Elena Petrașcu (Poșta Română): Tehnologizarea nu trebuie să sperie pe nimeni; angajaţii Poștei au locurile de muncă în siguranţă

0
726


    Poșta Română are resurse pentru a se reinventa, deține suficient capital financiar și de încredere pentru a continua să fie o companie performantă, dar recunoaștem și faptul că beneficiarii direcți ai serviciilor noastre au destule să ne reproșeze, a declarat, într-un interviu acordat AGERPRES, directorul general al Companiei Naționale „Poșta Română”, Elena Petrașcu. Prima femeie ajunsă la conducerea operatorului poștal național afirmă că locurile de muncă ale celor 24.000 de angajați ai Poștei sunt în siguranță în perioada viitoare și nu se pune problema disponibilizărilor. De asemenea, în ceea ce privește planurile de tehnologizare și modernizare a companiei, șeful Poștei Române vorbește despre dezvoltarea relațiilor cu clienții, angajații și partenerii, precum și despre introducerea de ATM-uri, cititoare de bare, POS-uri în oficiile poștale și, nu în ultimul rând, de migrarea serviciilor în mediul online. Capitalizarea Poștei Române, situația financiară a companiei și planurile pe termen mediu și lung sunt alte subiecte abordate de directorul general al CNPR.
    AGERPRES: La începutul lunii octombrie 2017 ați preluat cu titlu de interimat funcția de director general al Poștei Române. Cum ați perceput noua provocare și, mai ales, ce ați găsit în instituție?
Elena Petrașcu: Primul lucru pe care îl observi din poziția de director general este potențialul companiei. Nu am ajuns în această poziție din postura de nou venită în companie, cunosc Poșta Română din 2015, din funcția de director juridic. Această „ucenicie ” m-a ajutat să găsesc mult mai repede soluții la problemele pe care le-am găsit. Pentru că am adus vorba de probleme, dați-mi voie să exemplific. Poșta Română se afla la nivelul lunii octombrie anul trecut într-o situație dificilă din punct de vedere financiar, cu datorii către parteneri de aproximativ 171 de milioane de lei. Am găsit contracte încheiate în pierdere pentru noi, am găsit o resursă umană pregătită, dar totalmente neutilizată din punct de vedere al managementului, am găsit cheltuieli nejustificate, atât la nivel de salarizare a personalului din centrul companiei, cât și la nivel de achiziții. Am descoperit un sistem cu potențial imens neutilizat. Am găsit norme vechi care scoteau din sărite clienții și perpetuau o imagine prăfuită a Poștei Române. Nu a existat o lună de miere pentru conducerea acestei companii. Încă din momentul zero, ne-am așezat la masă și am dezvoltat soluții, planuri și priorități pentru redresarea companiei. Am recuperat rapid datorii acumulate. Spre exemplu, Poșta Chineză ne-a plătit o datorie veche de aproximativ 1,5 milioane de dolari. Am participat la licitații și am câștigat contracte în condiții mai bune decât anii precedenți, am renegociat tarife și am reușit într-o mare măsură să facem primii pași spre revitalizarea Poștei, pe un teren solid și pe o fundație sănătoasă.

