Un film despre Van Gogh, realizat din 65.000 de picturi în ulei animate, în cursa pentru un Oscar

0
361


”Loving Vincent”, primul film de animație de lungmetraj în care fiecare dintre cele 65.000 de cadre este un tablou pictat în ulei, spune povestea vieții pictorului Vincent Van Gogh din perspectiva unei anchete asupra morții sale și mizează pe originalitate în cursa pentru un premiu Oscar, informează AFP. Coproducția polonezo-britanică, nominalizată pentru cel mai bun film de animație, concurează cu producții americane cu bugete impresionante. Costurile peliculei dedicate artistului olandez s-au ridicat la doar 5,5 milioane de dolari, adică de treizeci de ori mai mici decât cele ale animației ”Coco” de la Disney, unul dintre celelalte patru filme nominalizate. ”Bineînțeles, totul sau nimic, vreau statueta”, a spus, râzând, pentru AFP Dorota Kobiela, realizatoarea poloneză a peliculei, așezată într-un fotoliu galben ca nuanțele din peisajele cu Provența semnate de Van Gogh, pictorul preferat al realizatoarei.

O altfel de animație

Soțul său, Hugh Welchman, corealizatorul acestui inedit lungmetraj, care a lucrat și la pelicula ”Peter & the Wolf”, câștigătoarea unui Oscar pentru scurtmetraj în 2008, este optimist în ceea ce privește rezultatul competiției pentru Oscar. ”Filmul nostru este outsiderul. În general, categoria aceasta este dominată de Disney și Pixar, dar am presentimentul că am putea fi una dintre marile surprize din acest an”, a mărturisit realizatorul.
De profesie pictoriță, Kobiela a dorit să îmbine cele două pasiuni, pictura și cinematografia. Ideea peliculei este de a relata biografia pictorului prin intermediul tablourilor care prind viață. ”Opera lui Van Gogh se potrivea de minune. Tablourile sale vorbesc în detaliu despre viața, activitățile zilnice, locuința și camera sa, prietenii săi”, a povestit pictorița în locuința sa din Gdynia (nordul Poloniei).
Bazat pe un scenariu original semnat de scriitorul polonez Jacek Dehnel, filmul spune povestea din perspectiva lui Armand Roulin, fiul poștașului din Arles pe care pictorul olandez l-a imortalizat în mai multe portrete. Tânărul are îndoieli referitor la ipoteza sinuciderii artistului și inițiază propria anchetă.

125 de pictori

Realizat în studiourile de la Gdansk, filmul a fost o provocare imensă în special pentru cei 125 de pictori din lumea întreagă care s-au alăturat proiectului. Cadrele pictate au avut ca punct de plecare scene reale, filmate cu actori, iar rezultatul este un amestec de tablouri inedite și tablouri celebre semnate de Van Gogh precum ”Pont sur la Seine a Asnieres” sau ”La Nuit étoilée”. Pentru cele 93 de minute de film, au fost necesare 65.000 de planșe pictate manual, o muncă demnă de călugării benedictini. ”Ritmul de muncă a fost foarte lent, în medie un sfert de secundă de film pe zi”, a explicat realizatoarea, care a lucrat șapte ani la acest proiect.
Pentru o secundă din film, au fost necesare în medie 12 cadre, toate pictate manual, unul după celălalt. Un artist realiza în medie șase tablouri pe zi adică o jumătate de secundă din film, în cazul scenelor simple. Pentru Kobiela, pictura oferă un avantaj unic față de tehnicile de animație tradiționale. ”Deseori când e vorba de animație, expresia feței și mimica personajului sunt limitate, în schimb, cu ajutorul picturii, putem să le scoatem mai mult în evidență, dacă portretul este pictat corect”, a explicat artista pentru AFP.
În așteptarea Oscarurilor, filmul a fost văzut deja de cinci milioane de spectatori din lumea întreagă, un succes care a îndemnat cuplul polonezo-britanic să continue cu aceeși tehnică. Următorul lor proiect va fi un film din genul horror inspirat din operele marelui pictor spaniol Francisco de Goya.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here