Un nou an școlar începe astăzi pentru 50.300 de elevi și preșcolari vrânceni din toate ciclurile de învățământ. Emoțiile primei zile de școală își pun amprenta pentru totdeauna pe fiecare copil în parte. Dacă unii pășesc pentru prima dată la școală, alții se reîntâlnesc cu colegii și povestesc cât de scurtă a fost vacanța mare și cum și-au petrecut-o. Reîntâlnirea cu colegii și cu educatoarea, învățătoarea, profesorii sunt momente festive, motiv pentru care dascălii au început școala la 1 septembrie și s-au asigurat că prima zi de școală va fi una deosebită. Potrivit informațiilor furnizate de inspectorul școlar general adjunct, profesorul Aurel Șelaru, toate școlile din Vrancea sunt pregătite să își primească elevii în condiții normale, chiar dacă în unele situații mai este nevoie de diverse avize de funcționare, acestea neperturbând însă activitatea didactică. ”Prima zi de școală este una specială pentru copii și pentru dascăli deopotrivă. Tuturor le doresc să aibă parte de multe realizări în acest nou an școlar, elevilor le urez mult succes, să își asculte profesorii și părinții pentru că sunt primii care le vor binele. Colegilor profesori le doresc putere de muncă și să nu uite vreo clipă că meseria de dascăl nu este una oarecare ci o vocație. Profesor înseamnă har și dăruire pentru modelarea destinelor copiilor”,a spus pentru Monitorul de Vrancea, inspectorul general adjunct Aurel Șelaru.
Indiferent de dotările pe care le au, toate școlile au fost igienizate și sunt pregătite pentru a-și primi elevii. Potrivit unui raport al Inspectoratului Școlar Județean (IȘJ), întocmit în luna august, la nivelul județului Vrancea sunt înregistrate 473 de unități școlare, din care 122 cu personalitate juridică și 351 de unități arondate sau structuri. Dintre acestea, sunt 220 unități școlare cu autorizație sanitară de funcționare, din care 102 cu personalitate juridică și 118 unități arondate. La nivelul județului sunt 244 de unități de nivel preșcolar, 87 unități de nivel primar, 114 de nivel gimnazial, 21 de nivel liceal și patru de nivel postliceal. La învățământul special există o unitate de nivel liceal și două cu nivel profesional.
În ultimii ani, au fost tot mai multe școli care au primit autorizații sanitare și ca urmare a programului național de investiții în reabilitarea școlilor și grădinițelor astfel încât să ajungă la standarde care să permită autorizarea. Cele mai multe unități școlare și mai ales structuri ale acestora nu au primit autorizație sanitară din cauza faptului că toaletele sunt în afara clădirii în care funcționează școala sau grădinița.
Echipe mixte, formate din reprezentanți ai Inspectoratului Școlar Județean, Inspectoratului de Poliție Județean, Inspectoratului pentru Situații de Urgență, Direcției de Sănătate Publică, coordonate de inspectorul școlar general, au mers prin unitățile de învățământ din județ și au verificat condițiile igienico sanitare, modul în care se va efectua evaluarea stării de sănătate a preșcolarilor și elevilor la începutul anului școlar, dar și cum este asigurată protecția unităților de învățământ.
34 de săptămâni de școală și mai multe vacanțe
Anul școlar 2018-2019 se întinde pe perioada a 34 de săptămâni, iar pentru anii terminali pe durata a 32 de săptămâni.Astfel, începând de astăzi, timp de 168 de zile lucrătoare, elevii vor fi în bănci. Primul semestru va cuprinde 18 săptămâni, din 10 septembrie, până în 2 februarie. Vacanța de iarnă este programată, la fel ca și anul trecut, în intervalul 22 decembrie – 13 ianuarie. Vacanța intersemestrială este programată în săptămâna 2-10 februarie. Trebuie spus că, suplimentar, clasele din învăţământul primar şi grupele din învăţământul preşcolar beneficiază de vacanţă în săptămâna 27 octombrie – 4 noiembrie 2018. Semestrul al doilea are 16 săptămâni și durează din 10 februarie până pe 15 iunie.Pentru clasele terminale din învăţământul liceal, anul şcolar se încheie în data de 31 mai 2019, iar pentru clasa a VIII-a, în data de 7 iunie 2019.
Programul naţional ”Şcoala altfel” are o durată de 5 zile consecutive lucrătoare în timpul anului şcolar şi poate fi derulat în perioada 1 octombrie 2018 – 31 mai 2019, pe baza unei planificări ce rămâne la decizia şcolilor. Desfăşurarea programului ”Şcoala altfel” nu coincide cu perioada alocată susţinerii tezelor semestriale. Acestea vor avea loc, de regulă, la finalul semestrelor, după parcurgerea programei şcolare, cu cel puţin trei săptămâni înainte de finalul semestrului. Etapele naţionale ale olimpiadelor şcolare se vor organiza, în general, în perioada vacanţei de primăvară, potrivit unui calendar specific. Elevii și profesorii vor mai beneficia de câteva zile libere pe parcursul anului școlar, cum ar fi 30 noiembrie,(vineri), 24 ianuarie (joi), 1 mai (miercuri) a doua zi de Rusalii sau de Ziua Copilului.
Noutăți în anul școlar 2018-2019
Cea mai mare noutate pentru anul școlar 2018-2019 este revenirea programării competențelor lingvistice și digitale din cadrul examenului național de Bacalaureat. Astfel, prima sesiune a examenului de bacalaureat va începe pe 3 iunie cu proba de evaluare a competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba română (proba A). Proba va continua în data de 4 iunie şi va fi urmată de evaluarea competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă (5 – 6 iunie). În zilele de 7, 10 şi 11 iunie este programată evaluarea competenţelor digitale (proba D), iar în 12 – 13 iunie se vor evalua competenţele lingvistice într-o limbă de circulaţie internaţională (proba C). Candidaţii de altă confesiune decât cea ortodoxă, care sărbătoresc Rusaliile în data de 10 iunie, pot fi programaţi pentru susţinerea probei D în zilele de 7 şi 11 iunie. Probele scrise încep pe 1 iulie.
