De la Biblie la predicțiile lui Nostradamus și trecând prin calendarul maya și „Millennium bug” (o problemă de programare a computerelor referitoare la afișarea datelor calendaristice în anul 2000, n.r.) – i-a fascinat dintotdeauna pe fataliști, fanii literaturii SF și pe fanaticii religioși. Cinematografia mondială a devenit la rândul ei tot mai mult interesată de aceste subiecte, informează AFP.
Regizorii par să adore să suscite temerile cele mai profunde ale oamenilor privind fenomene ca suprapopularea planetei, apariția unor epidemii și declanșarea unui Armaghedon nuclear. Iar publicul ia cu asalt cinematografele pentru a vedea aceste filme. O serie de filme distopice se pregătesc să fie lansate în lunile următoare pe marile ecrane și pe platformele video cu plată, precum „Mortal Engines”, produs și scris de Peter Jackson, „In-Rang”, de Kim Jee-woon, și „Luxembourg”, de Myroslav Slaboshpytskyi.
Shawn Robbins, expert al site-ului Boxoffice.com, consideră că acest gen cinematografic reprezintă „definiția evadării”, o formă artistică apărută pentru a satisface dorința primară de a reveni la esențial. „Aceste filme sunt adeseori considerate ca niște viziuni pesimiste asupra viitorului, ceea ce reprezintă probabil o interpretare valabilă, însă ele pot să fie și o introspecție pozitivă”, a declarat el pentru AFP.
Zombi, viruși și roboți
Zombi, asteroizi uriași veniți din profunzimile spațiului și arme de distrugere în masă fabricate de oameni se află adeseori la originea apocalipselor din cinematografie, însă nu întotdeauna.
În filmul „A Quiet Place” (2018) regizat de John Krasinski, acestea sunt provocate de entități extraterestre carnivore, în timp ce în filme precum „I am Legend” (2007), „The Andromeda Strain” (1971), „Twelve Monkeys” (1995) și franciza „Planeta maimuțelor” vinovatul catastrofei prin care trece omenirea este un virus. Alți vectori ai dezastrelor apocaliptice: evenimente geofizice sau climatice – prezentate în producții precum „Soylent Green” (1973), „Waterworld” (1995) și „Wall-E” (2008) – sau tehnologia – în „Logan’s Run” (1976), seria „Terminator” și trilogia „Matrix”.
În franciza „Mad Max”, ale cărei filme au fost lansate între anii 1979 și 2015, civilizația umană s-a prăbușit din cauza penuriei de petrol, iar drumurile sunt controlate de bande de răufăcători. Astfel de bande sunt prezentate și în lungmetrajul futurist „The Domestics”, regizat de Mike P. Nelson, care a fost lansat de curând în cinematografele din Statele Unite și pe internet. Protagoniștii acestei pelicule sunt Kate Bosworth și Tyler Hoechlin, interpreții unor personaje care încearcă să traverseze partea centrală a Statelor Unite (Midwest) după o catastrofă chimică provocată de guvernul de la Casa Albă.