Ediția: Vineri 27 Decembrie 2024. Nr 6786
Ediția: Vineri 27 Decembrie 2024. Nr 6786

VIDEO: „Alo, pompierii SMURD, spuneți, vă rog, ce urgență aveți!”. REPORTAJ la 112

Plutonier adjutant Nicolae Băjenaru și plutonier major Bogdan Puțaru, din cadrul Inspectoratului Pentru Situații de Urgență „Anghel Saligny” (ISU) al județului Vrancea, răspund de zece ani la apelurile 112, ce sunt direcționate Dispeceratului integrat al ISU și Serviciului de Ambulanță Județean (SAJ) Vrancea. Poate mulți dintre dumneavoastră ați auzit vocile calde și liniștitoare ale celor doi pompieri, dar v-ați întrebat vreodată cum arată și ce simt oamenii de la celălalt capăt al firului?

Cu o experiență de zece ani în spate, plutonier adjutant Nicolae Băjenaru și  plutonier major Bogdan Puțaru își trădează cu greu emoțiile, atunci când primesc un apel ce le aduce la cunoștință o situație gravă și când aud vocea disperată a cuiva care le cere ajutorul. Chiar dacă de multe ori emoția și mila le invadează sufletele, dispecerii acționează la secundă și, în timp ce încă stau de vorbă cu tine și-ți pun diferite întrebări, salvarea sau pompierii au plecat deja spre locul indicat. De multe ori le sare inima din piept, când cel care sună la 112 indică o adresă la care au rude, prieteni sau cunoștințe. „Nu suntem roboți. Nu preluăm apelul, trimitem echipajul și nu simțim nimic. Nu! Dar trebuie să ne păstrăm calmul, să acționăm rapid, să culegem informații care să ajungă la colegii care intervin, la structurile noastre și la dumnevoastră presa”, ne-a spus plutonier adjutant Nicolae Băjenaru.

La nivelul ISU Vrancea, începând din anul 2011 funcționează dispeceratul comun pentru situații de urgență, care integrează dispeceratele ISU și ale SAJ Vrancea. Acesta este al cincelea dispecerat integrat între ISU și SAJ din țară, iar reunirea sistemului de urgență a fost realizată cu scopul creșterii vitezei de reacție la intervenții și în situații complexe.

Plutonier adjutant Nicolae Băjenaru și plutonier major Bogdan Puțaru sunt cei mai vechi dispeceri din cadrul ISU Vrancea și s-au confruntat de-a lungul timpului cu tot felul de situații, cărora au fost nevoiți să învețe cum să le facă față. Cei doi dispeceri ne-au povestit că primesc apeluri unul după altul și se întâmplă să nu se poată ridica de pe scaune câte cinci, șase ore, pe perioada fenomenelor meteorologice extreme. Speriați de ninsorile abundente sau de precipitațiile care ameniță să le inunde casele, oamenii de peste tot din județ sună la 112 și cheamă pompierii. „La inundații toată lumea sună. De multe ori cei care ne sună fac situația să pară mult mai gravă decât este în realitate. Spre exemplu, nici nu e apă în casă, poate doar în curte câțiva cm, dar omul vrea să-i trimitem pompierii acolo. Pe timpul fenomenelor meteo extreme primim cele mai multe apeluri. Anul trecut, când au fost inundațiile, am stat de la ora 15:00 până la ora 21:00, nu am putut să ne mișcăm, am stat aici amândoi. Aveam apeluri la secundă, unul după altul”, ne-a povestit plutonier major Bogdan Puțaru.

Tura unui dispecer 112 este de 24 de ore. Poate părea prea mult timp pentru un om, să-și păstreze luciditatea și atenția nealterate de oboselă. Am aflat însă de la cei doi că în timp te obișnuiești și nu ți se mai pare chiar atât de obositor.  Plutonier adjutant Nicolae Băjenaru ne-a mărturisit că teama sa cea mai mare este de a nu fi înțeles adresa corect.

În ziua în care am vizitat dispeceratul comun de la ISU Vrancea, cei doi dispeceri își începuseră tura de câteva ore și primiseră deja apelul disperat al unei femei, care anunța un incendiu. De fapt, era vorba, din fericire, doar despre o acțiune de dezinsecție. Nu sunt puține apelurile de genul acesta pe care le primesc dispecerii 112. „În jurul orei 11:00, un apel din orașul Panciu. O doamnă ne-a sunat, foarte panicată, că iese fum de pe casa scării. Cu greu am reușit să obținem câteva informații de la dânsa și până la urmă s-a dovedit că era vorba despre o acțiune de dezinsecție. Între timp a apărut fișa de caz, am trimis-o colegilor de la Panciu, să fie și dumnealor în ascultare și până la urmă s-a dovedit că apelul nu este o urgență”, a povestit plutonier adjutant Nicolae Băjenaru. Dispecerii au în față mai multe monitoare, la care trebuie să fie în permanență atenți și să lucreze, fie pentru a nota date, coordonate, fie pentru a comunica cu echipajele din teren.

Apelantul poate fi localizat cu aproximație

Tehnologia pe care o au la dispoziție permite localizarea cu aproximație a apelantului. Localizarea pe care o văd dispecerii este însă destul de largă, de aceea e important ca persoana care sună să dea cât mai multe indicii. „Prin resursele noastre putem să urmărim echipajele în timp real, îndreptându-se la intervenție. Pot să vă spun că totul se petrece în timp real. Noi avem la dispoziție câteva zeci de secunde să luăm o decizie. Totul trebuie să se întâmple foarte rapid și trebuie să fim cât mai comunicativi, iar asta este una dintre problemele cu care ne confruntăm. Nu toată lumea ne spune cu adevărat ceea ce vede, oamenii mai și exagerează uneori și de aici rezultă unele neînțelegeri. Fișa de caz este primită de la STS de către dispeceratul integrat cu câteva informații. Dispecerii pot vedea în fișă numele apelantului, numărul de telefon și tipul de risc.

