GALERIE FOTO: Modele de bune practici pentru integrarea copiilor cu cerinţe speciale, discutate la Focșani de specialiști din șase țări europene

0
469

Centrul Şcolar pentru Educaţie Incluzivă (CSEI) Elena Doamna Focşani este gazda a celei de-a şasea mobilităţi transnaţionale din cadrul Proiectului Erasmus + „Cap sur l’école inclusive en Europe“, la care participă 24 de reprezentanţi ai partenerilor din şase ţări europene: Franţa, Belgia, Portugalia, Grecia, Polonia şi Italia, precum şi invitaţi din domeniul educaţiei incluzive din România.

Deschiderea lucrărilor a avut loc ieri, în sala mare a Inspectoratului Școlar Județean (IȘJ) în prezența oaspeților străini, a autorităților locale și județene, a reprezentantului MEN, inspector general prof. dr. Liana Maria Mitran, precum și a colegilor din învățământul special vrâncean și a inspectorilor școlari vrânceni. Evenimentul a început într-un mod cald și artistic. Copiii de la Corul parohiei Irești au interpretat imnul de stat, apoi câteva melodii patriotice în ton cu sărbătorirea Centenarului Mari Uniri. ”Vă urăm bun venit în județul nostru, în țara noastră și sper să vă bucurați de locurile noastre pline de istorie și încărcătură emoțională. Sper să vă simțiți bine. Mulțumesc tuturor partenerilor educaționali care sunteți alături de noi, mai ales doamnei inspectoare din Minister, domnului vicepreședinte al Consiliului Județean Ionel Cel Mare, viceprimarului Ionuț Mersoiu. Primăria Focșani este mereu alături de noi. Această conferință are un titlu generos care merită interes”, a spus inspectorul școlar general Dorin Cristea.

Și inspectorul școlar general adjunct Aurel Șelaru a urat bun venit delegațiilor străine. ”Vrancea este un județ încărcat de istorie și tradiții. Este o bucurie că, astăzi, IȘJ Vrancea găzduiește această conferință internațională cu parteneri dragi inimii noastre. Și dacă spunem persoane speciale, vreau să le mulțumesc colegilor mei care lucrează în învățământul special și, așa cum spus-o de fiecare dată, lucrurile pleacă din suflet către acei copii speciali din județ. Așa cum spunea și domnul inspector școlar general, avem alături tot timpul autoritățile locale și fac o trecere în revistă foarte scurtă: Consiliul Județean Vrancea prin domnul președinte și domnii vicepreședinți, Primăria Municipiului Focșani prin domnul primar Cristi Valentin Misăilă și domnii viceprimari și, de asemenea, toți ceilalți domni primari din județul Vrancea. Mulțumim doamnei inspector general din Ministerul Educației că este alături de noi și îi transmitem gândurile noastre bune și toată deschiderea pe care o putem avea. Dragi prieteni prezenți la Focșani, parteneri ai acestui proiect, vă invit să vedeți Vrancea în această perioadă de toamnă Vrancea, este frumoasă așa cum nu prea am văzut-o! Mulțumesc tare frumos, să fim sănătoși și să ne vedem la următoarea activitate”, a spus Șelaru.

Cum în țara noastră, învățământul special este subordonat Consiliului Județean, vicepreședintele instituției, Ionel Cel Mare, le-a vorbit tuturor celor prezenți despre frumusețea și ospitalitatea poporului nostru pentru a se convinge că noi suntem așa cum ne văd aici, nu la televizor. ”În calitate de vicepreședinte al Consiliului Județean Vrancea, instituție care răspunde de învățământul special, mă bucur că sunteți azi aici și îmi amintesc cu plăcere de începuturile mele când am fost învățător, nu în învățământul special, ci în cel de masă, și mă emoționez de fiecare dată. Este o onoare pentru noi să vă avem oaspeți în Focșani pentru că Țara Vrancei este un loc deosebit și vă doresc să vedeți și ce înseamnă istoria României, dar și frumusețile peisagistice. Așa că, din partea Consiliului Județean vă spun încă o dată «Bun venit în Vrancea, ședere plăcută». Cred că după ce veți pleca în țările dumneavoastră o să le povestiți și colegilor ce ați văzut aici și o să îi determinați să vină și ei pentru că România este o țară ospitalieră, cu oameni destoinici, care știu ce înseamnă să fii gazdă. Vă așteptăm ori de câte ori vreți. În ceea ce privește munca dumneavoastră în învățământul special, știu că este una dificilă, știu că munciți din inimă pentru acești copii, pe care Dumnezeu i-a vrut altfel. Aș vrea să îmi exprim toată admirația și să vă spun că dumneavoastră înșivă sunteți niște oameni speciali! Vă mulțumesc pentru ceea ce faceți și vă doresc succes în continuare”, a transmis Ionel Cel Mare.

