Aproape o mie de familii care locuiesc în blocurile din municipiul Adjud au aflat la începutul anului că au datorii restante la întreținere din anii trecuți deși majoritatea știau că sunt la zi cu plata facturilor. Au început discuțiile cu cei care se ocupă de încasarea banilor de la cetățeni și cu conducerea Uniunii Asociațiilor de Proprietari din Vrancea, structura care asigură servicii de administrare pentru aceste asociații. Așa s-a aflat că ar fi o pagubă de circa 60 mii lei, bani încasați și care nu se regăsesc în evidențe. Ba mai mult, că ar fi fost emise chitanțe duble. Oamenii sunt revoltați că s-a ajuns în această situație și nu știu în cine să aibă încredere. Responsabilitatea pentru ceea ce s-a întâmplat este pasată de la casierul care a emis chitanțe la Adjud, Laura Mitrașc, la președintele Uniunii Asociațiilor de Proprietari (UAP) din Vrancea, Violeta Balica (FOTO). Și înapoi. Între timp, oamenii au început să scotocească după chitanțele care să ateste că au plătit facturile la asociație pentru a fi scoși de pe lista datornicilor.
Zilnic au loc întâlniri cu oamenii, se fac verificări la chitanțiere astfel încât să fie realizată o imagine exactă a pagubei. Mai mult, au început și reclamațiile la Poliției. Pe de o parte, au făcut reclamații oamenii nemulțumiți împotriva UAP Vrancea. Pe de altă parte, Violeta Balica împotriva casierului Laura Mitrașc.
„Toți locatarii de la asociație apar cu datorii. Eu am plătit în luna decembrie întreținerea și când m-am dus la începutul anului apărea că nu făcusem nicio plată încă din luna martie. Apar și cantități mari de apă, un consum de 15 metri cubi de apă în ianuarie, deși locuiesc doar eu și cu soția. Nu se mai găsesc registrele, abia acum se face citirea. Eu m-am dus cu chitanța și au făcut modificările dar sunt alte persoane care nu mai au chitanțele. Ce se întâmplă cu aceștia? Cei de la UAP spun că au fost chitanțiere duble dar nu este treaba mea. Eu am chitanță cu ștampila asociației. Dacă spun că au făcut control anual, de ce nu au găsit aceste probleme până acum? Cum au fost făcute controalele? Cei de la Uniune, doamna Balica, spun că angajatul a luat banii dar acesta spune că i-a dat toții banii”, ne-a spus Marian Gherasim.
Un caz aparte îl reprezintă locatarii care au achitat un fond de câte șase sute de lei pentru reparații la subsol, dar lucrările nu s-au executat. Serviciile de administrare pentru mai multe scări de bloc din Adjud sunt prestate de UAP Vrancea după ce în urmă cu câțiva ani a preluat Asociația 9 din municipiu. Ulterior, au fost discuții pentru preluarea în Uniunea a mai multor asociații de locatari dar procedurile erau prea complicate și s-a recurs la soluția prestării de servicii către asociațiile care doresc acest lucru. Era varianta cea mai convenabilă, ținând cont că un administrator de asociație trebuie să aibă cursuri de specialitate organizate de primărie iar în Adjud nu există așa ceva.
Casierul spune că vina este la Uniunea Asociațiilor de Proprietari
Responsabilitatea pentru ceea ce se întâmplă la asociațiile din Adjud este pasată între Laura Mitrașc, casierul care a emis chitanțe și a încasat banii de la proprietari, și președintele Uniunii Asociațiilor de Proprietari din Vrancea, Violeta Balica, unde se emit listele de plată și se face centralizarea plăților. Laura Mitrașc ne-a spus că lucrează cu UAP Vrancea de aproape patru ani iar până acum nu a fost nicio problemă. De două luni, însă, toți locatarii s-au trezit peste noapte cu datorii. Casierul ne-a povestit că procedeul încasărilor și evidenței acestora era relativ simplu. „Plățile se făceau la mine, eu tăiam chitanță, la sfârșit de săptămână trimiteam situația pe care doamna Balica o opera în sistemul electronic. A fost bine până la un moment dat, acum două luni, când au apărut toți cu datorii. Nu știu cum s-a întâmplat. Sunt persoane care figurează că nu au achitat niciodată nimic”, ne-a spus Laura Mitrașc.
Aceasta povestește că atunci când au venit de la UAP să vadă ce se întâmplă la Adjud a trebuit să plece din birou iar când s-a întors i-au dispărut chitanțierele și alte acte. Ea spune că vina este la președintele UAP Vrancea, Violeta Balica, și susține că deși au fost făcute greșeli la emiterea de chitanțe, nu s-a ținut o contabilitate dublă. „Doamna Balica prima oară mi-a spus că nu știe ce s-a întâmplat, că va lua situația să o controleze. Prima oară le-a spus oamenilor că are documentele la Focșani, a doua oară a spus că nu le are, că nu i le-am dat. Majoritatea banilor i-am depus în bancă, în contul personal al doamnei Balica dar o parte i-am dat și în mână când a venit și a luat situația. Sunt copii după depunerile făcute. A spus că gestiona mai bine așa plata facturilor”, a adăugat Laura Mitrașc.
