Mai multe unități de învățământ din Vrancean au fost evaluate de Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP) în această perioadă, iar altele urmează să fie evaluate în perioada următoare. Inspectorii ARACIP au efectuat o evaluare detaliată a tuturor aspectelor procesului de învățământ și a condițiilor asigurate pentru elevi și cadre didactice.
ARACIP a verificat nu mai puțin de 43 de indicatori pentru procesul instructiv – educativ. Evaluarea ARACIP este o recunoaștere la nivel național și urmărește modul în care decurge procesul de învățământ în unitatea verificată. Inspectorii controlează, printre altele, dotările, documentele cadrelor didactice, asistă la ore, chestionează elevii, părinții și cadrele didactice cu privire la mai multe aspecte care vizează calitatea actului educațional sau al securității celor care pășesc zilnic pragul școlii. Concret, inspectorii ARACIP, verifică Rapoartele Anuale de Evaluare Internă (RAEI) pe care școlile le realizează în fiecare an, prin Comisia de Evaluare și Asigurare a Calității (CEAC). Verifică documentele și mai ales dovezile care stau în spatele acordării unor calificative.
Dintre școlile evaluate până acum, Colegiul Național Alexandru Ioan Cuza stă cel mai bine la capitolul ”calitate”. Prestigioasa instituție de învățământ a fost evaluată cu 6 calificative de ”excelent” din 43 de indicatori verificați, restul fiind de ”foarte bine”. Calificativele sunt meritorii, având în vedere că în urmă cu 3 ani întrunea condițiile doar pentru 3 calificative de ”excelent”. ”Vreau să le mulțumesc în primul rând colegilor fiindcă s-au situat la acest nivel, pentru că fără colaborarea și fără implicarea lor nu s-ar fi putut obține aceste niveluri de calitate pe care le-au constatat și cei doi reprezentanți ai ARACIP. Ei au analizat raportul de verificare internă, pe care îl face comisia pentru asigurarea calității din școală. În fiecare an, această comisie face un raport amănunțit, care este și public, vis-a vis de nivelurile de calitate ale descriptorilor pe care le stabilește metodologia de evaluare a calității în învățământul preuniversitar. Acum s-a verificat raportul din anul școlar 2017-2018 și s-a constatat că evaluarea internă a fost una corectă, prin urmare au acordat și dumnealor 6 de excelent și restul de foarte bine, din cei 43 de indicatori evaluați. Comisia de evaluare a calității din școală a fost la înălțime pentru că a fost foarte atentă cu modul în care a acordat calificative, a fost foarte obiectivă și a acordat calificative doar cu dovezi în spate. Pentru aceste calificative de excelent a trebuit să prezentăm dovezi care să arate că acești descriptori pe care noi ni i-am propus au fost atinși. Le mulțumesc, totodată, și copiilor, pentru că au fost foarte prompți în a răspunde solicitărilor colegilor, pentru că pentru în acele calificative de excelent au fost și descriptori care s-au raportat la rezultatele elevilor, curriculare și extracurriculare. Un rol important în obținerea rezultatelor foarte bune și excelente se datorează și personalului didactic auxiliar și nedidactic. Le mulțumesc tuturor, de asemenea și părinților, care întotdeauna au răspuns pozitiv implicându-se în proiectele colegiului”, a declarat, pentru Monitorul de Vrancea, Daniela Sîrghie, directoarea Colegiului Cuza.
Altă instituție de învățământ evaluată a fost Colegiul Economic Mihail Kogălniceanu din Focșani, care a obținut 42 de calificative de ”foarte bine” și un calificativ de ”excelent”. ”A fost o experiență nouă pentru noi și pentru colegii care sunt în comisia de evaluare a calității. Am fost o echipă și suntem mândri de rezultatele obținute. Părinții și elevii au răspuns invitației reprezentanților ARACIP și au venit în număr foarte mare pentru a se pronunța asupra unor aspecte legate de școală. Chiar ni s-a spus că părinții își simt copiii în siguranță în unitatea noastră. Este de subliniat faptul că am fost cu toții o echipă, părinți, profesori, personal didactic și nedidactic. Excelentul s-a datorat colegilor care de ani de zile implică școala în tot felul de proiecte internaționale”, ne-a spus profesoara Gabriela Bocsok, directoarea Colegiului Economic.
De la începutul anului școlar au fost evaluate Colegiul Economic Mihail Kogălniceanu și Colegiul Național Alexandru Ioan Cuza, amblele din Focșani, Școala Gimnazială Milcovul, Școala Gimnazială Movilița, Școala Gimnazială Negrilești, Școala Gimnazială Obrejița, Școala Gimnazială Păunești, Școala Gimnazială Păulești, Școala Gimnazială Spulber, Școala Gimnazială Soveja, Școala Gimnazială Suraia și Liceul Teoretic Duiliu Zamfirescu Odobești. Trebuie spus că au mai rămas de evaluat unitățile de învățământ din Păunești, Spulber și Soveja.
Costurile unei evaluări ARACIP se ridică la câteva mii de lei, dar acum au fost suportate printr-un proiect al Ministerului Educației Naționale, care urmărește, astfel, calitatea actului învățământului preuniversitar.