AGERPRES: Ne puteți da câteva detalii despre activitatea companiei și situația financiară în care se află, astăzi, Poșta Română?
Elena Petrașcu: Compania are resursele necesare pentru a se reinventa. Încep cu asta pentru că îmi doresc ca toată lumea să cunoască un sentiment de încredere în Poșta Română. Am terminat anul pe plus. Am înregistrat o creștere a veniturilor în ultimul trimestru din 2017 cu circa 20 de puncte procentuale față de trimestrul anterior. Pot să vă spun că am înregistrat o creștere medie a veniturilor de 17 milioane de lei/lună.
Din momentul în care am preluat mandatul de conducere a Poștei, întreaga echipă a găsit soluții pentru eficientizarea fluxurilor, reducerea costurilor și, nu în ultimul rând, renegocierea tarifelor. Asta ca o trecere rapidă în revistă a soluțiilor care au dus la creșterea veniturilor.
Câteva exemple concrete: Poșta Română își plătește datoriile. Am efectuat lunar plăți către ANAF, dar și către alți creditori. Lunar, către ANAF se fac în medie plăți de aproximativ 3 milioane de euro. Am stins debite pentru nu mai puțin de 15 parteneri de cash-collection. Tocmai zilele trecute am încheiat datoriile către Telekom Mobile. Mulți alți creditori și-au recuperat în aceste trei luni datoriile.
Am renegociat tarife și contracte care ne-au adus chiar și de trei ori mai multe avantaje financiare decât în anii trecuți. Discuțiile cu eMag au fost foarte constructive. Am ajuns la un acord care oferă ambelor părți predictibilitate și eficiență. Gândiți-vă că prin extinderea punctelor de livrare eMag în 600 de oficii ale Poștei Române am reușit în numai două săptămâni să livrăm către clienții noștri comuni tot atâtea produse cât pe întregul parcurs al anului 2016. Tocmai acest model de seriozitate a atras un nou retailer online de anvergură din România, care din luna octombrie lucrează cu noi, este vorba despre Fashion Days.
Exemplele pot continua. Dar mesajul general și unitar este că Poșta Română are suficient capital financiar și de încredere pentru a continua să fie o companie performantă.

AGERPRES: Poșta Română a acumulat datorii în ultimii ani. Este compania solvabilă sau există un plan de redresare a companiei?
Elena Petrașcu: Categoric, da. Poșta Română este o companie solvabilă. Avem un plan strategic de dezvoltare și un Memorandum, aprobat la nivelul Guvernului României, care ne oferă tot sprijinul și siguranța necesare pentru a stabiliza Poșta în primă instanță și pentru a dezvolta compania pe termen mediu și lung.
Vă dau câteva exemple de relații cu creditorii Poștei Române. Până în luna decembrie a acestui an, foarte mulți parteneri, în special pe partea de cash-collection, au avut banii blocați de Poștă. Acumularea datoriilor, în unele cazuri, depășește doi ani. Aici avem un exemplu concludent: compania Telekom.
Printr-o schimbare majoră de optică, cel puțin Telekom Mobile se numără printre cei 15 creditori către care Poșta Română a stins total datoriile. Mergem mai departe. În luna decembrie și ianuarie Poșta Română a plătit către Telekom nu mai puțin de 42.619.578 lei. Asta înseamnă că, pe lângă plata unor debite inițiale și penalități de aproximativ 8 milioane de lei, Poșta Română a plătit, la zi, încasările efectuate din plata facturilor de către clienții Telekom. Deci nu am mai acumulat niciun leu datorie. Aici vreau să insist pe faptul că Poșta Română a adoptat o strategie corectă în relația cu toți partenerii. Plătim datoriile, suntem un partener transparent, credibil și serios.
Desigur, nu am fi putut dezvolta o astfel de strategie fără două lucruri: regândirea serviciilor și renegocierea tarifelor, pe de o parte, și încrederea constantă din partea partenerilor bancari, cărora le-am transmis același mesaj de seriozitate și competență.
În paralel cu toate aceste plăți, Poșta a reîntregit normele angajaților și a plătit lunar taxele către stat și datoriile către ANAF.

