Noua metodologie privind mișcarea personalului didactic, elaborată de Ministerul Educație Naționale (MEN), aduce câteva schimbări majore în sistemul educațional. Printre acestea se numără și posibilitatea de a participa la examenul de titularizare a cadrelor didactice deja titulare, dar care doresc să ocupe un alt post. Astfel, ei vor putea participa la prima etapă de ocuparea a posturilor scoase la concurs. Menționăm faptul că, până anul acesta, ședința de repartizare a titularilor care participau la transfer era programată înainte de etapa de repartizarea pe perioadă nedeterminată a cadrelor didactice calificate, angajate cu contract individual de muncă pe perioadă determinată, în baza prevederilor art. 253 din Legea nr. 1/2011.
O altă noutate este și faptul că titularii care au avut contractul de muncă desfăcut din învățământ, în ultimii doi ani, nu pot participa la examenul de titularizare. Examenul se desfășoară după aceleași condiții ca și până acum, putând să se titularizeze doar candidații care obțin peste nota șapte. Potrivit metodologiei, vor fi două zile de repartizare pe posturi. În prima zi se vor face repartiții pentru posturile care au o viabilitate mai mare de patru ani, iar în cea de-a doua zi se vor repartiza posturile cu o viabilitate mai mică de patru ani.
În ceea ce privește proba scrisă a examenului de titularizare, aceasta va avea loc pe 11 iulie 2018, iar toate ședințele de repartizare pe posturile disponibile, pentru anul școlar 2018-2019, cu excepția posturilor titularizabile, care vor fi distribuite pe 26 iulie, sunt programate în luna august, inclusiv concursul de suplinire la nivel județean, astfel încât la data de 1 septembrie toate posturile să fie ocupate. De asemenea, testarea locală pentru ocuparea posturilor pe perioadă determinată va avea loc pe 28 august 2018.
Pentru examenul din august trebuie precizat faptul că pot participa și candidați care nu au participat la examenul din vară și implicit nu au susținut proba practică.
Completarea normei didactice se face cu inspecție la clasă
Cadrele didactice titulare care solicită întregirea normei didactice, într-o altă specializare decât cea pentru care s-au titularizat, o pot face în baza unui dosar depus la Inspectoratul Școlar Vrancea (IȘJ) și a unei inspecții la clasă. Astfel, dacă un profesor de matematică, să spunem, are 16 ore de matematică, dar are și studii de geografie, poate solicita IȘJ completarea normei. Are obligația să susțină o probă practică pe care să o și promoveze. „Cadrele didactice titulare care solicită completarea normei didactice de predare-învățare – evaluare pe perioadă nedeterminată, transferul pentru restrângere de activitate sau pretransferul consimțit între unități de învățământ pe catedre constituite și din discipline care nu sunt înscrise în documentul de numire/ transfer/ repartizare susțin inspecții speciale la clasă la disciplinele solicitate care nu se regăsesc în documentul de numire/ transfer/ repartizare”, se arată în metodologia cadru a mișcării personalului didactic.
Evaluarea inspecției speciale la clasă se va realiza de către o comisie, prin decizia inspectorului școlar general, formată din președinte-inspector general adjunct, inspector școlar, membri, câte doi profesori care au dobândit gradul didactic I sau II, inspectori școlari, metodiști ai IȘJ, responsabili ai comisiilor metodice cu specializări în profilul postului, directorii unităților unde se organizează inspecțiile. Se pot obține note de la 1 la 10, iar rezultatul nu poate fi contestat.