Ministrul Educației, Valentin Popa, a declarat luni că le va cere inspectoratelor județene organizarea unei noi simulări a Evaluării Naționale în cazurile în care sesiunea de luni nu a putut avea loc ca urmare a faptului că examenul a fost boicotat de unii profesori. „În primul rând, eu sunt preocupat de elevii care nu au putut să susțină astăzi simularea la Evaluarea Națională și pentru asta voi transmite conducerii inspectoratelor județene, din respectivele județe, unde acest lucru s-a întâmplat, să organizeze o nouă sesiune, doar la nivel de județ, pentru acești elevi, pentru a avea și ei șansa de a se pregăti. În legătură cu ce se întâmplă cu profesorii, vom analiza întâi să vedem dacă este un conflict de muncă, pe care să îl analizăm dacă este legal organizat sau este o încălcare a atribuțiilor din fișa postului”, a afirmat Popa, la Parlament.
El a precizat că, în ciuda faptului că s-a anunțat boicotarea a peste 1.100 de școli, în realitate nu s-a putut susține Evaluarea Națională în 25 de școli. Este vorba de 14 școli din județul Harghita, opt școli în județul Prahova și câte o școală din județele Buzău, Ialomița și Arad. Întrebat cum comentează informațiile potrivit cărora s-ar fi dat telefoane de la minister pentru a face presiuni asupra celor care au boicotat simularea, ministrul a replicat că examenul trebuia să aibă loc, chiar și în cazul în care unii profesori absentau. „Nu îmi dau seama despre ce fel de presiuni sau boicotare este vorba, dar știu foarte bine că toate comisiile județene care organizau Evaluarea Națională aveau obligația să organizeze această simulare și trebuiau să facă această simulare pentru acești elevi care sunt în fața primului examen al vieții lor, indiferent dacă o parte din profesori voiau sau nu să participe la această activitate. Ei trebuiau să ia măsuri – mă refer la comisiile județene – și pentru situații de acest gen, cum ar fi boicotul, dar și pentru situații în care profesorii sunt bolnavi și nu pot să vină. Deci nu putem să admitem că o astfel de simulare a unei Evaluări Naționale nu poate avea loc”, a spus el.
Ministrul a precizat că trebuie clarificat dacă boicotul de luni a fost un conflict de muncă sau a reprezentat o neîndeplinire a sarcinilor de serviciu. „De fapt, nici nu prea am înțeles despre ce acțiune este vorba. Dacă acest boicot este un conflict de muncă, atunci mă gândesc că nu prea s-a respectat legislația în vigoare legată de conflictul de muncă. Dacă nu e conflict de muncă, atunci este neîndeplinirea sarcinilor de serviciu și poate să urmeze o cercetare disciplinară. În mod evident, trebuie să clarificăm acest lucru, pentru că nu am înțeles dacă suntem în fața unui conflict de muncă, în care trebuia să respectăm niște termene, în care trebuia să respectăm faptul că un contract colectiv de muncă este în renegociere și prin semnătura liderilor de sindicat s-au angajat să nu deschidă conflicte de muncă în perioada de 60 de zile cât este renegocierea. Sau nu este conflict de muncă și atunci înseamnă că este o problemă disciplinară”, a arătat el.
Valentin Popa a subliniat că dreptul la protest, garantat prin Constituție, nu trebuie să îi afecteze negativ pe elevi. „Profesorii au dreptul să protesteze, este garantat prin Constituție acest drept. Dar acest protest nu trebuie să ducă la o suferință asupra elevilor. Nu pot fi împiedicați elevii să își susțină această simulare a celui mai important examen pe care îl au în viață. Pot să protesteze și pot să solicite revendicări, când doresc, dar nu să afecteze activitatea elevilor. (…) Dacă profesorii care acum câteva zile au primit o creștere salarială de 20% și dacă acești profesori care au început să primească sporuri salariale pentru condiții deosebite de muncă consideră că trebuie să răspundă în acest fel acestor măriri, atunci asta este…, dar ar trebui și părinții și elevii să ia atitudine împotriva acestor activități”, a susținut ministrul.