Rata de vaccinare la copiii romi este de patru ori mai scăzută decât la restul populaţiei şi este nevoie de campanii pentru a ajunge la aceştia, a declarat, pentru AGERPRES, directorul UNICEF pentru Europa şi Asia Centrală, Afshan Khan. Ea a participat, marţi, la un eveniment organizat de UNICEF România, la Muzeul de Artă Recentă, pentru copii de la Şcoala Ferdinand nr. 64, cu ocazia Zilei Internaţionale a Drepturilor Copilului. „România a avut realizări importante în ultimii ani, dar încă vedem potrivit să ne exprimăm câteva îngrijorări”, a afirmat Khan. „Mai este de muncă pentru a asigura o imunizare mai bună pentru copii. La începutului anului am văzut acest lucru, cu epidemia de rujeolă”, a adăugat oficialul UNICEF.
Afshan Khan a vorbit despre eforturile făcute pentru ca fiecare copil să fie imunizat şi să aibă acces la un pachet minim de servicii medicale. „Vaccinarea la copiii romi este de patru ori mai scăzută decât la restul populaţiei. Este nevoie de mai multe campanii pentru a ajunge la aceşti copii”, a spus Khan. În opinia sa, acest lucru se întâmplă din cauza unor „bariere structurale”, cum ar fi calitatea serviciilor oferite de medicii din familie sau barierele de comunicare.
Ea s-a referit şi la accesul la educaţia de calitate şi ţinta ca toţi copiii să fie absolvenţi de gimnaziu. „Există oportunităţi pentru o abordare mai incluzivă şi pentru oferirea de servicii egale pentru toţi copiii, indiferent de etnie. Trebuie să ne asigurăm că romii sunt incluşi în mod egal, că stima lor de sine şi modul în care văd ei societatea face parte din discursul naţional. Cred că este un potenţial uriaş când vorbim de lideri din interiorul comunităţii rome, pentru a construi acea identitate pozitivă care le va permite copiilor romi să fie integraţi în toate şcolile, în mod egal, şi să nu mai existe rata de abandon şcolar pe care am văzut-o”, a punctat Afshan Khan.
Potrivit oficialului UNICEF, rata abandonului şcolar este îngrijorătoare la nivelul întregii populaţii de tineri între 15 şi 17 ani, dar în ceea ce priveşte elevii romi această cifra este dublă. „Una din ţintele majore ale UNICEF este ca toţi copiii să termine gimnaziul”, a spus ea. Motivele abandonului şcolar sunt diverse, a detaliat Khan, fie un copil trebuie să muncească sau să ajute în casă, în loc să meargă la şcoală, până la profesori care discriminează elevi. „În fiecare societate, istoria are un rol complex, discriminarea are un rol complex, tradiţia joacă un rol complex, sărăcia joacă un rol complex. (…) Şcolile care nu oferă educaţie de calitate, profesori care discriminează şi acestea sunt subiecte care trebuie abordate”, a evidenţiat oficialul UNICEF.
Khan a vorbit şi despre nevoia de a include copiii în procesul de decizie. „Sperăm că Guvernul României va folosi Preşedinţia Consiliului UE pentru a prezenta şi viziunea copiilor în viitor”, a subliniat ea. Şcoala Ferdinand nr. 64 este inclusă în programul UNICEF „Hai la şcoală!” ce îşi propune să combată abandonul şcolar. Potrivit reprezentanţilor organizaţiei, printre elevii şcolii se numără copii romi, din familii monoparentale sau care au părinţii plecaţi la muncă în străinătate.