 

Modele de bune practici care pot schimba viața persoanelor cu dizabilități

Potrivit celor prezentate de inspectoarea de specialitate Aurora Lefter,  obiectivul major al proiectului, iniţiat de APAJH Franţa, este punerea la dispoziţia profesorilor şi a întregului personalul din şcoli a unor instrumente pedagogice la nivel european, în 7 limbi, precum şi modele de bune practici pentru integrarea cu succes în învăţământul de masă şi în societate a copiilor cu cerinţe educative speciale. Acesta este primul şi singurul program din Europa care are un accent tematic asupra integrării şi incluziunii copiilor cu CES, care trebuie să fie principiul director al sistemelor noastre educaţionale, reunind laolaltă asociaţii care lucrează în domeniul handicapului, organisme de formare a profesorilor și instituţii şcolare.

Ieri, cei prezenți la conferință au abordat aspecte ale integrării şi incluziunii copiilor cu cerinţe educaţionale speciale în învăţământul de masă, prin oferirea unor servicii de sprijin individualizat în învăţare, acceptarea diversităţii ca pe o bogăţie a grupului, asigurarea unui climat afectiv-motivaţional în sala de clasă, dar şi aspecte legate de necesitatea formării cadrelor didactice pe componenta dezvoltării practicilor incluzive. ”Am convingerea că toate conceptele și bunele practici prezentate în cadrul conferinței de astăzi (ieri-n.r.) pot schimba viața persoanelor cu dizabilități, dacă acestea devin reale în fiecare zi și le dăm viață cu empatie constructivă, cu respect pentru fiecare persoană, oricât de diferită ar fi, cu conștiința lucrului bine făcut, pentru că incluziunea înseamnă disponibilitatea fiecărui om de a fi împreună cu celălalt în orice condiții, mai ales când celălalt este singur. Îmi doresc ca experiența acestei zile să își facă loc în timpul vieții noastre pe care îl trăim împreună cu persoanele cu dizabilități, acasă, la școală, în familie, pe stradă, în momente de bucurie și în momente de tristețe, în situații de criză și în situații favorabile și să devină un pretext de sărbătoare profesională, o experiență împărtășită și în, același timp, o experiență incluzivă a fiecăruia dintre noi”, a transmis la finalul conferinței inspectoarea Aurora Lefter, care este coordonatoarea proiectului.

Echipa proiectului Erasmus este formată din inspectorul şcolar Aurora Lefter, directoarea CSEI Elena Ioana Cherciu, directoarea adjunctă a unității de învățământ Petronela Bernovici şi profesoara Daniela Ionescu, care au prezentat în cadrul reuniunii transnaţionale aspecte teoretice şi practice privind modele de incluziune în România. În acest sens, sunt organizate vizite de studiu la CSEI Elena Doamna Focşani, la Centrul de zi Dănuţ din comuna Broşteni şi la Şcoala Gimnazială nr. 3 Focşani, urmate de dezbateri şi concluzii. Vor fi şi sesiuni de lucru, unde vor fi prezentate modulele de formare realizate de fiecare partener din proiect, urmate de validarea acestora în vederea creării unor instrumente pedagogice care să confere încredere profesorilor că oferă şanse egale, la nivel european, în vederea unei educaţii de calitate pentru copiii cu dizabilităţi.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here