AGERPRES: Poșta Română întâmpină reale probleme cu distribuția coletelor și a corespondenței. Care este, în prezent, perioada de livrare a coletelor și ce veți face pentru rezolvarea acestor situații?
Elena Petrașcu: Recunoaștem – și ar fi o greșeală imensă să ignorăm – faptul că beneficiarii direcți ai serviciilor noastre au destule să ne reproșeze. Aici avem o vulnerabilitate clară, pe care în primul rând o conștientizăm și, în al doilea rând, încercăm să o corectăm.
Primim reclamații și încercăm să le rezolvăm cu maximă responsabilitate și respect. Un exemplu ar fi situația din Biroul de Schimb Internațional (BSI) din București. Mai ales pe zona de spațiu extra-comunitar. Este inadmisibil să ajungă coletul mai repede din Japonia în România decât din BSI la oficii sau la adresele finale. Când am ajuns la conducerea companiei, atât eu, cât și directorii noștri au găsit la BSI întârzieri de patru luni la anumite trimiteri. În prezent, avem întârzieri mult mai mici, pricinuite de fluxul foarte mare din luna decembrie. În plus, toate trimiterile de după 1 ianuarie intră într-un sistem informatic automatizat. Scanăm codurile de bare și avem direct datele de expediție. Timpii necesari pentru procesarea coletelor din China sau din alte state scad exponențial. Nimeni nu va mai introduce manual datele în sistem. Coletul stă preț de două secunde în procesare după care pleacă mai departe.
Mi-e greu să avansez acum un termen, dar cred că automatizarea și retehnologizarea BSI-ului și Centrului de Tranzit va schimba total calitatea relației Poștei Române cu clienții săi.
De asemenea, pentru reducerea timpilor de așteptare, am crescut programul de lucru în oficiile vamale. Mai mult decât atât, implementarea aplicației MyAWB scutește foarte mulți clienți de completarea formularelor în oficii. Introducerea manuală a datelor în sistem este acum înlocuită cu o simplă scanare de cod al clientului. Acest cod este generat de aplicația online.
Poșta face pași hotărâți într-o direcție corectă, de reducere substanțială a timpilor de așteptare și de livrare.

AGERPRES: Poșta Română a înregistrat, anul trecut, pierderi de peste 8 milioane de lei reprezentând plata TVA către buget, la tariful de 2,15 lei pe distribuția taloanelor de pensie. Cum veți gestiona această problemă?
Elena Petrașcu: Problema este complicată și a intervenit atunci când foștii decidenți au hotărât că aceste trimiteri de taloane (atenție, nu de pensii) ies din sfera serviciilor universale. Costurile de furnizare a taloanelor au fost gândite însă ca făcând parte din sfera serviciilor universale, deci fără TVA.
Am înaintat deja un proiect care vine să rectifice această problemă. În sine, separarea clară a serviciului universal de celelalte servicii este necesară. Am avea numeroase avantaje, pornind de la accesarea de fonduri europene și granturi până la o imagine corectă, de ansamblu, a tuturor serviciilor și produselor poștale.

AGERPRES: Unul dintre obiectivele majore declarate este capitalizarea CNPR, dar există un impediment numit Fondul Proprietatea. Care sunt planurile concrete astfel încât acest pas către redresare să se realizeze?
Elena Petrașcu: Poșta Română are doi acționari: Statul, reprezentat de Ministerul Comunicațiilor – cu 75%, și 25% Fondul Proprietatea. Unul dintre cei doi acționari este responsabil și vrea binele companiei. Vrea ca Poșta Română să fie performantă și stabilă, atât pentru clienții noștri, cât și pentru angajați.
Acționarul nostru principal a susținut în permanență măsurile pe care le-am prezentat. Același acționar a susținut și susține în continuare capitalizarea Poștei. Din păcate, acționarul minoritar s-a opus acestui proces, fără argumente valide în opinia noastră. Opoziția la capitalizare nu are practic niciun sens. Banii pentru capitalizare au o destinație clară: plata datoriilor către ANAF – datorii acumulate de companie în urma unor amenzi aplicate de Consiliul Concurenței. Degrevarea noastră de această plată lunară ne-ar oferi spațiul necesar pentru investiții în companie: pentru renovarea sediilor, pentru achiziții de tehnică și automobile, pentru achiziții de softuri importante pentru oficii, pentru sistemul central, pentru contabilitate.
Dacă procesul de capitalizare merge înainte, fără obstacole birocratice sau argumente absurde, toată lumea câștigă. Clienții noștri vor avea parte de servicii mai performante, partenerii noștri de încredere în Poștă și angajații de siguranță. Mesajele Guvernului sunt clare: capitalizarea Poștei este susținută. Trebuie să avem încredere că aceasta se va finaliza.

