La sediul Inspectoratului Școlar Județean (IȘJ) Vrancea a avut loc, ieri, lansarea revistei ”Orizonturi speciale”, o revistă de suflet, concepută de oameni cu suflet mare, aflați în slujba copiilor cu nevoi speciale. La lansarea revistei au participat și copiii de la un cor ce interpretează în limbaj mimico-gestual. Lansarea revistei a avut loc în prezența inspectorilor școlari și a fost coordonată de inspectoarea pentru învățământul special și special integrat, profesoara Aurora Lefter.
Un moment special a fost acela când trei fete și un băiat, de la Liceul Tehnologic ”Alexandru Ioan Cuza” din Panciu, au interpretat melodii de ispirație patriotică. Cei patru au ridicat în picioare publicul din sala IȘJ și cu vocile lor calde și curate au făcut ca toți să rezoneze cu emoția. ”La ceas aniversar, la 100 de ani de la Marea Unire, lecția istorică a trecutului ne reamintește de valorile autentice pe care spiritualitatea românească le-a cultivat fără întrerupere. Printre acestea se numără și iubirea de celălalt, aproapele și fratele nostru, un suflet de român, pentru care trebuie să ne unim forțele în a-l ajuta să se adapteze, să se integreze, să supraviețuiască cu demnitate, căci a fi altfel nu este un defect, este doar un alt mod de a trăi. Experiența acumulată în anii de activitate profesională la Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă ”Elena Doamna” și în calitate de inspector școlar pentru învățământul special și special integrat, mă îndreptățește să cred că înțeleg bine profilul elevului ”special” și orizontul de așteptare al dascălilor ce lucrează în acest domeniu. E o lume a dăruirii, a speranței, a bucuriei, în care victoriile mici oferă mari satisfacții, căci educația specială este o altfel de lumină, ce izvorăște din surse nebănuite, o ”mirabilă sămânță”, cum ar spune Lucian Blaga. Revista ”Orizonturi speciale”, a apărut, așadar, ca o consecință firească a nevoii de a ilustra, pentru noi, dascălii care lucrează în învățământul special, dar mai ales pentru lumea învățământului vrâncean și pentru părinții copiilor care își proiectează vise și construiesc destine, o altă ipostază a actului de predare-învățare, care presupune implicare, altruism, empatie, toleranță, profesionalism și chiar performanță. Beneficiarul acestui tip de educație specială devine, treptat, o personalitate adaptabilă la nevoile comunității, deschisă către lume și viață, recuperând dialogul cu sine și cu cei din jur. Nu sunt ușor de prezentat produsele muncii generate de colaborarea profesor-elev din învățământul special, dar ele există și ne-am gândit că trebuie așezate sub semnul normalității. Ne dorim ca revista ”Orizonturi speciale” să fie o mărturie a muncii de calitate desfășurate cu acești copii speciali, un îndemn la colaborare și, de ce nu, o motivație puternică în a crede că putem schimba în bine fața lumii, indiferent de locul pe care-l ocupăm în spațiul social și profesional, fiindcă Dumnezeu ne-a creat pe toți, fiecare într-un mod unic ca să ne completăm unul pe celălat”, a spus inspectoarea Aurora Lefter.
Inspectorul școlar general, profesorul Dorin Cristea a salutat apariția revistei. ”Misiunea unui învățământ de calitate este aceea de a oferi tuturor posibilitatea de a învăța în funcție de ritmul, capacitățile și nevoile de a se exprima conform trăsăturilor individuale de personalitate.(…) Această publicație va fi, cu siguranță, un ”nucleu” informațional, atât pentru profesorii din învățământul special și special integrat, cât și pentru partenerii lor educaționali. (…) Nu putem decât să încurajăm inițiativa de a ilustra legătura dintre educația incluzivă și principiul diversității umane, promovarea unui etos școlar care valorizează toți copiii și familiile lor, respectiv climatul de sprijin flexibil, ce oferă răspunsuri adecvate cerințelor individuale. Nu în ultimul rând, această revistă va favoriza accesul personalului didactic la o dezvoltare profesională, care să sprijine diversificarea practicilor incluzive și va demonstra necesitatea implicării comunității locale în dezvoltarea programelor educațioanle pentru toate categoriile de elevi din școală”, a spus acesta.
”(…). Acești copii au nevoie de respect! Trebuiesc respectați de toți cei din jur pentru a le insufla încredere în ei. Cadrelor didactice le-am mai spus și o repet: fiți apropiați de acești copii! Oferiți-le iubire, dragoste, atenție, puneți suflet în creșterea și dezvoltarea lor, pentru că de noi, de cadrele didactice, depinde felul cum ei se vor adapta în societate și ce vor deveni. Pe lângă calitățile obișnuite ale unui profesor, dragi colegi, aveți nevoie de ceva în plus. De suflet deschis spre a face bine și multă răbdare. E nevoie de putere din partea voastră pentru a putea face un copil să conștientizeze deficiența, să și-o accepte și să o depășească. E nevoie de voi pentru a o putea depăși, aducându-i în vizor calități pe care voi i le descoperiți. Ei au nevoie de voi, de noi ca instituție! Trebuie să îi sprijinim, să le fim alătiuri și să le oferim tot climatul necesar adaptării și evoluției lor. (…) Hai să fim cu toții uniți pentru buna dezvoltare, educație, creștere a acestor tineri cu deficiențe. Să fiți toți mai buni, mai înțelegători, mai mult respect pentru ei! Un copil cu cerințe speciale are nevoie de o viață specială, care de multe ori stă în mâna noastră, a oamenilor, a instituțiilor. Ei depind de noi și trebuie să îi ajutăm și să îi sprijinim”, este de părere inspectorul școlar general adjunct Aurel Șelaru.