          Situațiile de urgență sunt complexe și nici o zi nu seamănă cu alta. Ca să ne dăm seama care este starea unei victime trebuie să întrebăm pe cel care sună dacă victima respiră, dacă este conștientă. Unii nu se apropie de victimă, unii spun de la etaj că văd o persoană căzută, dar le este teamă să se apropie. Unii mai consideră că este sufiecient doar să ne sune și să ne anunțe. Între o hemoragie și un om care nu respiră, eu trebuie să trimit echipaj la cel care nu respiră, pentru  că la hemoragie poți să mai pui un garou, dar dacă nu respiră, în două minute poate să moară. Întotdeauna cel care sună crede că problema sa este cea mai importantă, dar sunt niște reguli pe care trebuie să le respectăm și să păstrăm o resursă în caz de accident, incendiu. Trebuie să triem lucrurile. Mai greu, mai  ușor, reușim să le facem față. Oamenii cred că ar trebui un pic educați să înțeleagă că urgență reprezintă ceea ce se petrece în ultimele ore, în ultimele minute. Durerea de burtă sau viroza nu sunt urgențe. Sunt lucruri care pot fi rezolvate. O resursă trimisă într-un loc care nu reprezintă o reală urgență, înseamnă o șansă în minus pentru cel care chiar are o nevoie. Cel mai prețios la noi este timpul. Timpul este cel care face diferența într-o situație de urgență. Cei care sună la 112 ar trebui să înțeleagă că există priorități și că lucrăm după niște proceduri”, a explicat plt adj Băjenaru.

Sunați la 112, doar dacă aveți o urgență

De la începutul anului 2018, respectiv în primul semestru, serviciile profesioniste, voluntare și private pentru situații de urgență, populația și personalul de la locul de muncă au desfășurat un număr de 3020 intervenții în județul Vrancea. În medie 16,69 evenimente pe zi, ca urmare a primirii unui număr de 7755 apeluri la numărul  unic de urgență 112. Astfel, prin dispecerat s-au gestionat în luna ianuarie un număr de 1150 de apeluri, în luna februarie 1054 de apeluri, martie 1262 de apeluri, în luna aprilie 1444 de apeluri. În luna mai au fost 1435 de apeluri, iar în luna iunie 1410 de apeluri. Din totalul intervențiilor de 3020 de acțiuni, care au alertat serviciile de urgență, 33 de intervenții au fost alarme false, în 70 de situații autospecialele au fost întoarse din drum și 102 deplasări au fost fără intervenții.

 „Pentru a preveni astfel de situații, cetățenii trebuie să fie responsabili și să apeleze numărul unic de urgență 112, numai în cazul în care se impune prezența serviciilor de urgență profesioniste. Dacă apelați serviciul unic de urgență 112, trebuie să anunțați ce urgență aveți, unde este urgența, unde vă aflați, de la ce număr de telefon sunați, cum vă numiți. După furnizarea acestor date, trebuie să rămâneți la telefon, pentru a fi puși în legătură cu agenția de urgență de care aveți nevoie și pentru a primi eventuale recomandări. Dacă legătura cu numărul unic 112 se întrerupe, trebuie să sunați din nou. Rămâneți calmi și răspundeți la toate întrebările. Nu închideți când nu vi se cere acest fapt. Sunați la 112, doar dacă aveți o urgență. Serviciul de urgență 112 funcționează permanent 24/24, șapte zile pe săptămână” ne-a informat plt. maj. Cristina Pîrvu.

Pe timpul vizitei noastre,  plutonier major Bogdan Puțaru a preluat apelul unui bărbat care se lovise la cap, după ce căzuse în casă. În timpul convorbirii am putut fi martorii unei comunicări ireproșabile între dispecerele de la SAJ și cei de la ISU. Am asistat la luarea unor decizii fulgerătoare, menite să salveze vieți.

„Alo, pompierii SMURD, spuneți, vă rog, ce urgență aveți! Ce ați pățit, domnul D.? Ce s-a întâmplat? Când ați căzut? Astăzi? Vă știți bolnav de ceva anume? Locuiți singur în Bârsești? Aveți o singură biserică la Bârsești? După biserică prima la stânga facem? Vă trimit o ambulanță. Acum sângerați de la cap? Doar sunteți lovit? O să trimit o ambulanță în cel mai scurt timp. La revedere!”. La scurt timp, dispecerii au preluat apelul unui bărbat din Panciu, care avea mari probleme de respirație. Și de data asta cei patru dispeceri au comunicat impecabil, luând cea mai potrivită decizie. „Să nu credeți că suntem insensibili! Empatizăm cu persoana, dar nu trebuie să arătăm asta. E greu să te înțelegi cu o persoană care țipă în continuu. Dar trebuie să tratăm toate apelurile cu aceeași importanță, oricum situația poate evolua din calm în foarte grav”, ne-a mărturisit plt adj Băjenaru.

Deși nu este o muncă ușoară, celor doi dispeceri din cadrul ISU Vrancea cel  mai mult le place că prin ceea ce fac pot ajuta oameni. Am aflat încă o dată de la aceștia că la 112 trebuie să suni dacă ai o urgență reală, dacă ești martorul sau victima unui accident rutier, a unui incendiu, dacă situația pe care dorești să o semnalezi pune în pericol viața, integritatea unui cetățean sau a populației.

VIDEO – Dan BADIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?