, avizarea unor astfel de proiecte se face, conform Art. 26, alineat 1, punctul 11 și articolul 33, alineat 1, litera k din Legea nr. 422/2001 de către Ministerul Culturii și Identității Naționale (…). ”Planul Urbanistic Zonal pentru construire imobil spații comerciale, birouri și locuințe S+P+4, str. Cuza-Vodă, nr. 10, Focșani” a fost avizat de către Ministerul Culturii și Identității Naționale cu avizul nr. 75/U/2019. (Anexa 1) Documentația la care facem referire a primit avizul favorabil al Secțiunii de Urbanism și Zone protejate a Comisiei Naționale a Monumentelor Istorice, după ce a fost analizată de specialiști de rang național în domeniul protejării monumentelor istorice. Componența comisiei poate fi consultată aici: http://www.cultura.ro/sectiunea-de-urbanism-si-zone-protejate (…)! În ceea ce privește documentația în cauză, aceasta a fost avizată după ce s-a analizat pe parcursul a trei ședinț Ca timp, procedura de avizare în cadrul Ministerului Culturii și Identității Naționale a durat 14 luni, de la data de 3 ianuarie 2018 până la data de 26 februarie 2019.
- b) Comisia Națională a Monumentelor Istorice a condiționat avizarea documentației doar după renunțarea de către proprietar la un etaj, respectiv de la 5 etaje, la 4 etaje, lucru pe care acesta l-a propus într-o nouă documentaț
- c) Dorim să subliniem faptul că Direcția Județeană pentru Cultură Vrancea a informat Ministerul Culturii și Identității Naționale că în imediata vecinătate a terenului la care face referire ”Planul Urbanistic Zonal pentru construire imobil spații comerciale, birouri și locuințe S+P+4, str. Cuza-Vodă, nr. 10, Focșani” se află monumentul istoric ”Tribunalul județean” codul LMI VN-II-m-A-06417 unde ”este în curs de implementare proiectul de Consolidare, reabilitare și punere în valoare a monumentului istoric ”Tribunalul județean” cu finanțare din POR 2014-2020, lucrări avizate de Ministerul Culturii prin avizul 367/M/2016”.
În comunicatul Direcției de Cultură se precizează că președintele formațiunii politice respective „continuă însă cu minciunile ceea ce îl face fie patologic, fie total lipsit de cunoștințe minimale în domeniul legislației privind protejarea monumentelor istorice”, pentru că acesta afirmă: ”Astfel, conform modificărilor aduse prin OUG la L422/2001, avizul poate fi dat la nivelul Primăriei Mun. Focșani pe baza acceptului obținut de la Direcția Județeană pentru Cultură”. Fals, adică minciună!”. „În afară de imaginația domniei sale (de aici credem că vine patologia) nu există un OUG care să modifice Legea 422/2001 în sensul celor afirmate, în totală ignoranță”, de președintele formațiunii politice, după cum se mai arată în comunicatul instituției de cultură.
„Pentru că suntem preocupați ca data viitoare măcar să nu mai greșească, facem precizarea că articolul 24, alineatul 1 din Legea 422/2001 impune:”Intervențiile care se efectuează asupra imobilelor care nu sunt monumente istorice, dar care se află în zone de protecție a monumentelor istorice sau în zone construite protejate se autorizează pe baza avizului Ministerului Culturii și Cultelor (…)”, precizează sursa citată.
Conform Direcției de Cultură, este vorba despre o acțiune de dezinformare a președintelui formațiunii politice respective, pentru că „deși, așa cum am demonstrat mai sus, nu are cunoștințe temeinice în domeniul protejării monumentelor istorice”, acesta ”«aruncă» în discuție un ”OUG” – fără a face mențiune de număr, data, an etc – probabil cu scopul de a sugera o ”portiță” netransparentă de care o instituție a statului ar uzita în acest caz. Fals, adică dezinformare! Nu există nici un OUG, ci doar paragraful din lege citat mai sus!”.