AGERPRES: La ce ar trebui să se aștepte angajații Poștei Române în 2018? O eventuală retehnologizare a Poștei ar putea aduce disponibilizări de personal în viitorul apropiat?
Elena Petrașcu: Poșta Română este cel mai important angajator din întreaga țară. Avem peste 24.000 de angajați care lucrează pentru noi în toată țara. Foarte mulți dintre aceștia au trecut prin momente dificile în trecut. Le-au fost tăiate normele și evident veniturile, de la 8 la 4, sau 6 ore. Ce urmări a adus această mișcare a fostului management? Puternic negative. Lipsă de personal în zone critice, creșterea timpilor de așteptare pentru clienți. Un climat de nesiguranță și nemulțumire. Acum, ar trebui să înțeleagă toată lumea că una dintre prioritățile noastre a fost și rămâne reîntregirea acestor norme. Am reușit să îmbunătățim normarea. Aproximativ 500 de norme sunt astăzi, din nou, majorate sau întregite. Tăierea normelor din trecut a dus la o creștere exponențială a orelor suplimentare efectuate de angajați. Aceste ore au fost neplătite până la finalul anului trecut, când am reușit să plătim 47.337 de ore suplimentare. Cumulat, vorbim despre plata a 1.127.302 lei.
Reamintesc aici și modesta noastră contribuție la veniturile angajaților în decembrie, care au primit 150 de lei în plus la salariu, pentru sărbători. Bonusul s-a aplicat tuturor angajaților cu salariul mai mic sau egal cu mediul pe economie.
Angajații Poștei trebuie să fie conștienți de respectul și recunoștința companiei, dar în același timp să reflecte același tip de respect pentru clienți. Facem tot ceea ce ne stă în putere pentru angajații noștri, dar vom cere din ce în ce mai multă performanță și dedicare, astfel încât, pe parcursul anului 2018, clienții să simtă o schimbare fundamentală în relația cu Poșta Română.
Chiar și în aceste condiții, avem un deficit de personal în teritoriu. Tehnologizarea nu trebuie să sperie pe nimeni, informatizarea vine și trebuie să funcționeze în avantajul angajaților, să le facă viața mai ușoară, să înlesnească relația cu clienții și toate procesele poștale. Categoric, angajații Poștei au locurile de muncă în siguranță. Nu vorbim despre disponibilizări.

AGERPRES: Ce intenții aveți, în acest an, în ceea ce privește tarifele poștale la serviciile furnizate persoanelor fizice?
Elena Petrașcu: Ultima actualizare a tarifelor a avut loc la 1 martie 2016, după 12 ani de stagnare. Avem, într-adevăr, propuneri de mici ajustări la toate tarifele. Așa cum am renegociat tarife cu agenții economici, încercăm să menținem tarifele optimizate și pentru persoane fizice, în așa fel încât să respectăm un principiu. Trebuie să avem un venit pe serviciu, peste costul pe serviciu.
Am contopit două clase de greutate, tocmai din experiența ultimilor ani, am introdus de asemenea o nouă clasă între 1 și 2 mii de grame. Serviciile generale trebuie să fie optimizate la nivel de cost și tarif, dar ANCOM (Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații n.r.) are, până la urmă, ultimul cuvânt în această problemă. Vom comunica atunci când vom avea o variantă structurată a planului de tarifare.

AGERPRES: Ce noutăți aveți în legătură cu plângerea penală făcută la DNA, anul trecut, împotriva fostei conduceri din cauza neregulilor găsite la Poșta Română Broker de Asigurări (PRBA), care ar fi deturnat suma de 1,8 milioane lei prevăzută pentru majorarea capitalului social?
Elena Petrașcu: Am încercat să aducem la lumină, foarte transparent, tot ce am găsit incorect la Poșta Română Broker de Asigurare. În opinia noastră, nu a fost nicidecum corect să se folosească banii pentru capitalizare la plata indemnizațiilor membrilor Consiliului de Administrație. Aceasta a fost, până la urmă, prioritatea lor zero, în condițiile în care filiala avea pierderi imense. Pe lângă lipsa totală de oportunitate, s-a pus și problema legalității. Capitalizarea nu a fost aprobată și banii erau deja cheltuiți. Problema acum este în mâna organismelor abilitate să cerceteze. Nu mai ține de Poșta Română. În eventualitatea în care se cer alte date sau documente, desigur compania este la dispoziția instituțiilor care le solicită.