Aceasta a explicat că, deși a mai greșit și a emis chitanțe cu același număr, aceasta nu înseamnă că au fost chitanțe duble iar aceasta se poate vedea la verificarea cotorului. „Tăiam chitanța atunci când mergeam să citesc apotremetrele la apartamente, sunt oameni în vârstă și plăteau atunci. Uneori mai greșeam, de exemplu eram la chitanța 300, am greșit și m-am întors la o sută și ceva. Este logic că au fost chitanțe cu același număr, dar nu au fost chitanțe duble. I-am spus să verifice cotorul, să aducă chitanțierele, să aducă toate cotoarele, să vadă că într-adevăr au fost greșeli. Le-am spus de atunci ce s-a întâmplat dar ei mi-au să dau în continuare așa, că nu este nicio problemă. Acum de ce spune că sunt duble pentru că nu este așa. Dacă luăm chitanțierul atunci le putem verifica, le luăm la rând. E o greșeală, dar nu au fost duble”, a precizat Laura Mitrașc.
Pagubă de 60 mii lei
Președintele Uniunii Asociațiilor de Proprietari din Vrancea, Violeta Balica spune că, din primele verificări, în evidențe nu se regăsesc peste 60 mii lei, bani pe care casierul de la Adjud i-ar fi încasat de la cetățeni și nu i-ar fi transmis pentru plata furnizorilor de utilități. De aceea a fost făcută și o plângere penală la Poliție pentru realizarea de cercetări în acest caz. Violeta Balica spune că toate operațiunile de încasare de la cetățeni și plățile către furnizori sunt înregistrate pe o platformă informatică unde se poate vizualiza orice modificare adusă acestor înregistrări. Este o soluție introdusă pentru a elimina situațiile din anii trecuți când administratori care realizau încasări de la cetățeni nu făceau și plățile către furnizori. Prin această platformă nu se mai poate ține o evidență dublă, se știe exact care este situația fiecărui apartament, istoricul său de plată.
„Laura Mitrașc este angajata noastră cu funcția de casier. Conform fișei postului avea obligația să încaseze sumele din listele de plată și să le înregistreze în sistemul informatic. Noi avem o platformă online unde se înregistrează încasările de la proprietari, plățile către furnizori. În prima fază a încercat să explice că cineva a umblat în platformă după ce ea a înregistrat chitanțele. Dar i-am explicat că platforma este la nivel național și nu pot eu să intru în ea, se poate vedea orice modificare făcută. Adică dacă ea înregistra o chitanță și cineva i-ar fi șters-o va apărea modificarea. La expertiza de la Poliție se va solicita și acest aspect, adică tot istoricul intervenției în baza de date pentru perioada respectivă. Atunci se va vedea dacă este adevărat ce spune ea”, ne-a spus Violeta Balica.
Aceasta spune că, după verificările făcută, casierul de la Adjud a făcut încasări pe un rând de chitanțiere pe care le-a raportat la Uniune dar mai era un alt rând de chitanțiere, cu alte persoane și alte sume, care au fost date proprietarilor. „Adică un rând de chitanțe corecte în baza cărora s-au făcut deconturi, verificări și al doilea pe care le-a păstrat, banii au fost puși în buzunar. Din evaluările de până acum nu se regăsesc peste 60 mii lei, bani pe care ea i-a încasat”, spune Violeta Balica. Aceasta a adăugat că va solicita și o situația de la bancă cu toate sumele primite de la Adjud, pentru a prezenta exact sumele încasate. „Nu mi-a dat niciodată bani în mână, de aceea am și instituit această regulă, tocmai pentru a nu avea probleme. Nu îmi dai mie bani, îi pui în cont. Există o evidență, cu o verificare care este peste noi. La fel și cu platforma de la asociațiile de proprietari. Este cineva care supervizează și nu se mai pot face prostii. Am făcut acest lucru după scandalul cu administratorul Pintea și tocmai pentru a reduce posibilitatea de greșeală a unor oameni”, a spus Violeta Balica.
Ea a precizat că o altă problemă este plata unor sume de bani către un fond de curățenie. Este vorba de circa patru mii lei iar oamenii vor banii înapoi deși în evidențe nu apare nicăieri că ar exista un asemenea fond iar singurele înregistrări sunt chitanțele emise de casier. „Noi facem operațiile de corecție acolo unde se pot face, cei mai mulți oameni au chitanțe. Cei care nu au păstrat chitanțele dau o declarație pe proprie răspundere că au achitat până la data respectivă. Oamenii sunt corecți, de exemplu ne-au spus că au plătit până în iunie, până în ianuarie. Din primele verificări sunt peste 60 mii lei, bani încasați și care nu au fost înregistrați în evidența asociațiilor. Eu m-am alertat târziu. Greșeala mea este că am avut încredere în cuvântul ei. Ea spunea că oamenii nu plătesc, că Adjudul este sărac, că tarifele sunt mari”, a precizat Violeta Balica.