Concursul Național interdisciplinar de limba și literatura română și religie pentru elevii din gimnaziu (clasele a V-a – a VIII-a) Cultură și spiritualitate românească, faza județeană, 24.02.2018
Concursul Național Cultură și spiritualitate românească, ediția 2018, etapa județeană, s-a încheiat, desemnându-și câștigătorii, elevi ce vor reprezenta Vrancea la faza națională:
– Bădică Riana, la nivelul V – VI, de la Colegiul Național Al. I. Cuza, profesor îndrumător Cristina Perișan
– Staicu Gabriela, la nivelul VII – VIII, de la Școala Gimnazială Paltin, profesor îndrumător Doldor Daniela Liliana.
Concursul și-a propus să evalueze competențe multiple ale elevilor: abilități de documentare, de lectură și interpretare a mesajului textului literar cu tematică sacră și a textului nonliterar despre lume (om și natură) raportate la categoria estetică a frumosului, adevărului și binelui.
Scopul competiției este de a crea elevilor un spațiu deschis al cunoașterii, prin conștientizarea faptului că, între discipline, granițele sunt flexibile și cuprind o zonă de interferență, în care se găsesc conținuturile ce pot fi abordate deopotrivă din perspectiva de cunoaștere dată de fiecare dintre cele două discipline. În acest sens, Recomandarea Parlamentului European și a Consiliului Uniunii Europene, privind competentele-cheie din perspectiva învățării pe parcursul întregii vieți (2006/962/EC), conturează „profilul de formare european”, structurat pe cele opt domenii de competență cheie, dintre care se detașează, prin valoare, competența de comunicare și aceea de sensibilizare și exprimare culturală.
La etapa națională, ce se va desfășura la Suceava, între 10 și 13 mai 2018, concurenții vor avea de rezolvat două subiecte. Primul subiect se referă la interpretarea a două fragmente de text (unul literar și celălalt nonliterar), care tratează problematica secțiunii: natura între pământ și cer, respectiv omul între sacru și profan. Al doilea subiect vizează abordarea mesajului imaginii plastice (artistice) din perspectivă semiotică și analiza simbolului, ca icon. Subiectul evaluează capacitatea de analiză, sinteză, generalizare și abstractizare evidențiată în redactarea unui text literar/ nonliterar, pornind de la o imagine plastică.
La Concursul Național Cultură și spiritualitate românească au participat 120 elevi și 28 de cadre didactice, în calitate de organizatori sau evaluatori. Pentru fiecare nivel se acordă câte 3 premii și mențiuni pentru 15% din numărul elevilor participanți, cu respectarea ierarhiei.
Profesor Bogdan CIUBOTARU, Inspector Școlar Dezvoltarea Resursei Umane