Drepturi și responsabilități ale elevilor
Potrivit legislației în vigoare, atât elevii cât și cadrele didactice au o serie de drepturi și de obligații pentru buna desfășurare a actului educativ. Astfel, din februarie 2018, folosirea telefonului mobil în timpul orei e interzisă în cazul elevilor, iar profesorii nu pot fi înregistrați în timpul cursurilor. Potrivit Statutului elevului, calitatea de elev se dobândește prin înscrierea în învățământul preuniversitar și se păstrează până la încheierea studiilor din învățământul secundar superior liceal, profesional, respectiv terțiar non-universitar. Elevii pot cere, în cadrul unităților de învățământ, să le fie recunoscut dreptul la respectarea imaginii, demnității și personalității proprii, precum și la protecția datelor personale. În consecință, sancționarea elevilor sub forma mustrării în față colectivului clasei este o practică interzisă expres prin statut. De asemenea, dreptul la protest este recunoscut și elevilor. Singura condiție impusă de statut este ca organizarea și desfășurarea protestelor elevilor să nu stânjenească desfășurarea cursurilor. Continuând în spiritul constituțional, statutul prevede, de asemenea, că accesul la educație trebuie să fie gratuit și garantat, în mod nediscriminatoriu. Procesul educativ trebuie să se desfășoare în condiții de siguranță și igienă, în toate unitățile de învățământ din oraș sau de la țara. Elevii beneficiază și de reduceri: 50% pentru transportul local în comun și cel național, 75% la muzeu, teatru, operă și film. De asemenea, elevii care provin din grupuri socio-economice dezavantajate au dreptul la „Bani de liceu”, iar cei din învățământul profesional, la bursă profesională. Sancțiunile ce pot fi aplicate elevului sunt: observația individuală, mustrarea scrisă, retragerea temporară ori definitivă a bursei de care beneficiază, mutarea disciplinară la o clasă paralelă din aceeași unitate de educație, preavizul de exmatriculare și, în final, exmatricularea. Totodată, elevii care nu frecventează cursurile sunt sancționați cu scăderea notei la purtare. Astfel, la fiecare zece absențe nejustificate pe semestru, din totalul orelor de studiu, sau la 10% absențe nejustificate, din numărul de ore pe semestru la o disciplină sau modul, este scăzută notă la purtare cu câte un punct. Este important de știut faptul că absența ca mijloc de sancționare a elevului este strict interzisă prin statut.
Și profesorii au drepturi și obligații
Drepturi și obligații au și cadrele didactice. Acestea sunt prevăzute, în principal, în Legea educației naționale nr. 1/2011, în Ordinul MENCS nr. 5079/2016 privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar, precum și în contractul individual de muncă și în contractele colective aplicabile. Astfel, în timpul orelor de curs, cadrele didactice au dreptul de a nu fi deranjate de nicio autoritate școlară sau publică, cu excepțiile prevăzute de lege. Tot în spiritul dreptului la securitate al profesorului, acesta are dreptul de a nu fi înregistrat audio și/sau video în timpul activității didactice. Cu atât mai puțin, multiplicarea unor înregistrări nu este permisă fără acordul profesorului, chiar dacă a existat consimțământul pentru înregistrare. Pe lângă obligația principală de instruire și educație, cadrele didactice trebuie să vegheze asupra siguranței elevilor pe tot parcursul activităților școlare și extrașcolare. Ele nu pot aplica pedepse corporale și nu pot agresa verbal, fizic sau emoțional elevii. Calitatea prestației didactice și evaluările de la clasă trebuie să rămână independente de orice tip de avantaje primite în aceste scopuri. În plus, profesorii au, de asemenea, și obligația de sesizare a instituțiilor de asistență socială/educațională specializată și de protecția copilului în legătură cu orice încălcări ale drepturilor copilului/elevului de care află.
Cei care ocupă posturi în afară localității de domiciliu au posibilitatea să ceară decontarea cheltuielilor de transport. De asemenea, pot beneficia de fonduri extrabugetare sau de sponsorizări pentru a participa la manifestări științifice organizate în străinătate. Pentru profesori, legea prevede un concediu anual cu plată de 62 de zile, numai în perioada vacanțelor școlare. În plus, cei care redactează teza de doctorat sau lucrări în interesul învățământului, pe bază de contract de cercetare ori de editare, au dreptul la șase luni concediu plătit, o singură dată, însă numai cu aprobarea consiliului de administrație al școlii. În vederea continuării studiilor/specializării, profesorii pot beneficia de concediu fără plată pe o perioadă de maximum trei ani într-un interval de șapte ani. Trebuie cunoscut și faptul că personalul didactic răspunde disciplinar pentru încălcarea cu vinovăție a îndatoririlor ce îi revin potrivit CIM, precum și pentru încălcarea normelor de comportare care dăunează interesului învățământului și prestigiului unității/instituției, conform prevederilor Legii nr. 1/2011. Sancțiunile disciplinare prevăzute de lege sunt: observația scrisă, avertismentul, diminuarea salariului de bază, suspendarea, pe o perioadă de trei ani, a dreptului de înscriere la un concurs pentru ocuparea unei funcții didactice, de conducere, de îndrumare sau de control, destituirea din funcția de conducere, de îndrumare sau de control și, în final, desfacerea disciplinară a CIM.