Direcția de Cultură Vrancea acuză și o acțiune de denigrare. „În postarea mincinoasă la care facem referire”, formațiunea politică și președintele acesteia „acuză, pentru a-și susține teoria: ”Observați încrengăturile și cum o mână spală pe alta în interiorul acestui cerc vicios, construit pe spatele focșănenilor? Pentru niciunul dintre ei nu contează cu adevărat cetățenii, care ar trebui să fie beneficiarii fotoliilor pe care le ocupă. Pentru ei contează doar buzunarul și interesele lor!” Fals, adică denigrator!”
„I. Din perspectiva Direcției Județene pentru Cultură Vrancea nu există “încrengătură” de nici un tip, iar o astfel de aserțiune nu face altceva decât să jignească munca și onestitatea funcționarilor publici din cadrul instituției. Așa cum am arătat mai sus, instituția care a avizat ”Planul Urbanistic Zonal pentru construire imobil spații comerciale, birouri și locuințe S+P+4, str. Cuza-Vodă, nr. 10, Focșani” este Ministerul Culturii și Identității Naționale și nu există nici un OUG de care Direcția Județeană pentru Cultură Vrancea se poate prevala.
- Pe de altă parte, dorim să facem precizarea că, în comparație cu un membru al unui partid politic care poate să scrie pe pagina sa de Facebook orice îi trece prin cap sau visează noaptea, fără să fie sancționat, un funcționar public răspunde penal pentru abuz în serviciu, conform art. 297 Codul Penal care precizează:
«(1) Fapta funcţionarului public care, în exercitarea atribuţiilor de serviciu, nu îndeplineşte un act sau îl îndeplineşte în mod defectuos şi prin aceasta cauzează o pagubă ori o vătămare a drepturilor sau intereselor legitime ale unei persoane fizice sau ale unei persoane juridice se pedepseşte cu închisoarea de la 2 la 7 ani şi interzicerea exercitării dreptului de a ocupa o funcţie publică.
(2) Cu aceeaşi pedeapsă se sancţionează şi fapta funcţionarului public care, în exercitarea atribuţiilor de serviciu, îngrădeşte exercitarea unui drept al unei persoane ori creează pentru aceasta o situaţie de inferioritate pe temei de rasă, naţionalitate, origine etnică, limbă, religie, sex, orientare sexuală, apartenenţă politică, avere, vârstă, dizabilitate, boală cronică necontagioasă sau infecţie HIV/SIDA.»”
În același timp, Direcția de Cultură Vrancea îi atrage atenția președintelui formațiunii politice respective și asupra faptului că ”dreptul de proprietate privată este garantat și ocrotit în mod egal de lege, indiferent de titular”, potrivit prevederilor art. 44, alin. 2 din Constituția României.
„Pentru a rezuma, ”Planul Urbanistic Zonal pentru construire imobil spații comerciale, birouri și locuințe S+P+4, str. Cuza-Vodă, nr. 10, Focșani” a fost avizat de Ministerul Culturii și Identității Naționale în luna februarie 2019, după 14 luni de analiză, în cadrul a trei ședințe!”, se arată în comunicatul citat, potrivit căruia „nu există nici un OUG care să modifice Legea 422/2001, în sensul minciunilor” formațiunii politice respective. „Precizăm și faptul că nu există nici o prevedere legală prin care unui proprietar să-i fie interzis dreptul de a construi în zona de protecție a unui monument istoric. Foarte important: pentru a realiza construcția dorită, proprietarul are obligația de a autoriza viitoarele lucrări de construcție, ceea ce implică, din perspectiva legislației privind protejarea monumentelor istorice, obținerea unui nou aviz eliberat de către instituțiile Ministerului Culturii și Identității Naționale”, se mai arată în comunicatul Direcției de Cultură Vrancea.