Perioada în care posturile din învățământ sunt blocate ar putea fi redusă de la 10 la 3 ani

0
1051


Cadrele didactice titulare din Vrancea nu vor mai putea ține blocate posturile cu anii, pentru că un proiect de lege aflat în Parlamentul României ar urma să interzică acest lucru. Astfel, parlamentarii vor să interzică prin lege unităților de învățământ să mai țină blocate posturile unor titulari care lucrează în alte instituții timp de mai mulți ani, respectiv 10 ani consecutiv potrivit  legislației actuale. Perioada ar putea fi redusă la ani, dacă proiectul va fi aprobat.
În Vrancea sunt multe astfel de situații, în care profesori titulari au plecat fie la minister, prin inspectorat sau la Casa Corpului Didactic, fie în alte instituții ale statului ori au fost aleși în funcții în administrațiile locale și centrale, respectiv primari, viceprimari, consilieri ori parlamentari. Concret, în momentul de față, un cadru didactic titular poate bloca un post până la zece ani dacă decide să se mute la o altă școală sau chiar să iasă temporar din sistem. Mai mult decât atât, sunt situații în care dascălii au plecat din țară, dar și-au păstrat posturile din învățământ.
Conform unui proiect de lege, pentru cadrele didactice titulare care vor să plece prin detașare în altă instituție, posturile vor rămâne blocate mai puțin timp. Un profesor care se detașează la o unitate de învățământ din București, spre exemplu, blocându-și postul obținut în Focșani, va putea preda în capitală doar trei ani, după care va fi obligat să activeze în localitate unde a reușit să se titularizeze, se arată în proiectul de lege care urmează să fie dezbătut în Parlament României. Legea actuală prevede ca un dascăl detașat, în urma cererii sale sau ca urmare a unei hotărârii a Inspectoratului Școlar, își poate ține postul rezervat de-a lungul a zece ani, consecutiv.
Scopul noii propuneri legislative este acela de a crea un echilibru pentru copii. Propunerea legislativă ar fi în interesul elevilor, care prin aceste detașări au în fiecare an câte un cadru didactic, ceea ce conduce la o bulversare a acestora. Pe de altă parte, tinerii care ar vrea să se titularizeze sau măcar să predea temporar nu o pot face fiindcă nu au siguranța postului. „Fiecare instituție de învățământ își dorește cadre didactice stabile, însă, din cauză că sunt puține catedre unde candidații se pot titulariza, iar o bună parte din acestea se află în zone din mediul rural sau dezavantajate, se întâmplă des ca, după ce posturile vacante sunt ocupate, titularii să solicite imediat detașarea într-o altă localitate. Astfel, elevii din comunele sau satele mici rămân fără pedagogi pregătiții, iar școlile de acolo sunt nevoite să apeleze la suplinitori, pentru că posturile de unde s-au detașat cadrele didactice după examenul de titularizare nu mai sunt vacante și se pot ocupa doar temporar. Nu în puține cazuri, detașarea persistă chiar și pentru decenii, iar elevii și instituția sunt văduviți de posibilitatea de a dispune de personal bine calificat”, arată inițiatorul proiectului.
Inițiativa este cu siguranță una bună, menită să conducă la stabilitate în sistem și la deblocarea unor posturi. Dacă proiectul legislativ va trece de votul Parlamentului și va deveni lege, ar fi o altă noutate în sistemul de educație, în 2018.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here