Cum rezolvăm situaţiile de criză prin discursul interior?

0
522


Situațiile de criză apărute din senin sau certurile în toată regula pot găsi o rezolvare prin schimbarea unghiului clasic de abordare. Dacă până de curând am tot încercat să rezolvăm divergențele prin comunicarea cu ceilalți, cunoscutul psiholog Lenke Iuhoș consideră că varianta optimă este întâi de toate să comunicăm cu noi înșine.

    În opinia specialistului, discursul interior este mai prezent decât ne imaginăm și recomandarea este să îl uzităm mai mult în sens constructiv, prin transmiterea de mesaje pozitive subconștientului și mai puțin prin răspândirea frustrărilor și mâniei.
„Mulți oameni înjură în sinea lor, autogenerează mesaje distructive, proiectează frustrările și emoțiile negative în persoanele de lângă ei, chiar dacă sunt vinovate sau nu, iar de aici pot apărea divergențe majore sau chiar certuri. Dacă vom bombarda subconștientul cu ură, atunci aceasta se va întoarce ca un bumerang asupra noastră și asupra celor din jurul nostru, chiar cu o forță exponențial mărită”, explică psihologul Lenke Iuhoș
     Mai mult decât atât, psihologul crede că îmbunătățirea gândirii interne începe folosirea conștientă a unui limbaj intern productiv. Conținutul gândurilor eficiente cresc productivitatea sistemului mental, iar acest stil de viață se poate construi prin câteva exerciții simple, dar aplicate consecvente pentru o perioadă de minim 2-3 luni. După această perioadă, vom constata că nu ne mai spunem nouă înșine lucruri negative, nu vom mai înjura în sinea noastră când suntem claxonați la volan, că nu ne vom mai enerva așa de ușor atunci când suntem criticați sau apostrofați, vom privi lumea mult mai relaxați decât înainte și vom reuși fără prea mare efort să gestionăm eficient situațiile problematice sau tensionate.

Cum gestionăm situațiile de criză prin limbajul intern propriu?
1.    Calmează-te!

„E bine de știut, atunci când ne lovim de o problemă, primul pas ar fi să ne calmăm mintea. Acest pas ne ajută să gestionăm eficient sentimentele nedorite care ne-ar „infecta” rațiunea într-o clipită: o furie excesivă, o anxietate, o frică necontrolată. În cazul în care reușim să ne producem un limbaj intern de calmare, acesta ne ajută să ne centrăm pe problemă, să ne concentrăm. Cum vom reuși să ne calmăm mintea și să izgonim gândurile care ne-o poluează? Prin adoptarea unui limbaj cu o voce internă calmă, moderată, evitând presiunea. Putem folosi un limbaj de autoliniștire, de genul: Rămâi calm!, Ia-o mai încet!, Mă descurc! sau limbaj de moderare, de genul: Nu exagera!, Liniștește-te!, Problemele pot fi rezolvate!”, declară psihologul Lenke Iuhoș.

2.    Instruiește-te mental!
„Ai o problemă sau treci printr-o situație dificilă? Analizează problema încearcă să împarți sarcinile pe bucăți pentru rezolvarea eficientă a problemei. Odată ce obiectivele și sarcinile sunt clare, acționează bazându-te pe experiență și pe propriul potențial. Aici e necesară cunoașterea de sine”, explică specialistul.

3.    Acționează real!

„Limbajul intern afirmativ include cuvinte prin care ne mobilizăm acțiunile: Pot să fac față acestei probleme!, Tot ce am de făcut este să mă concentrez pe situație! etc. Este recomandabil să ne gândim la orice fel de experiență de succes care are ceva comun cu situația prezentă. În cazul în care acțiunea se finalizează cu succes, se poate cocluziona intern folosind următoarea posibilă formulă: M-am folosit de ceea ce știu, de ceea ce pot și chiar am reușit!. Acesta afirmație internă completează și imaginea de sine. Folosește mai des factorii reali care sunt în favoarea ta, deoarece în cazul rezolvării unor situații problemă, te ajută să recunoști punctele tari cu care deja te-ai obișnuit sau să îți cunoști punctele tari noi. Acest tip de limbaj afirmativ compensează lipsa persoanelor de suport”, conchide psihologul Lenke Iuhoș.

Dr. Tănase Tasențe
Plus Communication

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here