La Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă (CSEI) „Elena Doamna” Focșani s-au desfășurat, ieri, începând cu ora 10.00, activități dedicate Zilei Internaționale de Conștientizare a Autismului. S-a urmărit gradul de informare a publicului larg cu privire la autism și transmiterea de informații despre importanța diagnosticării precoce și a intervenției timpurii pentru creșterea șanselor de recuperare, lucru făcut cu succes prin terapiile aplicate.
Autismul infantil este una dintre cele mai complexe tulburări pervazive de dezvoltare, care presupune dificultăţi în comunicarea verbală şi non-verbală, interacţiunea socială şi o înclinaţie spre comportamente şi interese stereotipe, repetitive. Toate aceste stări au la bază un deficit de bază, și anume cel social. Autismul este o tulburare neurobiologică, iar cercetările din ultimii ani au indicat existența anomaliilor şi disfuncționalităților în diverse regiuni și sisteme ale creierului, diferențe structurale, funcţionale sau chimice.
La evenimentul de la CSEI Focșani au luat parte din partea Consiliului Județean Vrancea vicepreședintele Ionel Cel-Mare, cel care răspunde din partea instituției de învățământul special și special integrat, Mariela Baciu, membru în consiliul de administrație al școlii, inspector școlar general prof. Dorin Cristea, inspector de geografie prof. Afrodita Morunglav, inspector școlar pentru învățământ special și special integrat prof. Aurora Lefter, precum și cadrele didactice care își desfășoară activitatea cu elevi diagnosticați cu autism, părinți, directori de școli partenere.
Conform organizatorilor, ziua a început cu înmânarea de materiale despre autism trecătorilor întâlniți fața centrului, sub genericul „Aici învață și copii cu autism”, prezentarea serviciilor specializate oferite de școală pentru educarea și recuperarea acestor copii. În curtea interioară a CSEI Elena Doamna, într-un gest simbolic, copiii alături de părinți au lansat baloane albastre spre cer cu mesaje de toleranță, înțelegere, acceptare, ca o speranță pentru o societate incluzivă care acceptă diversitatea.
Vicepreședintele Ionel Cel-Mare și-a arătat încă o dată sprijinul pentru CSEI „Elena Doamna”, ca instituție de învățământ special incluziv, care se ocupă de educarea și reabilitarea copiilor cu autism, pentru cadrele didactice dăruite, care își desfășoară activitatea în această școală, dar și pentru părinții acestor copii, eroii zilei. El i-a felicitat pe copii, îndemnându-i apoi pe părinții să aibă răbdare, putere și încredere în realizarea integrării și acceptării sociale.
Inspectorul școlar pentru învățământ special și special integrat, prof. Aurora Lefter, a asigurat părinții de profesionalismul cadrelor didactice care lucrează cu elevii cu tulburări pervazive de dezvoltare, de condițiile de învățare oferite de centru, care se adaptează în fiecare zi nevoilor și particularităților copiilor, făcând un apel la toleranță, sprijin și educație deschisă tuturor. A reamintit faptul că fiecare copil este o promisiune și are o șansă care depinde de atitudinea și acțiunea celor care îl cresc și îl educă.
Activitățile au continuat în sala de festivități a școlii, unde au fost prezentate părinților și nu numai, printr-un PPT, particularitățile tulburărilor din spectrul autist, metodele de intervenție în recuperarea copiilor diagnosticați, dar și recomandări privind conviețuirea și educarea unui copil cu autism, un „copil special cu surâs albastru”. Spectacolul „Ne mândrim cu ei” a emoționat pe toți cei prezenți prin lecțiile de viață oferite de micii artiști, care au oferit bucurie, poftă de viață, dăruire și zâmbete. O lecție de viață care invită la reflecție, la toleranță și acceptare s-a încheiat pe acordurile Imnului Uniunii Europene, în aplauzele și lacrimile spectatorilor.
Sala de festivități a găzduit și o expoziție cu lucrările copiilor cu autism, acestea impresionând prin culoare, diversitate și tehnici de lucru. Concluzia zilei, transmisă de Ioana Cherciu, directorul CSEI „Elena Doamna”, a fost că prejudecățile societății în care trăim trebuie să fie din ce în ce mai reduse și chiar ar fi de preferat să dispară, când vorbim de interacțiunea cu persoanele cu autism. Împreună trebuie să facem eforturi pentru ca un copil cu autism să meargă la școală, să fie integrat, acceptat, să beneficieze de educație de calitate, de tot sprijinul nostru pentru a nu se confrunta cu o atitudine discriminatorie.