Neanderthalienii aveau nasul mare pentru a rezista mai bine la frig (studiu)

0
616

Omul de Neanderthal avea un nas proeminent și sinusuri largi pentru o mai bună încălzire și umidificare a aerului rece și uscat pe care îl inspira în cantități mari, conform unui studiu publicat miercuri, citat de AFP. Vreme îndelungată, morfologia foarte particulară a omului de Neanderthal – nasul voluminos, fața lată și plată, fălcile proeminente – a fost intens dezbătută de oamenii de știință. Cu ajutorul modelelor tridimensionale ale unor cranii aparținând omului de Neanderthal, Homo sapiens și presupusului strămoș comun al acestora, Homo heidelbergensis, o echipă internațională de cercetători a scos în evidență evoluții distincte ale aparatului respirator.
Bazându-se pe dinamica fluidelor (studiul mișcării fluidelor, lichide sau gazoase), cercetătorii au demonstrat că nasul omului Neanderthal și cel al omului modern „încălzea și umidifica aerul într-un mod mult mai eficient decât cel al lui Homo heidelbergensis, sugerând că aceste două specii au evoluat pentru a rezista mai bine la climatul rece și/sau uscat”. În plus, fosele nazale ale neanderthalienilor permiteau acestora să inhaleze ”mult mai mult aer” în comparație cu rudele lor, caracteristică ce ar putea fi explicată prin cerințele energetice mai mari determinate de corpurile robuste și de activitățile acestora în domeniul vânătorii.
Potrivit studiului publicat în jurnalul britanic Proceedings of the Royal Society B, omul de Neanderthal avea nevoie de aproape 4.480 de calorii pe zi pentru a supraviețui în timpul iernii europene. Prin comparație, un bărbat de astăzi necesită aproximativ 2.500 de calorii, menționează sursa citată. Åži, pentru a arde mai multe glucide, grăsimi și proteine, omul de Neanderthal avea nevoie de o cantitate mai mare de oxigen. „Evoluția specială a morfologiei faciale a neanderthalienilor provine, cel puțin parțial, din adaptarea sa la frig”, potrivit studiului.
Oamenii de Neanderthal au apărut în Europa, Asia Centrală și Orientul Mijlociu în urmă cu 200.000 de ani. Ei au dispărut acum aproximativ 30.000 de ani.

Please enter your comment!
Please enter your name here