Profesoara de biologie Alina Dragomir, de la Școala Generală ”Ion Câmpineanu” din Câmpineanca, va reprezenta România la o conferință de proiecte, ce va avea loc în Taiwan. Profesoara va reprezenta țara noastră în cadrul programului educațional ”Change Arhitects” AllGrow Romania.
Programul își propune să ofere copiilor un cadru în care ei devin agenți de schimbare, prin antreprenoriat social și implicare comunitară. Este un program educațional importat din SUA și implementat de cei de la All Graw. Este un proiect care se derulează în patru etape. Astfel, prima etapă reprezintă identificarea de către copii a unei probleme din comunitate, pe care trebuie să încerce ulterior să o rezolve. A doua etapă se numește ”imaginează și include”, ceea ce presupune ca elevii să găsească soluții pentru problema sau problemele identificate în prima etapă. Urmează apoi etapa în care proiectul se implementează, ca mai apoi elevii participanți să își împărtășească ideile cu ceilalți din comunitate.
Prin aceste proiecte, se urmărește ca fiecare copil să devină agent al schimbării, să nu fie pur și simplu observator la problemele din jurul lui, să ia frâiele în mână și să producă toate schimbările pe care și le dorește în comunitate. Copiii se vor a fi, în acest tip de proiect, mici antreprenori sau altfel spus viitori adulți responsabili. A fost inițial o jurizare a proiectelor din toată țară, dar au rămas în finală 2-3 la nivel național. ”Acum nu s-a votat neapărat proiectul cât reprezentantul profesorilor coordonatori, care să meargă la această conferință a educatorilor din toată lumea. Pentru reprezentant erau trei criterii de selecție, unul de interviu, pentru că au venit în școală cei de la proiect și am stat de vorbă, au vorbit și cu copiii și au văzut ce s-a făcut în cadrul proiectului, apoi a fost votul publicului, care a contat și el în proporție de 33%, și ultimul criteriu de selecție a fost un vot al unui juriu pentru proiect, deci proiectul a fost 33% din votul final”, a spus, pentru Monitorul de Vrancea, tânăra profesoară.
Alina Dragomir ne-a mai spus că pleacă în Taiwan cu dorința de a cunoaște și alte modalități de implicare ale diverselor comunități, care vor fi prezente la această conferință. ”Gândul meu este să aflu cât mai multe despre metodele folosite de cei din străinătate. Din câte am înțeles, vor fi prezentate mai multe proiecte, din mai multe țări, și vor veni țări alături de echipele cu care au implementat și sunt foarte curioasă să văd alte țări ce proiecte au, ce idei inovatoare au inventat. Vreau să împrumut, să fur un pic din meseria lor”, spune profesoara.
Cazarea și transportul profesoarei Dragomir în Taiwan sunt decontate de finanțatorii proiectului.
Sală de lectură în școala din Câmpineanca
Proiectul celor din Câmpineanca a fost realizat pornind de la metodologia dezvoltată de Design for Change, care vizează parcurgerea a patru pași: simte, imaginează, acționează și comunică. Prin intermediul acestor pași, școlarii au identificat oportunitățile de schimbare, au propus soluții, au aplicat soluțiile propuse, au urmărit impactul acestora în comunitate și au acționat, pentru ca la final să se bucure cu toții de o bibliotecă și o sală de lectură funcțională, chiar la ei în școală.
”Proiectul nostru inițial a fost diferit de cel final. Mai întâi elevii (clasa a 6-a) a ales să rezolve problema vandalizării parcurilor din localitatea lor, Câmpineanca. Ei au ales unul dintre parcuri și, nerăbdători să vadă parcurile îngrijite, au trecut repede la treabă. S-au mobilizat singuri și m-au anunțat, fiind profesor coordonator, că s-au dus deja în parc și s-au apucat de treabă, fără să stabilim toate etapele de lucru. Am apreciat inițiativa lor și i-am încurajat să aibă răbdare să prezinte ideea lor mai întâi primăriei, care gestionează parcul. Plini de entuziasm, copiii au început să curețe parcul, căutau un adult să-i ajute cu tunsul ierbii și se gândeam să strângă donații materiale și financiare de la toți din comunitate, implicându-i astfel și convingându-i totodată să protejeze parcul. Ei au considerat că oamenii nu vor mai vandaliza parcul dacă și ei au o contribuție la amenajarea lui. Ceea ce s-a întâmplat ulterior a pus punct inițiativei copiilor, primăria intervenind cu tunsul ierbii, preluând astfel responsabilitatea copiilor. Puțin nemulțumiți că li s-a „furat” ideea, i-a liniștit faptul că ei, mici omuleți în devenire, au deschis ochii autorităților, care le-a luat exemplu și s-au mobilizat să rezolve problema. Și acum să vă prezint planul B. Evident, după prima inițiativă, micuții nu au cedat și au trecut la rezolvarea altei probleme: lipsa unui spațiu special în școală pentru lectură. Echipa proiectului a prezentat ideea lor cu încântare și altor clase, care i-au susținut și au considerat-o o necesitate pentru ei. Ei s-au gândit care este cel mai potrivit spațiu din școală pentru asta, cum ar putea să-l amenajeze, cum ar putea face funcțională pe termen lung ideea lor, apoi au pus planul pe hârtie și l-au prezentat doamnei directoare. Doamna a fost deschisă la inițiativa copiilor și a pus la dispoziția lor vechea bibliotecă, nefuncțională, în care s-au depozitat diverse bunuri ale școlii. Câțiva desemnați din echipă au verificat spațiul, au filmat încăperea și au încărcat-o pe grupul de facebook, unde au stabilit următoarele detalii. Ei au identificat resursele existente deja în sală, rafturile cu cărți, care le sunt utile în etapa următoare și nevoile pentru a fi o sală funcțională. Au petrecut o după-amiază amenajând spațiul, mutând lucrurile depozitate acolo, făcând curățenie, grupând cărțile pe categorii. Totul a ieșit foarte bine și erau gata de inaugurare. Au stabilit programul de lucru/ deschidere a sălii de lectură – de luni până joi și orele, responsabilii cu funcționarea ei (câte 2 elevi din clasă/ zi), au pregătit un regulament al sălii pe care l-au afișat pe perete și un anunț pe care l-au pus la intrarea elevilor prin care anunțau marele eveniment: inaugurarea sălii de lectură. La eveniment au venit copii din școală de la toate clasele, care au avut curiozitatea să afle despre ce e vorba. Sala funcționează datorită lor, iar pauzele sunt așteptate cu nerăbdare pentru a se întoarce la cărțile neterminate ce-i așteaptă în sala de lectură. Copiii sunt încântați de realizarea lor și au prins elan, încât planifică deja alte schimbări pe care vor să le producă. Elevii și-au asumat responsabilitatea funcționării sălii de lectură pe perioadă nelimitată în timpul cursurilor școlare și au primit aprobare pentru acest lucru de la conducerea școlii”, spune profesoara Alina Dragomir, coordonatoarea proiectului.
Proiectul a fost realizat la finalul anului școlar trecut, iar sala de lectură este deschisă în continuare. Dincolo de un proiect câștigat, dincolo o sală de lectură, trebuie văzute primele beneficii pentru copiii implicați, cum ar fi oportunitatea lor de a fi activi în comunitate, de a-și dezvolta și pune în aplicare competențe și abilități practice, precum munca în echipă, o comunicare mai bună, creativitate și, poate cel mai important, dorința și avântul de a produce ei înșiși schimbări care să contribuie la performanțele lor școlare, în acest caz.