Proiectul Codului Administrativ menține modificarea statutului prefectului și subprefectului care vor deveni funcții de demnitate publică. Discuțiile din Parlament pentru realizarea Codului Administrativ vor începe, efectiv, de săptămâna viitoare. Ieri a fost stabilit programul de lucru al Comisiei Speciale Comune a Camerei Deputaților și Senatului pentru elaborarea Codului Administrativ, cu programul pentru invitați, programul pentru depunerea amendamentelor. Deputatul PSD de Vrancea, Nicușor Halici (FOTO), membru în Comisia Specială, a arătat că aprobarea Codului Adminstrativ este esențială pentru buna funcționare a administrației locale din România. Proiectul Codului Administrativ prevede modificări și clarificări în fiecare domeniu administrativ, de la organizarea, rolul și structura Guvernului, incompatibilități pentru membrii Guvernului, autoritățile administrative autonome, Instituția Prefectului și serviciile publice deconcentrate, atribuțiile prefectuui, incompatibilitățile funcțiilor de prefect și subprefect, organizarea administrației publice locale, a teritoriului, exercitarea dreptului de proprietate publică și privată a statului și unităților administrativ teritoriale la statutul funcționarilor publici, organizarea administrației publice locale, a teritoriului, precum și regimul general privind autonomia locală. „Este o lege importantă pentru funcționarea administrației publice care va intra în dezbaterea Comisiei Speciale a Camerei Deputaților și Senatului. Se dorește ca aprobarea Codului Administrativ să fie realizată până la finalul acestei sesiuni parlamentare. Am experiență în administrația locală, cunosc problemele cu care se confruntă în fiecare zi și știu cât de mult așteaptă aceste modificări legislative”, ne-a spus deputatul Nicușor Halici.
Proiectul Codului Administrativ prevede că funcțiile de prefect și de subprefect sunt funcții de demnitate publică. Această modificare a fost impusă prin Strategia privind dezvoltarea funcției publice 2016-2020, aprobată de Guvernul României prin HG 525 din 2016, în contextul eforturilor de îndeplinire a condiționalităților ex-ante impuse de Comisia Europeană. Practic, acestea ar fi singurele funcții din administrația local al căror statut juridic se modifică.
Numirea și eliberarea din funcție a prefectului și a subprefectului va fi realizată de Guvern, la propunerea ministrului afacerilor interne. Vor putea fi numite în funcția de prefect, respectiv subprefect, persoanele care îndeplinesc, cumulativ, mai multe condiții. Persoana trebuie să fie cetățean român, cu domiciliul în țară, să aibă capacitate deplină de exercițiu, să nu aibă condamnări penale, cu excepția situației în care a intervenit reabilitarea, să aibă studii superioare de lungă durată și să fie absolvenți de programe de formare specializată în vederea numirii într-o funcție de prefect sau subprefect, organizate de instituțiile abilitate, în condițiile legii. Dacă nu au aceste cursuri, trebuie să participe la ele într-o perioadă de maxim doi ani.