AGERPRES: În 2016, Poșta Română a fost la un pas de a contracta un credit de circa 45 de milioane de euro de la BERD pentru realizarea unor investiții în platformele IT&C, dar și pentru un centru de sortare automatizat la Otopeni. Ce șanse sunt de a mai lua un astfel de credit în condițiile actuale?
Elena Petrașcu: Discuțiile cu BERD continuă. Mai mult decât atât, căutăm soluții de creditare și granturi la mai multe instituții bancare naționale și internaționale. Automatizarea, retehnologizarea și informatizarea sunt cele trei programe mari care pot să transforme total Poșta Română. Avem șanse mari să găsim în viitorul apropiat soluții viabile de finanțare a tuturor acestor proiecte.

AGERPRES: Ce obiective are managementul Poștei Române pentru anul 2018?
Elena Petrașcu: Poșta Română este o companie cu potențial imens. Avem cea mai extinsă rețea din România, suntem prezenți în toate localitățile, avem un volum imens de trimiteri și, prin urmare, obiectivele noastre trebuie să fie ambițioase.
În 2018, vom lucra pe trei paliere principale: relația cu clienții, relația cu angajații și relația cu partenerii.
Pentru clienți țintim reducerea birocrației și simplificarea normelor și procedurilor. Vrem să le oferim clienților o experiență completă în oficiile noastre. Vom introduce ATM-uri în oficii, vom avea cititoare de bare și POS-uri în oficii, vom instrui angajații din front office în așa fel încât să profite la maxim de avantajele tehnologice. Vrem să migrăm o parte cât mai mare de servicii în online. Am început bine cu MyAWB, dar mai avem foarte multe de făcut.
Suntem în discuții avansate cu bănci și chiar IFN-uri pentru montarea de ATM-uri. Cu titlu de exemplu pot să vă dau CEC Bank. Mă aștept ca în viitorul apropiat să definitivăm etapa aceasta de „prospecțiune” și să înceapă efectiv montarea aparatelor. La acest moment nu pot să vă dau cifre, pentru că băncile sunt cele care decid câte ATM-uri pun la dispoziție.
Pentru POS-uri suntem pe ultima sută de metri cu documentația necesară. Fără să lansez un termen ferm, vreau să că spun că, la începutul primăverii, vom avea implementată o serie importantă de POS-uri. Este indispensabilă această tehnologizare. Oamenii trebuie să poată plăti cu cardul la Poștă. Avantajele sunt, în primul rând, pentru clienții noștri din oficii. Ei vor putea să facă orice fel de operațiune doresc și le permite tehnologia din oficiu. Pentru Poștă ne așteptăm la avantaje economice direct proporționale cu numărul de ATM-uri instalate, dar în același timp la avantaje care țin mai mult de imaterial, de reputația și imaginea Poștei Române, care continuă acum o etapă importantă de transformare și reinventare.
Pentru angajați, așa cum am mai spus, vrem să oferim cele mai bune condiții de muncă. I-am pus la adăpost de orice fel de reduceri salariale, am reîntregit normele, dar avem nevoie de mai multă eficiență și performanță în sistem. Suntem realiști, oferim stabilitate și respect, dar cerem performanță.
Pentru parteneri vorbim, în principal, despre încredere. Vrem ca toți creditorii noștri, comerciali și non-comerciali, să fie conștienți că au un partener de încredere în Poșta Română. Vrem să dezvoltăm și mai mult relația cu băncile. Atât pe linii de creditare și granturi, cât și pe punerea la dispoziție a oficiilor noastre pentru produsele bancare. ATM-urile sunt doar un pas. Avem spațiu de creștere aici.
Suntem siguri că relația cu acționarul nostru majoritar va continua să fie pozitivă în ambele sensuri. Apreciem deschiderea Ministerului Comunicațiilor și implicarea activă în problemele Poștei Române.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here